BR strømlinede salget af legetøj, men glemte selv at følge med tiden

Fredag gik selskabet bag BR-kæden konkurs, og det betyder farvel til 3000 arbejdspladser og 300 legetøjsforretninger bygget op gennem 50 år.

Fredag gik selskabet bag BR-kæden konkurs, og det betyder farvel til 3000 arbejdspladser og 300 legetøjsforretninger bygget op gennem 50 år.

Den historie, som Top Toy-koncernen altid selv har holdt af at fortælle, handler om en lille papirhandel i Roskilde, der voksede til et imperium og fuldstændigt dominerede dansk legetøjshandel.

Disse butikker holder åbent året ud

Historien handlede om Edith og Børge Rasmussen og deres papirhandel, hvor de solgte legetøj op mod jul.

Og om sønnen Henrik Gjørup, der i 1962 rejste til USA og sugede til sig af moderne forretningsmetoder og fik blik for moderne ideer som selvbetjening, markedsføring og stordriftsfordelene ved at have en kæde af ens forretninger.

Tilbage i Roskilde fik han overtalt sine forældre og broderen Bjarne om ideens holdbarhed, og snart var papirhandlen lavet om til den første af mange legetøjsforretninger med navnet BR Legetøj, opkaldt efter faderen Børge Rasmussens initialer.

Allerede samme år var kæden en realitet med åbningen af BR-forretning nummer to, der kom til at ligge i Slagelse med Henrik Gjørup som butikschef.

300 forretninger

Som årene gik, voksede den familieejede koncern til 300 forretninger i hele Norden og i Tyskland under navnene BR Legetøj og Toys’R’Us, og koncernen kom til at hedde Top Toy.

- Før BR var danske legetøjsforretninger sådan nogle små moster-forretninger, der lå i en kælderbutik. Så kom BR og strømlinede det hele, professionaliserede branchen, og det hele kørte bare derudaf. De kom til at dominere den danske legetøjsbranche totalt, fortæller Bruno Christensen, der er en af de førende eksperter i det danske detailmarked.

Brødrene Bjarne (th) og Henrik Gjørup, der udviklede BR-legetøjskæden til en gigant i Danmark-
Brødrene Bjarne (th) og Henrik Gjørup, der udviklede BR-legetøjskæden til en gigant i Danmark-
Foto: Steen Jacobsen - Ritzau Scanpix

Som konsulent, forfatter og foredragsholder har han fulgt det danske detailmarked tæt i årtier, og han har også set BR-forretningerne løbe ind i problemer.

- De nåede ikke at sadle om i tide. De har bare tilbudt massesalg, og har ikke tilbudt kunderne det særlige, der fik dem til at holde ved, siger han.

Den model duer ikke mere

Dorte Wimmer, der er retailekspert hos Retail Institute Scandinavia, går så vidt som at kalde konkursen i Top Toy for den endelige død for den klassiske legetøjsforretning herhjemme.

- Den brede legetøjsbutik, som i princippet bare er et transaktions-center, hvor man kommer ind efter sin vare og går igen, den er død. Den butiksmodel dur ikke mere, for der tager supermarkederne over, siger Dorte Wimmer.

Slog den amerikanske gigant

Undervejs på den 55 år lange rejse fra papirhandlen i Roskilde til dagens konkurs i Top Toy-koncernens 300 forretninger har koncernen haft en usædvanlig stærk position på markedet.

Toys'R'Us i Gentofte. Da den amerikanske moderkoncern gik konkurs i 2017, kunne de danske Toys'R'Us berolige sine kunder med, at de ikke havde problemer, fordi de var ejet af danske Top Toy.
Toys'R'Us i Gentofte. Da den amerikanske moderkoncern gik konkurs i 2017, kunne de danske Toys'R'Us berolige sine kunder med, at de ikke havde problemer, fordi de var ejet af danske Top Toy.
Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

I midten af 90’erne formåede BR-legetøjsforretningerne endda at tage kampen op med legetøjsbranchens giganter, den amerikanske Toys’R’Us-kæde.

1995 ville Toys’R’Us erobre det danske legetøjsmarked og åbnede på en gang fire store legetøjsvarehuse i Danmark. Men BR-forretningerne var stærkere konkurrenter, end amerikanerne havde forventet, og allerede et år efter gav de op.

Gjørup-familien overtog varemærket Toys’R’Us i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island og driften af den amerikanske kædes butikker på franchise-basis.

Fætter BR - Danmarks måske kendteste garder
Fætter BR - Danmarks måske kendteste garder
Foto: Bjarke Ørsted - Ritzau Scanpix

På det tidspunkt sad familien så stærkt på det danske legetøjsmarked, at ethvert barn kendte jinglen ’Ved du hvad det bedste er? Legetøj fra BR’ og nærmest betragtede den tegnede maskot ’Fætter BR’ som julemandens tætteste hjælper.

Solgt til kapitalfond

I 2015 var der imidlertid slut med Gjørup-familiens faste greb om legetøjskoncernen. Familien solgte 75 procent af aktierne til den svenske kapitalfond EQT for et milliardbeløb og nøjedes med at beholde en aktiepost på 25 procent.

Og måske var det begyndelsen til enden, vurderer detaileksperten Bruno Christensen.

- Tiderne kræver anderledes købmandskab. Og kapitalfonde er ikke altid de bedste til at drive detailforretninger. Siden familien Gjørup gav slip og kapitalfonden kom ind, har man set, at de ikke helt har forstået at drive kæden. Der mangler passionen, det familiemæssige drive og det gammeldags købmandskab, siger Bruno Christensen.

Peter Gjørup, tidligere adm. direktør i Top Toy og tredje generation i ejerfamilien.
Peter Gjørup, tidligere adm. direktør i Top Toy og tredje generation i ejerfamilien.
Foto: Søren Bidstrup - Ritzau Scanpix

- De har ikke fået fat i den digitale forbruger.  Og de har ikke fået optimeret og revitaliseret deres butikker, blandt andet ved at lukke nogen af dem. BR-butikker i dag ligner de butikker, som jeg gik ind i, da jeg var barn, og det er trods alt nogle år siden, siger Dorte Wimmer.

Eksperterne understreger dog, at det bestemt heller ikke er nemt at drive den type legetøjsforretninger i Danmark eller noget andet sted.

De er presset af nethandel på den ene side og på den anden side de store dagligvareforretninger, der i stor stil har legetøj til spotpriser her til juletid.

- Dertil kommer, at hele markedet har ændret sig. Børn er blevet digitaliserede, og de holder tidligere op med at lege med deres legetøj, siger Bruno Christensen.

Julesalget svigtede

I 2018 stod det klart, at Top Toy-koncernen var i alvorlige vanskeligheder. Julesalget i 2017 skuffede i en grad, så ejerkredsen måtte skyde 175 millioner kroner ind i selskabet som ny kapital i foråret 2018.

2018-regnskabet viste sig imidlertid at være endnu værre. Nedskrivninger af goodwill og et dårligt driftsresultat betød et milliardunderskud som i november sendte selskabet i betalingsstandsning.

I første omgang håbede man, at lukning af en del af butikkerne kunne redde koncernen. Men ingen ønskede at skyde penge i selskabet, og så kom den sidste pind til ligkisten: Julehandlen var gået elendigt.

- Desværre har vi i dag måttet indse, at vi ikke længere kan fortsætte omstruktureringen på grund af et skuffende julesalg, meddelte administrerende direktør Per Sigvardsson i en pressemeddelelse.

Og så var konkursen en realitet, der kan komme til at koste 3000 mennesker deres arbejde.

'Tænk på Fona'

En barsk slutning på eventyret, der startede i papirhandlen i Roskilde for 55 år siden.

Men ikke enestående, siger Bruno Christensen, der har set danske forretninger komme og gå igennem 50 år:

- Tænk bare på Fona. Dengang tænkte alle jo også: Hvordan kunne det dog gå så galt for den gamle radiokæde, siger han.

Fra BR til konkurs

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Samfund

Svampeceremoni

Ulovlige svampetrip samler folk i fællesterapi

25_seconds

playDroner skal søge efter utætte fjernvarmerør om natten

Akvædukt ved Veluwemeer

playUsædvanlig akvædukt kan redde Margretheholm Havn

Borger med handicap

Datter til hjerneskadede Lars: Kommunen mangler empati og logik

Roskilde

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere