Omkring 1000 piloter varsler strejke: - Det her rammer SAS rigtig, rigtig, rigtig hårdt

Cirka 1000 SAS-piloter varsler konflikt mod SAS fra tidligst om 14 dage, oplyser Dansk Pilotforening.

Det delvist danske flyselskab SAS kan stå over for en omfattende pilotstrejke.

Omkring 1000 piloter har således varslet konflikt fra tidligst om 14 dage. Det fortæller Dansk Pilotforening, der er en del af SAS Pilot Group for SAS-piloter i Danmark, Norge og Sverige.

Samtidig med at de danske piloter har afleveret et strejkevarsel, har SAS-piloter i Norge og Sverige gjort det samme

quote Det ligner en strejke, som, hvis den bliver til noget, kommer til at ramme sommerferien

Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank og ekspert i luftfartsbranchen

I værste fald kan det ende med at lamme store dele af SAS' flyafgange, vurderer Sydbanks aktieanalysechef og ekspert på området, Jacob Pedersen:

- Strejker piloterne i Sverige, Norge og Danmark, er det kun en beskeden del af SAS-flyvningerne, man kan gennemføre. Det vil betyde, at man i og for sig lægger trafikken stort set ned, og det er rigtig dyrt for SAS hver eneste dag, sådan en strejke løber, siger han til TV 2.

Risikerer at ramme sommerferien

Piloternes overenskomst udløb egentlig 1. april i år. Siden da har piloterne arbejdet videre på deres tidligere overenskomst.

Men fordi overenskomsten er udløbet, er det blevet muligt for piloterne at nedlægge deres arbejde og strejke, uden at det er i strid med reglerne.

En strejke skal dog varsles mindst 14 dage i forvejen, og derfor bliver det tidligst 24. juni 2022, at SAS-piloterne strejker.

Det er dagen inden skolernes sommerferie starter, men formanden for Dansk Pilotforening Henrik Thyregod afviser, at piloterne varsler strejke nu for at ramme SAS' højsæson i sommerferien.

Han peger på, at piloterne blandt andet fredede påsken fra strejke:

- Vi har siddet siden midt-november sammen med SAS for at finde ud af, hvad de har behov for i fleksibilitet og besparelser, siger han.

TV 2 har forgæves forsøgt at få et interview med SAS.

Selskabets pressechef i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji, skriver i en mail til Ritzau:

- Pilotforbundenes varsel er skødesløs og viser en chokerende mangel på forståelse for den kritiske situation, som SAS befinder sig i.

Datterselskaber splitter

Det er særligt oprettelsen af SAS' to datterselskaber SAS Connect og SAS Link, der har været et stridspunkt i forhandlingerne om en ny overenskomst.

Ifølge Henrik Thyregod har piloterne fundet besparelser for cirka 500 millioner svenske kroner, hvis SAS' ledelse til gengæld kunne love, at de SAS-piloter, der mistede arbejdet under coronakrisen, kan blive ansat i datterselskaberne Connect og Link.

- Vi har brugt syv måneder. I fredags kunne SAS meddele os, at de ikke kunne give os en garanti for, at de ikke ville lave samme trick igen: altså oprette nye selskaber og lave nye overenskomster og tage vores arbejdspladser fra os.

Flere faggrupper i SAS har udtrykt utilfredshed med, at SAS efter coronakrisen i fagforeningernes øjne har genstartet aktiviteten i de nye datterselskaber på bekostning af aktivitet i SAS Scandinavian som før pandemien.

Rammer "rigtig, rigtig, rigtig" hårdt

Med den mulige strejke går denne uge fra at være slem til endnu værre for SAS.

I tirsdags meddelte den svenske stat, der ejer 21,8 procent af SAS, at man ville lukke pengekassen i. Det skete midt i en tumultarisk tid, hvor både eksperter og SAS' egen ledelse har nævnt risikoen for at gå konkurs.

På grund af coronakrisen har SAS' nemlig fået et gevaldigt tilbageslag økonomisk, og derfor har virksomheden lanceret planen "SAS Forward", der beskrives som omfattende.

I forbindelse med SAS' seneste kvartalsregnskab i slutningen af maj, indrømme topchef Anko van der Werff dog, at planen ikke gik efter hensigten.

- I lyset af de begrænsede fremskridt indtil videre, kan det ikke garanteres, at SAS Forward bliver succesfuldt gennemført, kommenterede Anko van der Werff i regnskabet.

Ifølge Jacob Pedersen fra Sydbank, har piloternes melding formentlig til hensigt at øge presset på SAS' ledelse.

- Der ingen tvivl om, at det her rammer SAS rigtig, rigtig, rigtig hårdt. Svenskerne er lige bakket ud af at fastholde deres ejerandel. Man står i en situation, hvor man skal forsøge at tiltrække masser af kapital, og det indtryk af sammenhold, der gerne skulle være, står skidt tilbage, siger Jacob Pedersen til TV 2.

Jacob Pedersen, ville du selv turde købe en billet til en sommerferien med SAS?

- Jeg ville da blive nervøs, hvis jeg havde en billet. Det ligner en strejke, som, hvis den bliver til noget, kommer til at ramme sommerferien.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik