Håndværkerfirma gik konkurs og kørte videre med samme navn

Flere kunder anklager håndværkerfirma for byggesjusk, overfakturering og tavshedsklausuler. Firmaet er gået konkurs, men fortsætter under samme navn.

Historien begynder i en lille lejlighed i København. Fra afløbet på badeværelset dryppede det ned til grønthandleren i stueetagen.

Lejlighedens ejer, journaliststuderende Benjamin D’Souza, gik derfor på nettet og fandt frem til Københavns Håndværkerservice. Firmaet virkede pålideligt, og på Trustpilot havde størstedelen af kunderne anmeldt firmaets service som ”fremragende”.

Men Benjamin D’Souzas oplevelse blev en anden.

Han bestilte en håndværker for at få et tilbud, og den udsendte medarbejder kiggede kort på det lille bad og udfyldte en aftaleseddel, som Benjamin D’Souza underskrev, men ikke fik udleveret en kopi af.

Samme aften fortrød han og aflyste næste dag opgaven per telefon. Troede han. For to måneder senere fik han tilsendt en regning på fem VVS-timer og fem gange servicetillæg og en starttakst. Pris: 4768 kroner.

Efter en længere tovtrækning med klager både på mail og telefon og et inkassofirmas mellemkomst gik Benjamin D’Souza med til at betale 1348 kroner for én times VVS-arbejde, selvom håndværkeren ikke havde udført noget arbejde. Dermed var sagen afsluttet, hvilket inkassofirmaet bekræftede.

- Jeg betalte bare for at få fred. Men det fik jeg ikke. For præcis et år senere sendte Københavns Håndværkerservice præcis den samme faktura igen. Men denne gang var den ikke sendt til mig, men til min underbo, grønthandleren, fortæller Benjamin D’Souza.

Benjamin D'Souza betalte 1348 kroner "for at få fred", men hans hyr med Københavns Håndværkerservice var ikke overstået. Foto: TV 2
Benjamin D'Souza betalte 1348 kroner "for at få fred", men hans hyr med Københavns Håndværkerservice var ikke overstået. Foto: TV 2

Oplevelsen undrede Benjamin D’Souza - og han begyndte at undersøge håndværkerfirmaet nærmere. Det stod hurtigt klart, at han langtfra var den eneste, der følte sig snydt af Københavns Håndværkerservice. Og så kontaktede han 'Operation X' og blev tilknyttet som praktikant.

Overfakturering og tavshedsklausuler

Rasmus og Marie Hellstrøm var i gang med en større renovering af deres parcelhus i Hvidovre. Turen var kommet til lysningerne og en lille trappe. Det arbejde tilbød Københavns Håndværkerservice at udføre for 25.000 kroner.

quote Jeg stoler ikke på, de ikke står her en dag og truer os til at betale

Rasmus Hellstrøm, kunde

Men da håndværkerne var færdige, var arbejdet ifølge parret udført for dårligt. Lysningerne var skæve, og man kunne kigge direkte ind til isoleringen.

- Der havde været så meget byggesjusk. Og selvom de så har anerkendt sjusket, og at det skulle laves om, jamen så stod de der bare med en ekstra regning, som vi skulle betale, før de kom, fortæller Rasmus Hellstrøm.

Rasmus og Marie Hellstrøm føler sig dårligt behandlet af Københavns Håndværkerservice. Foto: TV 2
Rasmus og Marie Hellstrøm føler sig dårligt behandlet af Københavns Håndværkerservice. Foto: TV 2

I alt lød regningen nu på 67.000 kroner.

Parret nægtede at betale mere til Københavns Håndværkerservice. De havde betalt en à conto-regning, inden arbejdet begyndte, og mente, at de burde få 25.000 kroner tilbage. Men da Københavns Håndværkerservice ikke er en del af en brancheforening eller tilknyttet en klageinstans, skulle de indlede en civil retssag for at forsøge at få pengene tilbage. Rasmus og Marie Hellstrøm besluttede, at det ikke var besværet værd.

De betalte i stedet en lokal håndværker for at lave det hele om. Men der ulmede alligevel en utryghed i parcelhuset.

quote De giver jo faktisk kunden mundkurv på

Finn Murrekilde, sagkyndig, Håndværkets Ankenævn

Da de nærlæste den standardkontrakt, de havde underskrevet med Københavns Håndværkerservice, viste den sig ikke at være helt almindelig. Man skulle nemlig skrive under på, at man ikke ville udtale sig negativt om firmaet. Og betalte man ikke til tiden, kunne firmaet ”uden varsel afhente det leverede/monterede”.

- Vi kan da bare se, de i hvert fald ikke er reelle. Og jeg stoler ikke på, de ikke står her en dag og truer os til at betale, siger Ramus Hellstrøm.

Sagkyndig maler ved Håndværkets Ankenævn Finn Murrekilde undrer sig også over det, der står med småt i kontrakten.

- Jeg har aldrig set det før i en håndværksmæssig sammenhæng. De giver jo faktisk kunden mundkurv på, siger han.

For Rasmus Hellstrøm blev det ved frygten for trusler. For andre kunder kom frygten anderledes tættere på.

Kan man stole på Trustpilot?

Slår man Københavns Håndværkerservice op på Trustpilot, får man ellers indtryk af et firma med styr på sagerne og tilfredse kunder. Her er 88 procent af anmeldelserne positive.

Langt hovedparten af anmeldelserne på Trustpilot er positivt stemte over for Københavns Håndværkerservice. Foto: Screendump / TV 2
Langt hovedparten af anmeldelserne på Trustpilot er positivt stemte over for Københavns Håndværkerservice. Foto: Screendump / TV 2

TV 2 har imidlertid talt med 21 kunder fra de seneste år, som er utilfredse med firmaet. Flere af dem er fundet blandt de få negative anmeldelser på Trustpilot.

Uddrag af udsagn fra 21 utilfredse kunder, TV 2 har talt med. Foto: TV 2
Uddrag af udsagn fra 21 utilfredse kunder, TV 2 har talt med. Foto: TV 2

Men også dem med positive anmeldelser havde interessante historier. Flere af kunderne har fortalt, at de først skrev en negativ anmeldelse, og derefter gik der ikke længe, før Københavns Håndværkerservice tog kontakt.

- Så spurgte de, og jeg har det stadig på skrift, hvor mange penge jeg skulle have tilbage for at skrive en god anmeldelse på Trustpilot og Google, fortæller en af kunderne, Rasmus Larsen.

Rasmus Larsen fik 700 kroner retur og ændrede sin negative anmeldelse til en positiv. Fire ud af fem stjerner.

Af de seneste 78 anmeldelser på Trustpilot er 31 af dem negative. Alle 31 er blevet indrapporteret til Trustpilot af Københavns Håndværkerservice som ugyldige, og 23 er som følge heraf blevet taget ned. Hvis ikke brugeren selv reagerer og skriver til Trustpilot, så indgår den ikke længere i firmaets karakter.

En helt ny ledelse

Efter aftale med 'Operation X' optog Rasmus Hellstrøm samtalen med Københavns Håndværkerservice, efter at han havde skrevet en dårlig anmeldelse på Trustpilot. Foto: TV 2
Efter aftale med 'Operation X' optog Rasmus Hellstrøm samtalen med Københavns Håndværkerservice, efter at han havde skrevet en dårlig anmeldelse på Trustpilot. Foto: TV 2

Rasmus Hellstrøm fra Hvidovre skrev også en dårlig anmeldelse og aftalte med 'Operation X', at han ville optage samtalen, hvis han blev ringet op. Det blev han. Den ansatte bad ham vise hensyn og fjerne den dårlige anmeldelse.

- Vi har købt Københavns Håndværkerservice. Det er selvfølgelig ikke fedt for os at have sådan en anmeldelse stående, når det er en helt ny ledelse og nogle helt andre folk, ikk'?

Men selvom det var rigtigt, at firmaet havde fået et nyt CVR-nummer, var ejeren og direktøren stadig den samme: Nikolaj Karlsson.

Rasmus Hellstrøm fastholdt den negative anmeldelse. Og så skete der noget nyt.

quote Enten så skal jeg skrive under og muligvis skylde en halv million, ellers så får jeg tæsk

Anonym kunde

Hans anmeldelse blev indrapporteret af Københavns Håndværkerservice med påstanden om, at han ikke "havde haft en reel oplevelse" med firmaet. Anmeldelsen blev pillet ned fra Trustpilot og først genopslået, da Rasmus Hellstrøm indsendte dokumentation for sit kundeforhold.

De mange indrapporteringer af dårlige anmeldelser har fået alarmklokkerne til at ringe hos Trustpilot, og Københavns Håndværkerservice har to gange det seneste år fået advarsler for misbrug af rapporteringsfunktionen. Det fortæller Trustpilots kommunikationschef, Annemiek Mohr Wilson.

Hun fortæller også til TV 2, at Trustpilot nu er ved at undersøge alle anmeldelser af Københavns Håndværkerservice for tegn på manipulation. Også de anmeldelser, der er taget ned.

- Det kan føre til en opdatering på deres profil, som beskriver, at virksomheden forsøger at vildlede forbrugeren, så alle kan se, at man nok skal tage deres karakter med et gran salt, siger kommunikationschefen.

Advokater er ikke noget, vi arbejder med

Kundernes negative oplevelser stopper ikke ved for høje regninger og dårligt håndværk. To kunder har fortalt TV 2, at de følte sig truet, da der opstod splid om regningen.

En kunde, der ønsker at være anonym, har videresendt en sms-korrespondance fra 2016. Beskederne kom fra en person, som skriver, at “vi er et inkassofirma”.

- Vi giver dig valgmuligheden til at overføre 80.000 til Københavns Håndværkerservice inden 48 timer, ellers kommer vi og henter hele beløbet på 125.000 hos dig, stod der.

SMS til kunde fra en person, der ikke præsenterer sig, men skriver, at "vi er et inkassofirma". Foto: Screendump / TV 2
SMS til kunde fra en person, der ikke præsenterer sig, men skriver, at "vi er et inkassofirma". Foto: Screendump / TV 2

Den anonyme kilde svarede, at det selvudnævnte inkassofirma kunne kontakte hans advokat, og at politiet ville blive kontaktet, hvis de nærmede sig hans lejlighed.

- ...som jeg sagde, er advokater ikke noget, vi arbejder med, og politiet har alligevel ikke tid til at hjælpe dig, så vi ses snart, lød svaret fra personen, der aldrig præsenterede sig ved navn.

SMS til kunde fra en person, der ikke præsenterer sig, men skriver, at "vi er et inkassofirma. Foto: Screendump / TV 2
SMS til kunde fra en person, der ikke præsenterer sig, men skriver, at "vi er et inkassofirma. Foto: Screendump / TV 2

En anden kunde, som også ønsker at være anonym, fortæller, at han havde hyret Københavns Håndværkerservice til at renovere sin lejlighed. Her oplevede han, at prisen blev højere og højere og valgte derfor at afbryde samarbejdet efter en uge.

Han måtte dog fastholde kontakten til håndværkerne, da de stadig havde en nøgle til hans lejlighed.

quote Jeg kan blive harm over det, fordi min almindelige anstændighed og retsbevidsthed bliver anfægtet

Niels Boe, kunde

Ifølge kunden kom han op til sin lejlighed for få nøglen tilbage. Men i stedet for at udlevere nøglen stillede den ene håndværker sig foran døren og bad ham skrive under på en betalingsaftale, hvor beløbet ikke var angivet.

- Enten så skal jeg skrive under og muligvis skylde en halv million, ellers så får jeg tæsk, eller så løber jeg ud af lejligheden.

Han valgte det sidste og fortæller videre:

- Jeg sætter i løb ud af lejligheden, hvor han prøver sådan at holde mig tilbage fysisk. Jeg flygter bare ned og er fuldstændig panisk. Så råber han: “Bare rolig, vi skal nok finde dig”. Jeg var megabange i dagevis.

Vandt i retten, men tabte alligevel

Niels Boes kamp mod Københavns Håndværkerservice endte i retten. Foto: TV 2
Niels Boes kamp mod Københavns Håndværkerservice endte i retten. Foto: TV 2

I et villakvarter lidt uden for København sidder pensionisten Niels Boe. Han kan om nogen tale med om Københavns Håndværkerservice.

Han skulle have opført en terrasse og renoveret en udendørs trappe. I maj 2017 hyrede han derfor Københavns Håndværkerservice. Den beslutning har forfulgt ham lige siden.

For arbejdet trak ud og blev ikke løst på en måde, der var tilfredsstillende for Niels Boe. Regningen steg også til omkring 100.000 mere end aftalt, og Niels Boe nægtede at betale mere. Derefter blev der arrangeret et møde for at tale om pris-uenigheden.

- Det er også en ubehagelig måde at diskutere sagen på, når der er fire håndværkere, der møder op for at konfrontere mig. Der må være en del, som bare betaler for at komme ud af de her ubehagelige oplevelser, siger Niels Boe.

Sagen mellem ham og Københavns Håndværkerservice endte i retten.

Niels Boe vandt og fik tilkendt en tilbagebetaling på 92.000 kroner fra håndværkerfirmaet. Men da dommen faldt i oktober 2020, var firmaet gået konkurs, og derfor er der ikke udsigt til, at Niels Boe kan få sine penge. Alligevel kører Københavns Håndværkerservice altså nu videre med samme ejer og direktør.

- Jeg kan blive harm over det, fordi min almindelige anstændighed og retsbevidsthed bliver anfægtet. Der er et juridisk system, der ikke fungerer. Det er der nogen, der må gøre noget ved.

Rod i regnskabet og en ny direktør

Omstændighederne omkring konkursen i september 2020 er ved at blive undersøgt af en kurator fra Kammeradvokaten.

Men allerede et lille år før konkursen opdagede Erhvervsstyrelsen, at der var alvorligt rod i regnskaberne hos Københavns Håndværkerservice ApS. Derfor fik direktør Nikolaj Karlsson besked på, at han skulle hyre en uvildig revisor, så der kunne komme styr på bogføringen.

Revisoren bad om at få alle regnskaberne udleveret, men det, direktøren Nikolaj Karlsson sendte, var ikke fyldestgørende.

Revisorens svar til Erhvervsstyrelsen. Foto: TV 2
Revisorens svar til Erhvervsstyrelsen. Foto: TV 2

De dokumenter, der beskrev, hvad direktøren havde overført af midler til sit andet selskab, kunne revisoren nemlig ikke få lov til at se. Og da Erhvervsstyrelsen blev klar over det, gav den Nikolaj Karlsson en frist på én måned til at udlevere alt materialet. Ellers ville styrelsen tvangsopløse selskabet uden yderligere varsel.

Dagen inden tidsfristen udløb, blev Københavns Håndværkerservices adresse flyttet til Hobro, og en stråmand ved navn David Perez blev indsat som direktør og ejer. Kort efter gik selskabet konkurs. 'Operation X' har ringet og skrevet til David Perez, men han er aldrig vendt tilbage.

Morten Spiegelhauer og Benjamin D'Souza besøger stråmandsdirektøren David Perez' officielle adresse, men finder bare en overfyldt postkasse. Foto: Marcus Olander Moos
Morten Spiegelhauer og Benjamin D'Souza besøger stråmandsdirektøren David Perez' officielle adresse, men finder bare en overfyldt postkasse. Foto: Marcus Olander Moos

Inden firma-overdragelsen til David Perez købte Nikolaj Karlsson sit eget udstyr ud af virksomheden og over i sit andet selskab. Dermed kunne Nikolaj Karlsson for 109.500 anskaffe sig stilladser, stiger, værktøj, maskiner, computere og en container med sig over i det nye selskab, som også fik navnet Københavns Håndværkerservice. Den dag i dag kører selskabet videre fra præcis samme adresse i Kastrup.

quote Hvis der er folk, der er utilfredse med nogle ting, så prøver vi selvfølgelig at undersøge: Hvad kan vi gøre bedre?

Nikolaj Karlsson, direktør, Københavns Håndværkerservice

Gælden til Niels Boe og de øvrige kreditorer på over syv millioner kroner er sandsynligvis tabt. Kurator i konkursboet er ved at undersøge, om vurderingsprisen på de 109.500 for aktiverne var rimelig, og om nedlukningen af det gamle Københavns Håndværkerservice i øvrigt er foregået efter bogen.

Direktørens svar

Da 'Operation X' opsøger direktør Nikolaj Karlsson ved firmaets adresse i Kastrup, vil han i første omgang gerne stille op til et tv-interview. Han afviser, at firmaet har forsøgt at true kunder til tavshed med en tavshedsklausul i kontrakterne.

- Overhovedet ikke. Det er simpelthen, fordi der er nogle, der gør det med henblik på afpresning - at hvis ikke de får en høj rabat, så går de ind og udtaler sig dårligt om os, siger han.

Nikolaj Karlsson tilføjer, at det er første gang, han hører om, at kunder har følt sig presset af tavshedsklausulen, og at den nu vil blive fjernet.

På spørgsmål om Københavns Håndværkerservices håndtering af negative anmeldelser på Trustpilot, svarer direktøren:

- Hvis der er folk, der er utilfredse med nogle ting, så prøver vi selvfølgelig at undersøge: Hvad kan vi gøre bedre?

'Operation X's Morten Spiegelhauer opsøger Nikolaj Karlsson ved virksomhedens adresse i Dragør. Foto: TV 2
'Operation X's Morten Spiegelhauer opsøger Nikolaj Karlsson ved virksomhedens adresse i Dragør. Foto: TV 2

Om konkursen svarer Nikolaj Karlsson, at han ikke kender den nye direktør og ejer David Perez, og at det var hans konkursrådgiver, Bryan Göddert, der stod for at flytte firmaets adresse til Hobro.

- Vi har haft nogle udfordringer, som selvfølgelig har gjort, at vi har måttet lave nogle ændringer, siger Nikolaj Karlsson om årsagen til konkursen.

Derefter afslutter han interviewet og beder om at få sendt spørgsmål på mail, inden han svarer yderligere. Efter at 'Operation X' sender ham spørgsmålene, afviser han at stille op til tv, men svarer i stedet på skrift.

Uenig i kundernes udlægning

Han mener, at det er "dybt skuffende", at Erhvervsstyrelsen tvangsopløste det gamle Københavns Håndværkerservice, efter at David Perez blev indsat som direktør, og at han har afleveret "komplet fyldestgørende bogføring" til kuratoren.

På spørgsmålet om, hvorfor Rasmus Hellstrøm efter sin negative anmeldelse på Truspilot fik at vide, at det er en helt ny ledelse i Københavns Håndværkerservice, selvom Nikolaj Karlsson stadig var direktør, lyder svaret:

- Det er korrekt, at der er ansat en helt ny teamledelse til at tage sig af kunderne, siger Nikolaj Karlsson, som mener, at en stor del af de 31 indrapporterede anmeldelser har været sager, hvor anmelderen ikke har været en reel kunde.

Nikolaj Karlsson skriver også, at han ikke er enig i de utilfredse kunder Niels Boe og Rasmus Hellstrøms udlægning, og at de er “rendt fra regningen”.

Han skriver desuden, at Københavns Håndværkerservice “samler på glade kunder, som genbestiller hos os igen og igen. Det er statistisk muligt ud af 50.000 sager at finde 21 utilfredse kunder.”

Nikolaj Karlsson har ikke forholdt sig til de to anonyme kunder, der følte sig truet til at betale mere, end de mente var fair. I stedet har Nikolaj Karlsson udbedt sig yderligere dokumentation om deres kundeforhold, hvilket TV 2 ikke kan give, da det ville kompromittere deres anonymitet. Selvom direktøren ikke vil vedkende, at de to virkelig har været kunder hos Københavns Håndværkerservice, så vil han gerne kommentere sprogbrugen i SMS'erne.

- Jeg tager i øvrigt stærkt afstand til den form for kommunikation, som der står i beskederne. Havde det været en af mine medarbejdere, var han blevet bortvist med det samme. Det er ikke måden, skriver Nikolaj Karlsson.

Du kan se 'Operation X: Konkursfinter på falderebet' på TV 2 PLAY