68 aflyste SAS-afgange og ankomster i Københavns Lufthavn i dag

Der er ingen møder i kalenderen mellem de to stridende parter. I mellemtiden koster det passagerne deres ferieplaner og SAS syv millioner om dagen.

Mandag indledte knap 1000 SAS-piloter en strejke, efter forhandlingerne med SAS brød sammen.

Det fik straks konsekvenser for tusindvis af danskere på vej på ferie, der i stedet måtte se deres flyrejse blive aflyst.

Og tirsdag ser det ikke bedre ud. En hurtig optælling af SAS-afgange og ankomster i Danmark 5. juli viser, at ud af 88 SAS-afgange fra Kastrup er 35 aflyst. Ud af 93 SAS-ankomster til Kastrup er 33 aflyst.

Dermed er der 68 aflysninger på afgange og ankomster alene i København tirsdag.

Ingen møder i kalenderen

På forhånd er det anslået, at strejken kan komme til at påvirke op mod 250 daglige flyafgange i Danmark, og det vil få betydning for op mod 30.000 passagerer i Danmark, Sverige og Norge.

Samtidig er det uvist, hvor længe flyene bliver på jorden. Lige nu er der ingen møder i kalenderen mellem SAS og Dansk Metal, der forhandler på vegne af piloterne.

Umiddelbart ser det ikke ud til, at en løsning er lige om hjørnet, men TV 2 har forsøgt at opliste tre mulige scenarier

Det koster SAS omkring 70 millioner om dagen at holde flyene på jorden, fortæller Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef og luftfartsanalytiker i Sydbank.

Sådan tjekker du, om dit fly bliver påvirket af strejken

Men dertil kommer pengetilstrømningen til SAS, som løber op i tre milliarder kroner i den første måned, der går efter strejkevarslet.

- Det er stort set nok til at halvere det, der er i SAS' pengekasse, siger han.

Søger konkursbeskyttelse

Jacob Pedersen vurderer, at SAS kan holde mellem to og tre måneder, før kassen er tom.

- Problemet for SAS er, at de ikke lige fra den ene dag til den anden kan få nye penge i kassen, påpeger han.

Alternativt kan staterne Danmark, Sverige og Norge, hvis strejken bliver ved, hjælpe til med en form for overgangsfinansiering og lån til SAS.

Flyselskabets økonomi er i forvejen ikke flyvende. Lige nu leder man efter en kapitalindsprøjtning på minimum 9,5 milliarder svenske kroner, hvilket svarer til 6,6 milliarder danske kroner.

Piloterne har allerede kritiseret ledelsen for at spekulere i en konkursbeskyttelse i USA, hvilket blev en realitet kort før klokken otte tirsdag morgen.

Det vil betyde, at SAS kan køre videre, mens man tvinger medarbejderne og kreditorerne til at komme med indrømmelser. Det er en kompliceret proces, men den kan blandt andet bruges til at rekonstruere selskaber ved at nedbringe gælden, mens de bliver beskyttet mod kreditorer.

- Uanset er der al mulig grund til at forvente, at ledelsen søger en form for konkursbeskyttelse, så man kan reparere på SAS, imens selskabet forhåbentlig begynder at få flyene i luften igen, siger Jacob Pedersen.


Spørg Os - Afstemning

Spørg Os - Formular

Valg til Folketinget