Spansk fly tilbageholdt i København - blev tvunget til at betale passagerer kompensation

Mandag morgen truede fogedretten med at tilbageholde et spansk fly, fordi selskabet ikke har betalt kompensation til danske kunder.

For fem år siden skulle Per Ødemark flyve hjem fra Barcelona med det spanske lavprisselskab Vueling.

Kort inden afgang fik Per Ødemark og hans kollega at vide, at deres fly var aflyst. De bad i stedet om at blive sat på et andet fly hurtigst muligt, men det ønske blev afvist. I stedet måtte de vente fem timer i lufthavnen, inden de blev sat på et fly hjem til Danmark.

Efter hjemkomsten ville Per Ødemark ikke lade episoden gå i glemmebogen. Han søgte derfor en kompensation hos Vueling for den lange ventetid. 

- Jeg fik at vide, at det var en forsinkelse, jeg bare måtte acceptere, fortæller han.

I stedet valgte Per Ødemark at søge hjælp hos flyforsinkelse.dk, som hjælper flypassagerer med at få den kompensation, de har krav på, når et fly er forsinket eller aflyst. Det blev til fem års tovtrækkeri mellem Vueling og flyforsinkelse.dk med Per Ødemark i midten af det hele.

Lov giver passagerer ret til kompensation

Men Per Ødemarks oplevelse er ikke enestående.

- Det er ikke så overraskende for os. Vi ser jævnligt, at flyselskaberne kæmper imod og forsøger på alle måder ikke at betale deres passagerer, når de bliver forsinket, fortæller direktør i flyforsinkelse.dk Johan Fugmann. 

I de seks år virksomheden har eksisteret, har de anlagt op mod 10.000 sager mod flyselskaber, der ikke har udbetalt kompensation for aflysninger og forsinkelser. 

Ifølge EU-lovgivning har passagerer ret til at få udbetalt kompensation, hvis ens fly er mindst tre timer forsinket.

Er strækningen på under 1500 kilometer kan man få 1865 kroner, er den over 1500 kilometer, har man ret til at få 2984 kroner, og er strækningen over 3500 kilometer, kan man få 4476 kroner udbetalt. Men trods lovgivningen på området er der mange lavpris- og charterselskaber, der ikke overholder reglerne.

- Der burde ikke være nogen tvivl om reglerne. Alligevel ser vi igen og igen, at flyselskaberne ikke hoster op med pengene, lyder det fra Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Han savner handling fra EU, som ikke håndhæver loven ordentligt.

Undladt at betale kompensation i fem år

For Per Ødemark endte fem års kamp med Vueling med, at han i samarbejde med flyforsinkelse.dk fik sin kompensation i form af 5000 kroner.

- Det er absurd, at det skulle tage så lang tid, for det er jo ikke en formue. At det skulle trækkes i langdrag, det er lidt tåbeligt, siger han.

Men det var ikke kun Per Ødemark, der fik sin kompensation udbetalt af det spanske flyselskab. 

Gennem fem år har Vueling undladt at udbetale kompensation til danskere, der har været ude for forsinkelser og aflysninger. Et beløb, der nåede op over en million kroner.

Fogeden ville tilbageholde fly

Mandag morgen fik det fogedretten til at true Vueling med at tilbageholde et af deres fly, som lå til i Københavns Lufthavn, hvis de ikke udbetalte kompensation. Så vidt kom det aldrig, og flyselskabet kom til lommerne og betalte kompensation i op til fem år gamle sager.

Men skal flyselskaberne blive bedre til at opretholde EU-lovgivningen omkring udbetaling af kompensation til deres kunder, mener aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen, at det vil gå udover billetpriserne.

- Hvis flyselskaberne skal geares op på det her område at sådanne ting skal foregå gnidningsfrit, så tror jeg ikke, at passagerne ikke vil kunne nyde de her lave billetpriser. Så det er lidt pest eller kolera, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik