Coronakrisen har gjort børnehavebørn mindre stressede og mere selvstændige, viser ny undersøgelse

Coronarestriktionerne i landets institutioner har både haft positive og negative konsekvenser, vurderer Børns Vilkår.

Mindre grupper, mere håndvask, færre kram og ingen adgang for forældre.

Det var været hverdagen for danske børnehavebørn, siden landets institutioner igen åbnede efter coronanedlukningen.

Men der er intet, der er så skidt, at det ikke er godt for noget, som man siger, og det gælder heldigvis også landets børnehavebørn.

Den forandrede hverdag har betydet mindre larm og færre konflikter i institutionerne. Det viser en ny undersøgelse, som Børns Vilkår står bag, hvor man har interviewet 39 børnehavebørn fra seks forskellige institutioner.

- Når det ikke længere er et krav, skal vi huske at blive ved med at tilbyde de børn, der har brug for det, at være i mindre grupper. Det giver større trivsel og glæde ved at gå i børnehave, siger Malene Angelo, der er børnepsykolog hos Børns Vilkår, i 'Go' morgen Danmark'.

Mere voksenkontakt

Et af de børnehavebørn, der har haft glæde af den nyopståede ro, er treårige Magnus Trustrup Larsen.

- Han er mindre stresset og gladere, når han kommer hjem. Før havde vi ofte konflikter om eftermiddagen, men nu er han ikke så mentalt træt, fortæller hans mor, Mia Trustrup Larsen.

Den samme oplevelse har Helle Binzer, der er mor til fireårige Thor.

- Han er selvfølgelig træt, men han får ikke længere hysteriske anfald, fordi han er overtræt, siger hun og fortæller, at forudsigeligheden også har gjort sønnen mere selvstændig.

Lige netop selvstændigheden kan skyldes, at pædagogerne kan være mere nærværende end normalt, fordi de har en mindre gruppe børn at fokusere på.

- Det giver bedre mulighed for, at de voksne kan dæmme op for konflikter meget hurtigere i stedet for at komme, når det er eskaleret. Det giver pædagogerne bedre mulighed for at håndtere konflikterne på en god måde, lyder det fra børnepsykolog Malene Angelo.

quote Når corona er død, så kan vi lege

Femårig pige

Den oplevelse kan pædagog Daniel Rask genkende.

- Vi har meget mere tid til at gøre konflikter færdige, siger han.

Ikke kun positivt

Den forandrede hverdag har dog ikke kun bragt gode ting med sig ind i daginstitutionernes verden. De opdelte grupper betyder også, at børnene ikke nødvendigvis kan gå til de børn og voksne, de er mest trygge ved.

- Tidligere forskning har vist, at det er vigtigt for børnene, at det er en voksen, de kan lide, og som de er trygge ved, som trøster dem. Hvis børnene ikke har adgang til sådan en voksen, risikerer man, at de ikke får den hjælp, de har brug for, siger børnepsykolog Malene Angelo.

Den tendens kunne tydeligt ses i Børns Vilkårs interviews med børnehavebørnene.

- Man er helt genert, og så har man brug for noget hjælp, og så vil man slet ikke spørge én, sagde en femårig pige blandt andet.

Andre børn har oplevet at blive adskilt fra deres bedste kammerater.

- Mens nogle børn har trivedes godt, er der nogle, hvor man ikke kunne få puslespillet til at gå op. Det er rigtigt svært, men børnene har håndteret det godt ved for eksempel at vinke til hinanden gennem en rude, fortæller pædagog Daniel Rask.

- Vi glæder os til en tid efter corona, hvor vi kan holde fast i de gode ting, men også mødes med nye og gamle venner, siger han.

Og den opfattelse deler en af undersøgelsens responderende børn:

- Når corona er død, så kan vi lege, sagde en femårig pige under et interview.

Se interviewet med børnepsykolog Malene Angelo og hør mere om, hvad restriktionerne har betydet for dagligdagen i børnehaverne, i 'Go' morgen Danmark' på TV 2 PLAY.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik