Minister tøver med svar – hvor er de gode erfaringer med tog på gummihjul?

Fortræffelighederne ved et BRT-system på Østbanen er tilsyneladende mange. Men det kniber med at lægge eksemplerne frem, mener transportordfører.

02:46

Der mangler finansiering til renovering af Østbanen på op til 650 millioner kroner.

I samarbejde med TV2 ØST

Tog på gummihjul i stedet for rigtige tog på den nedslidte Østbane.

Ifølge transportminister Benny Engelbrechts (S) eget ministerie var det ”gode erfaringer” med netop de såkaldte BRT-løsninger i udlandet, som var grunden til, at man overvejer dem som en løsning for Østbanens udtjente skinner.

Oplysningen har fået SF’s transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, til at spørge, hvilke gode erfaringer, ministeren i grunden henviser til. Et svar lader dog vente på sig:

- Det har ikke inden for svarfristen været muligt at besvare af spørgsmålene, skriver ministeren.

Og det undrer folketingsmedlemmet fra SF.

Læs også Trafikforsker tvivler på billige BRT-busser i stedet for tog på Østbanen

- Det er ikke unormalt, det tager lang tid at besvare et spørgsmål. Men når han bruger det som hovedargument, at der er gode, udenlandske erfaringer med BRT-systemet, og han baseret på dem, synes, det er oplagt at erstatte Østbanen med busser – så burde de eksempler da ligge øverst på skrivebordet, siger Anne Valentina Berthelsen til TV2 ØST.

 - Det virker som om, de har brug for at tænkte sig godt om, før de svarer på det.

Dyrere at anlægge

Flere af ministerens argumenter for at spendere tre millioner kroner alene på en undersøgelse af busser på Østbanen, har givet anledning til spørgsmål.

Brigitte Klintskov Jerkel fra Det Konservative Folkeparti har spurgt ministeren ind til økonomien i at lægge Østbanen om fra tog til busser. I Aalborg vil etableringen af et tilsvarende system på blot en femtedel af Østbanens længde koste 525 millioner kroner, mod 660 millioner kroner for nye skinner på Østbanen.

Læs også Borgermøde om Østbanen – kroen i Hårlev var proppet som morgentoget

Her har ministeren foreløbigt erkendt, at selve anlæggelsen af BRT-busserne kan ske at blive dyrere end anlæggelsen af nye skinner.

- De indledende beregninger, der er foretaget af projektet, tyder på, at omkostningen til en ombygning af Østbanen til grøn BRT vil koste mere end 660 millioner kroner, skriver ministeren i sit svar.

Han fremhæver dog, at BRT i drift kan frigøres et betydeligt økonomisk råderum som følge af væsentlige besparelser på vedligehold og drift af banen.

- Det undrer mig, at man sætter alt det her i gang med den her undersøgelse, når han så faktisk skriver, han er klar over, at en ombygning det vil være dyrere end de 660 millioner, det koster at renovere skinnerne, siger Brigitte Klintskov Jerkel til TV2 ØST.

Læs også Region Sjælland i bøn til Banedanmark: Hjælp os med slidte skinner

- Man skal huske de 660 millioner er, hvor der er taget højde for alt uforudset. Det virker ret absurd at sætte gang i alt det her og skabe utryghed for pendlerne, hvad der nu skal ske med deres daglige transport.

Forsker tvivler på BRT-løsning

Andres Pineda, forsker i transport ved Aalborg Universitet, har skrevet Ph.d.-afhandling om BRT-systemet i Bogota Columbia, har tidligere overfor TV2 ØST sat spørgsmålstegn ved, om BRT-systemet er den bedste løsning for Østbanen.

- Det er ikke givet, at det er billigere at erstatte de gamle skinner med nye veje, der skal bære tunge busser.

Han peger på, at et togsystem er beregnet til mere langsigtet brug, og at vedligehold af et BRT-system kan blive dyrere end at anlægge nye skinner.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik