Syv store rør skal redde København fra at drukne

Københavns Kommune har planlagt flere hundrede projekter, der skal sikre byen mod skybrud.

TV 2 besøgte mandag skybrudstunnellen under Strandboulevarden. I øjeblikket er tunnellen cirka 250 meter lang, men når projektet er færdigt, skal den strække sig over cirka 1100 meter. Foto: TV 2 Nyhederne

I samarbejde med tv2.dk

Seks meter under asfalten på Strandboulevarden i København ligger byens vigtigste værn mod oversvømmelser.

Et cirka to meter bredt rør, der - når det er færdigt - skal strække sig over 1100 meter og være med til at sikre københavnerne tørre sko.

I øjeblikket er der udgravet cirka 250 meter, men når røret efter planen er færdigt i slutningen af næste år, vil regnvand fra hele Østerbro blive samlet i røret og ledt ud i Københavns Nordhavn.

Det store rør er én af i alt syv skybrudstunneller, som Københavns Kommune og HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, i øjeblikket enten overvejer, arbejder på eller allerede har bygget.

Den største skybrudstunnel ventes at være omkring 7,5 kilometer lang og op til 4,7 meter bred. Det fremgår af den seneste Klimatilpasningsredegørelse fra Københavns Kommune.

 

Planlagt projekter for milliarder

Ifølge Louise Grøndahl, der er programleder for HOFORs program for skybrudssikring, vil de syv skybrudstunneller koste mere end 3,5 milliarder kroner at bygge.

Samlet set har Københavns Kommune planlagt omkring 300 projekter, der skal sikre byen mod skybrud. Det drejer sig blandt om, at områder bliver udtaget til beplantning, der kan optage mere vand, og at almindelig asfalt erstattes af såkaldt permeabel asfalt, der kan optage og holde vand. Projekterne, der skal sikre København mod fremtidige skybrud, forventes at løbe op i omtrent 11 milliarder kroner frem mod 2035.

Skybrudstunnellerne er dog udpeget som ”rygraden” i hele skybrudssikringen.

Baggrunden for de mange projekter i København er dels et stort skybrud, der ramte hovedstadsområdet og dele af Sjælland 2. juli 2011. Her faldt så meget vand, at der efterfølgende blev indrapporteret mere end 90.000 skader, der endte med at koste forsikringsselskaberne knap fem milliarder kroner i skadesudbetalinger.

Det store skybrud i 2011

Baggrunden for de mange projekter i København er dels et stort skybrud, der ramte hovedstadsområdet og dele af Sjælland 2. juli 2011. Her faldt så meget vand, at der efterfølgende blev indrapporteret mere end 90.000 skader, der endte med at koste forsikringsselskaberne knap fem milliarder kroner i skadesudbetalinger.

 

SKYBRUDSTUNNELLERNE I KØBENHAVN

Det er sikkert, at der kommer mindst fem skybrudstunneller i Københavns Kommune. De to sidste – ved Vester Voldgade og i området fra Skt. Jørgens Sø til Bispeengbuen – er stadig uafklaret. 

  • Svanemøllen på Ydre Østerbro: Cirka 7,5 km. lang. Tunnelen ventes klar til brug i 2027.
  • Østerbro: 850 meter, færdiggjort.
  • Strandboulevarden: Cirka 1,1 km. lang, ventes færdig i slutningen af 2021.
  • Kalvebod Brygge: Cirka 1,3 km. lang, forventes færdig i 2025.
  • Valby: Ventes at blive 1,5 km. lang, men projektet er stadig i analysefasen. Forventes færdig i 2025.

KildeKlimatilpasningsredegørelsen 2019

Se mere

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik