Københavnsk rejseselskab aflyser alle rejser resten af året - Kira efterladt i Tyrkiet

Kira Kristensen fra Ballerup føler sig ladt i stikken af rejseselskabet Detur med hovedsæde i København, der pludseligt har lukket ned, mens hun er på ferie i Alanya.

Flere danskere har ganske ufrivilligt fået en rejsemakker med på ferien i Alanya i Tyrkiet i form af en stor usikkerhed.

I dagevis har de intet hørt fra deres rejseselskab Detur. Samtidig er de blevet opkrævet et større beløb af deres hotel, hvis ikke de vil smides ud.

Beløbet er dog for længst blevet betalt gennem deres rejseselskab Detur, der hidtil har været tavs i sagen.

Men nu skriver Detur i en skriftlig udtalelse til TV 2, at de danske gæster skal lade være med at betale.

- Ingen gæst skal betale direkte til hotellet for en allerede forudbetalt rejse. Hotellerne har hverken juridisk eller moralsk ret til at kræve betaling af gæsterne, skriver rejseselskabet.

Lukker ned

Detur beskylder hotellerne for at udsætte de danske rejsende for et fupnummer. Rejseselskabet skriver ikke, hvordan de kunder, der er blevet bedt om at betale til hoteller, skal forholde sig.

Detur skriver dog, at selskabet vil kontakte de tyrkiske myndigheder om sagen.

Samtidig kommer Detur med endnu en overraskende melding. Selskabet har nemlig besluttet at standse alle sine aktiviteter resten af året på grund af økonomiske udfordringer.

Det betyder også, at alle rejser gennem Detur frem til nytår er aflyst.

- Vi beklager de gener og problemer, dette kan forårsage for de rejsende, hvis ture nu ikke finder sted. Det er dog desværre nødvendigt at skabe den organisation, der kræves for at være en stærk og sund virksomhed i fremtiden, skriver Detur.

TV 2 har to dage i træk uden held forsøgt at få et interview med Detur.

- Vi er ladt i stikken

I den skriftlige udtalelse skriver Detur videre, at selskabet vil kontakte de rejsende, der er berørt af aflysningerne.

Men det undrer Kira Kristensen, der i øjeblikket er en af de danskere, som befinder sig i Tyrkiet på en rejse med Detur.

- Vi har ikke engang fået en mail fra Detur. Dem, der har fået deres rejse aflyst nogle uger ud i fremtiden, har fået besked. Men os hernede har intet hørt. Vi er bare blevet ladt i stikken, siger hun.

Kira Kristensen fik onsdag besked fra sit hotel i Alanya, Arsi Paradise Beach, om at betale 600 euro, som hotellet hævder at mangle fra Kira Kristensen og hendes to veninder.

Veninderne har indtil videre ikke betalt beløbet og er holdt op med at bruge hotellets all-inclusive-tilbud.

Fredag formiddag fik Kira Kristensen fat i Nordco Tours, der er en del af Detur. På trods af Deturs melding fik hun af Nordco Tours efterfølgende at vide, at hun skulle betale pengene til hotellet.

- Det er frustrerende med alle de modstridende oplysninger, siger hun.

Nervøs for flyet hjem

Kira Kristensen har booket hele sin rejse gennem Detur. Det betyder også, at hun har booket fly igennem rejseselskabet. Derfor er hun også nervøs for, om hendes fly hjem natten mellem lørdag og søndag er aflyst.

Det forsikrede den lokalt ansatte hos Nordco Tours i Tyrkiet hende om, at det ikke var.

Alligevel nager nervøsiteten stadig hos Kira Kristensen.

- Vi mangler vished og kan nok først slappe af, når vi sidder i flyet på vej hjem, siger hun.

Udenrigsministeriets Borgerservice skriver på Facebook, at danskere rejsende med Detur, der oplever problemer, skal kontakte rejseselskabet og/eller den svenske rejsegarantifond, Kammerkollegiet.

Kira Kristensen har forsøgt begge dele. Ifølge hende kan de ikke hjælpe med at dække ekstra omkostninger i forbindelse med Deturs problemer.

Rejsegarantifonden i Danmark skriver om sagen på sin hjemmeside, at rejsegarantiordninger i EU typisk først træder i kraft, hvis ens rejseudbyder er gået konkurs, og ifølge den danske rejsegarantifond er det ikke tilfældet med Detur.

- Skulle Detur Denmark ApS gå konkurs, skal pakkerejsekunder kontakte den svenske rejsegarantiordning Kammarkollegiet, lyder det på Rejsegarantifondens hjemmeside.