Piloter strejker: Her er dine rettigheder, hvis flyet er aflyst

SAS-piloterne havde varslet konflikt fra 26. april.

Strandede passagerer i Københavns Lufthavn har flere rettigheder, når flyet er aflyst. Foto: Philip Davali - Ritzau Scanpix

I samarbejde med tv2.dk

Forhandlinger mellem flyselskabet SAS og dets piloter førte ikke til en ny overenskomst inden midnat mellem torsdag og fredag, der var deadline for forhandlingerne.

De fire forskellige forbund, der repræsenterer piloterne i Danmark, Norge og Sverige, har forhandlet samlet i SAS Pilot Group.

Både i Norge, Sverige og Danmark strejker piloterne fredag morgen, efter at forhandlingerne er brudt sammen i alle tre lande.

Det betyder, at 673 flyafgange fredag er aflyst.

Du kan herunder læse, hvad det betyder for dig, hvis du har planlagt at flyve med SAS efter strejkedatoen.

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg bliver ramt?

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler, at man i første omgang tager kontakt til den, man har købt rejsen af – enten flyselskabet eller rejsebureauet – og forsøger at løse problemet. De kan enten:

  • Tilbyde at man bliver ombooket uden væsentlig forsinkelse,
  • Tilbyde at man kommer afsted med væsentlig forsinkelse,
  • Eller også kan de slet ikke sørge for, at man kommer afsted.

Bliver man ombooket, skal der ligge en konkret vurdering til grund for, om forsinkelsen er væsentlig. En tommelfingerregel er, at der oftere er tale om en væsentlig forsinkelse, hvis man ikke skal rejse så langt og kun skal være væk i en kortere periode.

Man skal desuden være opmærksom på, at man er omfattet af andre regler, hvis man har bestilt en pakkerejse. Læs mere om det længere nede.

Hvad hvis min rejse bliver forsinket?

Kommer man afsted uden væsentlig forsinkelse, har man ikke umiddelbart ret til nogen form for kompensation. Flyselskabet skal dog muligvis sørge for mad, drikke og overnatning.

Bliver man væsentligt forsinket, kan man have ret til et afslag i rejsens pris. Under særlige omstændigheder kan man for eksempel få dækket mistede hotelovernatninger på destinationen.

Er man på vej hjem, skal der en længere forsinkelse til, før man har krav på kompensation. Man har som udgangspunkt ikke ret til erstatning for tabt arbejdsfortjeneste.

Hvad hvis min rejse bliver aflyst

Hvis ens rejsearrangør ikke kan sørge for, at man kommer med et fly, kan man have ret til at få pengene for billetten retur. Derudover kan man have ret til at få erstatning for rimelige og nødvendige udgifter, man må have haft til alternativ transport. Det kan også gælde hotelovernatninger med mere.

Kan jeg få kompensation eller refusion?

Normalt kan man få kompensation, hvis ens flyafgang bliver meget forsinket eller aflyst. Det gælder dog ikke, hvis årsagen er en planlagt og annonceret strejke ifølge Trafik,- Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside Flypassager.dk.

Man kan derimod have ret til at få pengene retur.

Hvad hvis jeg har en pakkerejse?

En pakkerejse er et rejsearrangement med eksempelvis flyrejse og hotel, der har en varighed på over 24 timer eller omfatter mindst én overnatning.

Har man en pakkerejse, der bliver påvirket af flystrejke, er det Pakkerejse-Ankenævnet, man skal klage til.

Ved pakkerejser er det især vigtigt at kontakte rejsebureauet hurtigt efter aflysningen eller forsinkelsen. Hvis du venter, til du kommer hjem fra din rejse, har du måske ikke de samme rettigheder.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik