Det ved vi om SAS’ aftale med piloterne - stor lønnedgang og flere arbejdstimer

Både SAS, piloterne og Dansk Metal er meget tilfredse med den nye aftale, der gør piloternes arbejdsforhold værre, men garanterer jobsikkerhed.

Det er ikke mange timer siden, at der blev fundet forløsning på den store krise i det delvist danskejede flyselskab SAS.

Piloternes 15-dage lange strejke sluttede ved 3-tiden natten til tirsdag med en ny overenskomstaftale. Og det har været ”sindssygt hårdt” at finde frem til enighed, konkluderer Dansk Pilotforenings formand, Henrik Thyregod.

- Det er ikke sådan, at jeg kommer hjem jublende og fortæller mine medlemmer, at vi har fået lønforhøjelse, siger han.

Men alligevel er han meget glad for aftalen. Det kan virke bizart, når man tager i betragtning, at piloternes arbejdsforhold bliver væsentligt forværret. Men der er god grund til at være tilfreds på et overordnet plan, hvis man spørger Henrik Thyregod.

- Det var nødvendigt for at tage et opgør med det her angreb på den danske model, siger han med henvisning til konfliktens baggrund.

Selvom vilkårene for den nye aftale endnu ikke er vedtaget af medlemmerne i Dansk Pilotforening, som Henrik Thyregod nu skal hjem og overbevise om, at det er en sejr, løftede han sløret for nogle detaljer.

Her er fem punkter fra aftalen:

  • SAS’ piloter vil gå omkring 25 procent ned i løn.
  • Grænsen for arbejdsbyrden hæves fra 47 timer til 60 timer om ugen.
  • Piloterne er garanteret jobsikkerhed de næste fem år.
  • Alle 450 opsagte piloter skal tilbydes genansættelse på sigt.
  • Overenskomsten er gældende i hele Skandinavien de næste fem år.


Fyringer skabte utilfredshed

Konfliktens ophav findes under coronapandemien, hvor SAS måtte opsige omkring halvdelen af deres piloter, men gav et løfte om genansættelse, når der igen blev brug for dem.

Det løfte blev brudt, mener Dansk Pilotforening, da SAS oprettede to nye datterselskaber, SAS Link og SAS Connect, hvor de ansatte nye piloter på andre overenskomster end den allerede aftalte.

- Jeg er virkelig glad for, at vi kan få flyene i luften igen. Måske allerede i morgen, siger Henrik Thyregod og fortsætter:

- Jeg synes ikke, at et firma kan holde til sådan et omdømme som det her.

Som en del af den nye aftale forpligter SAS sig endnu engang til at genansætte de 450 piloter, der blev fyret under pandemien. Og det er SAS også tilfreds med, oplyser selskabets direktør, Anko van der Werf.

- Det er en god aftale for alle parter. Det tillader de 450 fyrede piloter at blive genansat. Det, synes vi alle, er vigtigt.

Han sender samtidig en undskyldning til SAS’ tusindvis af passagerer, der har fået aflyst deres rejser som følge af konflikten.

- Der har været mange tabere i denne proces. Passagererne har særligt tabt de seneste uger.

Konflikt burde være undgået, mener piloter

For piloternes vedkommende lyder det fortsat, at konflikten burde være undgået til at begynde med.

- Vi havde ingen ambitioner om, at vi skulle have en strejke. Vi lagde os fladt ned og tilbød SAS, hvad de bad om, før strejken. Så vi havde ikke forventet noget af det, siger Henrik Thyregod, som henviser til piloternes påstand om, at SAS blev ved med at komme med nye krav før strejken.

Selvom aftalen kommer med en stor lønnedgang, så forventer pilotformanden klart, at medlemmerne vil stemme for at vedtage overenskomsten.

- Jeg tror, at alle kan forstå, at det var nødvendigt for at få de opsagte piloter tilbage, siger han.

Han fortæller desuden, at han, kun et døgns tid efter forhandlingerne sluttede, selv skal på vingerne, når han som pilot skal flyve til Malaga onsdag.

Dansk Pilotforening fusionerede i februar med fagforeningen Dansk Metal, som har siddet med ved forhandlingsbordet i form af forbundssekretær og forhandlingschef Keld Bækkelund.

Han ser også forhandlingerne som endt godt for piloterne trods de forringede arbejdsvilkår.

- Det med, at man opretter nye selskaber og laver nye, konkurrerende overenskomster, er et overstået kapitel, og det er rigtig godt.

Der er stadig problemer at løse for SAS

Selvom SAS har fået sine piloter tilbage på arbejde, er selskabet langt fra reddet, vurderer Sydbanks luftfarts- og aktiechefanalytiker Jacob Pedersen.

- SAS' problemer er overhovedet ikke løst, siger han.

Ifølge Jacob Pedersen skal SAS i gang med at gøre sine hoser grønne for særligt to grupper: De fritidsrejsende, som SAS i fremtiden skal have flere af, og de kreditorer, som ifølge redningsplanen skal overbevises om at bytte deres gæld til blandt andet aktier.

Hos rejseselskabet Apollo fortæller de ligeledes, at der stadig er store udfordringer med SAS. For hundredvis af Apollos kunder er fortsat strandet i udlandet.

Salgsdirektør Glenn Bisgaard siger, at de arbejder på at få de strandede danskere hjem. Han håber, at det bliver så "hurtigt som muligt".

- Det er stadigvæk udfordrende. Selvfølgelig gør det det lidt lettere, at vi måske kan få lidt mere hjælp af SAS, men vi har 200 strandede derude, som har været ramt af det her de sidste 14 dage, og som nu skulle havde været hjemme i weekenden, siger Glenn Bisgaard.