Borgmester langer hårdt ud efter ny aftale: - En begmand til hovedstaden

Socialdemokratiets borgmesterkandidat på Frederiksberg er heller ikke tilfreds med aftalen, hans eget parti har indgået.

Den nye store transportaftale om fremtidens infrastruktur har en klar slagside, hvor landets hovedstad nærmest bliver helt forbigået.

Sådan lyder det fra Frederiksbergs konservative borgmester Simon Aggesen, efter samtlige Folketingets partier mandag er blevet enige om en aftale til cirka 161 milliarder kroner om forbedringer af den danske infrastruktur fra 2022 til 2035.

- Kigger man på hele landet, er der mange fine projekter, men fordelingen er skæv. I Aarhus får de en tunnel til 2,5 milliarder kroner, mens vi får 10 millioner kroner til en forundersøgelse. Det er et bevis på, at vi har et forkert postnummer, siger Simon Aggesen til TV 2.


- Stort fokus på alt andet end hovedstaden

Med sit eksempel henviser han til, at der i aftalen bliver afsat omkring 2,5 milliarder kroner til at lave en vejtunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, så den tunge trafik kommer væk fra bybilledet.

Samme ønske har lokalpolitikere i København og på Frederiksberg længe haft for Bispeengbuen, der er en stor vej med tung trafik, som går igennem hovedstaden. Men her er der i aftalen ikke afsat mere end 10 millioner kroner til forundersøgelse af ”en delvis nedrivning”.

Frederiksbergs borgmester havde også håbet, at der ville blive prioriteret penge til en ny etape af metroen mellem Ny Ellebjerg Station og Bispebjerg Hospital, men det er heller ikke med i den nye aftale.

Ifølge Simon Aggesen er det endnu et eksempel på det, han mener er længere tids landspolitisk nedprioritering af hovedstaden.

- Der er et meget stort og vedvarende fokus på alt andet end hovedstaden. Jeg forstår det ikke. Hovedstaden repræsenterer mange borgere, vælgere og er en stor vækstmotor for hele landet. Vi har gjort opmærksom på vores ønsker, men det er der ikke villighed til at prioritere, siger Simon Aggesen og tilføjer:

- Det her er bare en ekstra begmand til hovedstaden.

S-kandidat: Der skal også være balance den anden vej

Den socialdemokratiske viceborgmester og borgmesterkandidat ved det kommende kommunalvalg på Frederiksberg, Michael Vindfeldt, er heller ikke imponeret over infrastrukturaftalen.

- Jeg går ind for Danmark i balance, men der skal også være balance den anden vej. Når der investeres i motorveje i Jylland, er det også fair at investere i trafik under jorden og mere metro i hovedstaden, siger han til TV 2.

Michael Vindfeldt erklærer sig ”skuffet” over aftalen, som hans eget parti, Socialdemokratiet, som regeringsansvarlig har haft ansvaret for. Hovedstaden er stort set blevet glemt, mener han.

- Jeg savner nogle klare hovedstadsprofiler til at råbe op om de her problemstillinger. Vi kender fra tidligere den stærke jyske trafikmafia, men der må man sige, at vi ikke har været gode nok i hovedstaden.

Frederiksbergs konservative borgmester er heller ikke imponeret over, at alle partier – inklusiv hans eget – står bag aftalen.

- Mit eget parti har heller ikke et tilstrækkeligt hovedstadsfokus. Og når man er borgmester i hovedstaden, er det ikke godt nok, siger Simon Aggesen.

Fodret med egen hale

I den nye infrastrukturaftale er der afsat penge til udvidelse, ombygning og ”forskønnelse” af flere stationer i hovedstaden, ligesom en lange række veje og motorveje omkring København skal udbygges eller forlænges.

Men ifølge Simon Aggesen og Michael Vindfeldt hjælper de nye vejprojekter rundt om hovedstaden ikke på trængslen og miljøudfordringer inde i byen.

At der er ”reserveret” 12,7 milliarder kroner til infrastruktur tilknyttet den nye ø Lynetteholmen bidrager ifølge Simon Aggesen heller ikke til meget, da der er tale om et lån, som skal betales tilbage, når byggegrundene sælges.

Det har Københavns socialdemokratiske overborgmester Lars Weiss også kritiseret ved at udtale, at København modsat resten af landet bliver ”fodret med vores egen hale”.

- Nødvendigt brok

I aftaler om nye infrastrukturprojekter vil der altid være kommuner, der får mere end andre. Men direkte adspurgt, om ikke bare han er en misundelig borgmester, der er ude i en omgang rituel brok, svarer Simon Aggesen afvisende.

- Det er nødvendig brok. Jeg bryder mig egentlig ikke meget om at brokke mig, men her må jeg bare sige, at der ikke er nogen sønderlig grund til at juble set med hovedstadens briller, siger han.

Nogenlunde samme toner lyder fra Michael Vindfeldt.

- Som storby-socialdemokrat og Frederiksberg-mand er jeg ikke min opgave voksen, hvis jeg ikke råber op. Alle kan se, at balancen er tippet mod vest, siger han.


- Katastrofe for vores kommune

Det er ikke kun på Frederiksberg, at man kan finde utilfredse lokalpolitikere fra hovedstaden.

Gladsaxe Kommunes borgmester, Trine Græse (S) erklærer sig skuffet og overrasket over, hvad hun betegner som en "sort infrastrukturplan", der vil sende flere biler til kommunen:

- Vi blev lovet en ny og grøn plan med blik for, hvordan vi løser udfordringerne med støj og trængsel i hovedstadsområdet. I stedet får vi en sort plan med mere asfalt og flere biler. Udvidelse af motorveje og ringveje i og omkring Gladsaxe er en katastrofe for vores kommune, der vil pumpe biler ind i kommunen fra alle verdenshjørner, siger Græse til TV 2.

TV 2 har mandag eftermiddag spurgt transportminister Benny Engelbrecht (S) om, hvad han siger til kritikken. Han ønskede ikke at stille op til interview, men sendte i stedet følgende skriftlige svar:

"Alle partier i Folketinget er bag aftalen, hvor vi sætter retning for mere end 170 milliarder til infrastruktur frem mod 2035. En stor del i hovedstadsområdet, hvor der blandt andet skal etableres metrodrift på S-banen og er penge til letbaner, BRT, opgradering af Hovedbanegården, Ombygning af Nordhavn Station og nye perroner på Ny Ellebjerg Station."

"Der er milliarder til cykelstier, en helt ny cykelbro til Refshaleøen, forundersøgelsen af Bispeengbuen og en reservation på 12,7 mia.kr. til metro og ringvej i forbindelse med Lynetteholm. Jeg ved godt, at det er kommunalvalg, og jeg har forståelse for, at man altid gerne vil have mere. Men regeringen har lavet en bred aftale med alle partier i Folketinget, og jeg synes, at hovedstaden har fået rigtig mange gode projekter.”


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik