Svensk beslutning kan give færre direkte fly fra København

I mange år har Københavns Lufthavn været SAS' omdrejningspunkt. Men det kan en ny storinvestor lave om på, vurderer aktieanalysechef.

Når SAS endnu en gang skal finde penge til at holde sine fly i luften, bliver det uden hjælp fra den svenske statskasse.

Det står klart, efter at Sveriges erhvervsminister, Karl-Petter Thorwaldsson, på et pressemøde tirsdag meddelte, den svenske stat vil ikke skyde flere penge ind i SAS.

Ligesom den danske stat ejer Sverige ellers 21,8 procent af det kriseramte luftfartsselskab. Men nu forventer Sverige at skulle sidde på en mindre ejerandel.

quote Det her kan i princippet også været først skridt mod graven for SAS

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank

I sidste instans kan det betyde, at Danmark får mindre at sige, når retningen for SAS skal udstikkes.

Og dermed risikerer danske rejsende også, at det bliver mere besværligt at flyve ud i verden, fortæller Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank og ekspert i flybranchen.

- Kommer der en ny part ind med en stor bunke penge og vil købe sig til indflydelse i SAS, så risikerer vi, at selvom vi køber nye aktier i SAS herhjemme, så forsvinder vores indflydelse, siger han til TV 2.

Ingen garanti for København som knudepunkt

Danmarks luftfartsstrategi har i årevis haft SAS og Københavns Lufthavn som omdrejningspunkt.

Selvom SAS fylder en anelse mindre nu end før coronakrisen, står selskabet stadig for knap en tredjedel af alle flyvninger ind og ud af København.

Så stor en andel af flyvningerne i Kastrup står SAS for. (Artiklen fortsætter efter grafikken.)

SAS
Foto: Kilde: Københavns Lufthavn

Samtidig har SAS i mange år samlet sin trafik omkring Københavns Lufthavn. Og det har skabt et ”kunstigt stort” rutenet i Danmark, fortæller Ole Kirchert Christensen, der er ansvarshavende på branchesitet Check-In.

- Danmark har jo ikke et befolkningsgrundlag til at oprette ruter til USA, Japan eller Kina. Så hver gang et SAS-fly går på vingerne til de lande, er der også passagerer med fra Norge, Sverige og Nordtyskland, siger han.

Men skiller den svenske stat sig af med sin ejerandel i SAS, kan det give plads til, at pengestærke investorer køber sig til stor indflydelse i det skandinaviske luftfartsselskab.

Køber de nok aktier, kan det endda skubbe den danske stat uden for indflydelse.

Og så er der ingen garanti for, at SAS også i fremtiden vil beholde Københavns Lufthavn som sit omdrejningspunkt, vurderer Jacob Pedersen.

- Så ved vi ikke, hvor knudepunktet skal ligge. Om det skal være i Danmark, eller hvor det eventuelt skal flyttes hen, siger han.

Flere mellemlandinger på lange flyvninger

Ifølge Ole Kirchert Christensen er det endnu ikke til at sige, hvad en eventuel ny storinvestor i SAS helt præcist vil betyde for den danske luftfart.

Det kommer nemlig helt an på, hvad de vil have af ambitioner for selskabet.

Men han ser det som en reel risiko, at Københavns Lufthavn kan blive sløjfet som SAS’ omdrejningspunkt – for eksempel, hvis et andet luftfartsselskab køber sig til stor indflydelse i selskabet.

- Det, andre industrielle aktører er interesseret i, er ikke nødvendigvis SAS eller SAS’ fly, men at få passagererne ind i deres egne trafiksystemer. Det er det eneste, det handler om, siger Ole Kirchert Christensen.

I så fald vil det betyde, at danske rejsende oftere sendes gennem andre trafikknudepunkter som Helsinki, Frankfurt eller Amsterdam.

Dermed skulle særligt danske erhvervsrejsende og rejsende til oversøiske destinationer også forberede sig på flere mellemlandinger.

- Det kommer til at betyde noget, at den direkte tilgængelighed på mange destinationer vil blive til indirekte tilgængelighed, siger Ole Kirchert Christensen.

Kan være første skridt mod graven for SAS

Selvom en ny investor potentielt kan betyde færre direkte flyforbindelser, kan det dog vise sig at blive endnu værre for den danske flytrafik, hvis nye investorer ikke melder sig.

Det kan nemlig få mange små og mellemstore investorer til også at flygte fra SAS.

- Det her kan i princippet også være første skridt mod graven for SAS, hvis der ikke står et stort konsortium klar til at købe masser af aktier i SAS i fremtiden, siger Jacob Pedersen.

TV 2 har tirsdag forsøgt at få en kommentar både fra SAS og Københavns Lufthavn, men de har ikke ønsket at stille op.

I et skriftligt svar til TV 2 påskønner SAS dog den støtte, den svenske stat har givet selskabet gennem årene.

- Siden 1946 har SAS været en vigtig del af den skandinaviske infrastruktur ved at forbinde Sverige og Skandinavien til verden og verden til Skandinavien. Det er fortsat SAS’ mission i de kommende generationer, skriver SAS blandt andet.