Et usædvanligt syn - enormt luftskib har kurs mod Sjælland

Et usædvanligt luftfartøj flyver torsdag eftermiddag ind over Sjælland. 75 meter langt og 20 meter bredt er det verdens største af sin slags.

I dag, torsdag, kan borgere på store dele af Falster, Bogø og Sjælland få sig lidt af et særsyn på himlen. For her vil et 75 meter langt luftskib passere forbi på sin vej fra Berlin til Roskilde Lufthavn.

Luftskibet "Goodyear Blimp" gæster Danmark i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix, der afholdes i weekenden. Men selvom man ikke har planer om at skulle til hovedstaden i den kommende weekend, har man alligevel mulighed for at se det enorme luftfartøj, når det bevæger sig ind over Sjælland.

quote Den er stor og den er voldsom – og den er interessant, fordi det ikke er et syn, vi ser på himlen hver dag

LARS LIP, DIREKTØR, ROSKILDE LUFTHAVN

- Den er stor, og den er voldsom – og den er interessant, fordi det ikke er et syn, vi ser på himlen hver dag, forklarer Lars Lip, der er direktør i Roskilde Lufthavn, til TV2 ØST og tilføjer:

- Der har ikke været et luftskib i Roskilde siden 2004.

Her måtte et luftskib lande i Roskilde på sin vej mod Rusland grundet dårligt vejr. Denne gang er besøget derimod helt efter planen med forventet ankomst til Roskilde Lufthavn torsdag klokken 15.30.

Goodyear Blimp skal under sit besøg i Danmark dels bruges som platform til at dække dele af Copenhagen Historic Grand Prix fra luften og dels rundflyvning for særligt indbudte gæster.
Goodyear Blimp skal under sit besøg i Danmark dels bruges som platform til at dække dele af Copenhagen Historic Grand Prix fra luften og dels rundflyvning for særligt indbudte gæster.
Foto: Goodyear/PR

Ifølge lufthavnsdirektøren er det ikke muligt at købe billet til en tur med luftskibet, imens det gæster Danmark. Dog vil nysgerrige kunne komme ganske tæt på, når Goodyear Blimp ikke er i luften over København og ligger for anker i Roskilde Lufthavn i løbet af weekenden.

- Den kommer til at holde mellem terminalen og redningshelikopter-hangaren, forklarer Lars Lip, der lader forstå, at det her let vil kunne ses gennem hegnet fra parkeringspladsen.

En tur med luftskibet er forbeholdt de få, men sådan her ser der ud ombord – her over Dover i England.
En tur med luftskibet er forbeholdt de få, men sådan her ser der ud ombord – her over Dover i England.
Foto: Goodyear/PR

Stor som en jumbojet

Det særegne luftfartøj forventes ifølge flyveplanen at bevæge sig ind i dansk luftrum ved 13-tiden torsdag efter at være fløjet fra Berlin og vest om Rostock i det nordlige Tyskland. Herfra fortsætter turen i direkte linje over Stubbekøbing, Præstø og videre til lufthavnen, der er beliggende lige syd for Roskilde.

Og der skulle være gode muligheder for at få øje på Goodyear Blimp, når det bevæger sig op over Danmark. Det fortæller Klaus Byskov, drifts- og kvalitetskoordinator i Roskilde Lufthavn, til TV2 ØST.

- Den er større end en Boeing 747 (jumbojet red.) – den er helt sikkert til at få øje på.

Goodyear Blimp har en volumen på 8.425 kubikmeter og svæver ved hjælp af helium. Luftskibet vejer samlet ni tons uden helium. Den nuværende Goodyear Blimp havde sin første flyvetur i 2014.
Goodyear Blimp har en volumen på 8.425 kubikmeter og svæver ved hjælp af helium. Luftskibet vejer samlet ni tons uden helium. Den nuværende Goodyear Blimp havde sin første flyvetur i 2014.
Foto: Goodyear/PR

Derudover er luftskibets ideelle flyvehøjde 300 meter, hvor fly normalt flyver i op til 10 kilometers højde.

Klaus Byskov fortæller videre, at luftskibet er af typen “halvstift luftskib”. På sin vis er der tale om en "ægte zeppeliner", om end den officielt betegnes som værende en "blimp" – forskellen ligger i konstruktionen:

- Det er en blanding af 1970'ernes luftskibe, der bare var en pose fyldt med helium og 1910'ernes zeppelinere, der var bygget op omkring et skelet, forklarer Klaus Byskov.

Således har Goodyear Blimp en let skelet-konstruktion inde i ballonen lavet af aluminium og kulfiber.

Kræver god plads

Lufthavnen, der til dagligt primært håndterer taxa-, VIP- og skolefly samt Forsvarets redningshelikopter, har i forbindelse med luftskibets ankomst skullet gøre sig nogle ganske andre forberedelser end vanligt, forklarer Klaus Byskov:

Masten, hvortil luftskibet fortøjes kaldes et "mooring point". Det 75 meter lange og 20 meter brede luftskib skal kunne rotere frit 360 grader rundt om fortøjningen. Luftskibet styres af to piloter, imens tre personer på landjorden hjælper til ved start og landing.
Masten, hvortil luftskibet fortøjes kaldes et "mooring point". Det 75 meter lange og 20 meter brede luftskib skal kunne rotere frit 360 grader rundt om fortøjningen. Luftskibet styres af to piloter, imens tre personer på landjorden hjælper til ved start og landing.
Foto: Goodyear/PR

- Det er langt større og kræver noget andet – blandt andet kræver det en 13 meter høj fortøjnings-mast. Denne mast sidder på en lastbil, som parkeres på vores græsområde, for at luftskibet kan dreje frit 360 grader rundt, så det hele tiden har næsen i vinden, som det skal.

Luftskibet flyves af to piloter og har plads til 14 passagerer ad gangen.

Dækproducenten Goodyear har anvendt luftskibe i sin markedsføring siden 1917. Efter ti års pause i Europa vendte den flyvende reklamesøjle så tilbage sidste år i samarbejde med luftskibs-operatøren Deutsche Zeppelin-Reederei, og ifølge dækproducenten er den nye Goodyear Blimp "verdens største af sin slags".

Efter København sætter Goodyear Blimp kursen mod Tyskland igen den 9. august, inden det skal til Frankrig og Le Mans, der starter den 20. august.