Flere tog holder i nat stille med passagerer på grund af vintertid

Danmark vedtog i 1980 at indføre sommertid og vintertid permanent.

Klokken 03.00 i nat skal havemøblerne tilbage i skuret, og uret stilles tilbage til normaltid.

Det sker hvert år.

Men det sker også hvert år, at nattog fra DSB på netop denne dag holder en nøje planlagt pause på én time, mens viserne på uret når hele vejen rundt. I år gælder det for tre Intercity-tog, oplyser DSB.

- Jeg kan godt forstå, at nogle undrer sig. Men det er faktisk ikke så utraditionelt. Vi har gjort det på denne her måde, siden man implementerede sommer- og vintertid, siger informationschef hos DSB Tony Bispeskov til TV 2.

Informationschefen fortæller, at man godt er klar over, det for nogle kan virke generende. Derfor er der sørget for ekstra forplejning i form af te, kaffe, kildevand og chokolader – på DSB's regning.

Danmark vedtog i 1980 at indføre skiftet mellem sommertid og vintertid permanent.

Et økonomisk spørgsmål

DSB oplyser, at det drejer sig om i alt tre tog, der har startet deres rejse i sommertid, men vil afslutte den i normaltid. De tre tog holder pause på henholdsvis Nyborg Station, Fredericia Station og Aarhus Banegård.

  • Tog 1: Fra Københavns Lufthavn klokken 22.28 med ankomst på Aarhus H klokken 02.38 (sommertid) og afgang igen 02.46 (normaltid) til Aalborg.
     
  • Tog 2: Fra Københavns Lufthavn klokken 00.10 med ankomst på Nyborg Station klokken 02.05 (sommertid) og afgang igen 02.07 (normaltid) til Aalborg.
     
  • Tog 3: Fra Aarhus H klokken 00.47 med ankomst på Nyborg Station klokken 01.54 (sommertid) og afgang igen klokken 02.00 (normaltid) til Københavns Lufthavn.

Tony Bispeskov fortæller, at de sagtens kunne have valgt at køre togene hele vejen igennem, men da timen mellem 02.00 og 03.00 findes to gange, ville DSB være nødsaget til at indsætte ekstra tog:

quote Den ærlige melding er, at vi også kigger på økonomien

Tony Bispeskov, informationschef hos DSB

- Den ærlige melding er, at vi også kigger på økonomien. Og det ville simpelthen ikke svare sig. Hvis der havde været stor efterspørgsel, havde vi sat ekstra tog ind. Men behovet er der ikke, og det er særdeles dyrt. Derfor gør vi sådan her, siger han.

Hvis et tog normalt er forsinket mere end 30 minutter, kan man få kompensation via DSB's rejsetidsgaranti. Men sådan er det ikke i nat:

- Rejsegarantien er indrettet efter køreplanen. Og da det her er blevet varslet mange uger og måneder i forvejen, er det ikke en forsinkelse, men sådan køreplanen er. Derfor gælder rejsetidsgarantien ikke i nat, siger Tony Bispeskov.

EU vil have afskaffet skiftet

Tony Bispeskov fortæller, at DSB længe har bestræbt sig på at informere grundigt om ændringerne, og at passagerer, som altid, kan orientere sig på rejseplanen.dk.

Ordningen med sommer- og normaltid kan dog snart være historie, hvis du spørger EU-parlamentet. Fra 2021 vil parlamentet nemlig have afskaffet det.

FAKTA OM VINTER- OG SOMMERTID

Et flertal er enige om at lade det være op til medlemslandene selv, men man er endnu ikke blevet enige om, hvordan og præcist hvornår, forslaget skal føres ud i livet.

Sommertid blev for første gang indført i Østrig og Tyskland i april 1916.

Måneden efter fulgte Danmark trop, og formålet var at spare energi og dermed olie, som var en knap ressource på grund af Første Verdenskrig.

Rusland har som det eneste land prøvet at indføre permanent sommertid i 2011, men droppede det igen i 2014, fordi det gav stress og helbredsproblemer for mange russere, især i den nordlige del af landet.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Biler København parkerede

S og Ø vil gøre de første byområder i København fri for benzin- og dieselbiler

Hillerødmotorvejen

Virksomheder i opråb om ufærdige motorveje: Kan være et spørgsmål om liv og død

SOS Dansk Autohjælp giver vejhjælp på cykel

Nu kommer vejhjælpen også cyklende til billister i nød

40_percent

playVirksomheder starter kampagne for udvidelse af motorveje

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere