København brander sig grøn i Tour-start – men udregner ikke klimaaftrykket

Trods erklæringer om CO2-neutralitet i 2025 og vedtagelsen af en såkaldt klimabundlinje har Københavns Kommune intet overblik over klimaaftrykket fra Tour-starten.

Med værtskabet for Tour de France-starten bruger Københavns Kommune den store sportsbegivenhed som anledning til at brande sig selv som en frontløber på klimaområdet.

Blandt andet skriver kommunen i pressemateriale på både dansk og engelsk om dens kommende CO2-neutralitet i 2025 og praler af at være en grøn foregangsby, mens politikere på Rådhuset for nyligt har vedtaget at beregne klimapåvirkningen fra kommunale aktiviteter i fremtiden.

Men trods iveren efter at koble Tour de France og den grønne dagsorden sammen sætter Københavns Kommune kikkerten for det blinde øje, når det kommer til det klimaaftryk, et Grand Départ-værtskab medfører.

I et skriftligt svar til TV 2 Lorry oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen således, at der ikke laves beregninger på klimabelastningen fra Tour de France-starten. Det har politikerne på Rådhuset ellers haft rigeligt med muligheder for at anmode om at få gjort, siden Tour-starten i København blev officiel tilbage i starten af 2019.

Dermed har Københavns Kommune reelt set ingen idé om størrelsen på den klimaregning, der er forbundet med afholdelsen af en af de største begivenheder i hovedstadsområdets historie.

quote Det er simpelthen ikke noget godt argument for, at man ikke laver beregninger

Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling

En ubekvem sandhed

Ifølge Steen Vallentin, der lektor og leder af CBS Sustainability, skal de manglende beregninger sandsynligvis forklares med, at udregningens facit vil udgøre en ubekvem sandhed i forhold til den fortælling, man ønsker at sælge under Tour de France.

- Hvis nu man regnede på det og fandt ud af, at et sådant megaevent belaster klimaet helt vildt, ville man pludselig stå med et forklaringsproblem i forhold til den store brandingkampagne af begivenheden som grøn og bæredygtig, siger Steen Vallentin til TV 2 Lorry.

Han bakkes op af Kåre Press-Kristensen, der er seniorrådgiver i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling.

- Det er simpelthen ikke noget godt argument for, at man ikke laver beregninger eller i det mindste et overslag.

- For det første er det i offentlighedens interesse at vide. For det andet er det bare en god vane, at man laver klimaberegninger af alle store, kommunale beslutninger, siger Kåre Press-Kristensen.

I marts vedtog et flertal på Københavns Rådhus, at man netop skal udregne klimaaftrykket fra kommunale investeringer. Men det gælder først fra næste år, og derfor er Grand Départ ikke omfattet den beslutning.

For nylig har et bredt flertal vedtaget et forslag om at undersøge muligheden for at indføre en intern CO2-afgift på alle kommunale indkøb på over 50.000 kroner. Til sammenligning bruger Københavns Kommune lige under 50 millioner kroner på værtskabet for Tour de France.

- Når man som kommune bebuder, at man vil være klimaneutral i 2025, er man også nødt til have en høj grad af gennemsigtighed på klimaområdet, så folk forstår, at CO2-udledning ikke bare handler om at slukke lyset og springe oksekød over en gang imellem. Tour de France-værtskabet er en god anledning til at vise for eksempel flyturismes aftryk, siger Kåre Press-Kristensen fra Rådet for Grøn Omstilling.

Ifølge Kåre Press-Kristensen er det ikke specielt omfangsrigt at lave et overslag af klimapåvirkningen i København, da man allerede har estimater for store dele af begivenheden, for eksempel antallet af internationale turister og hotelovernatninger.

quote Enhver idiot kan regne ud, at det næppe kan være godt for klimaet at flyve et af verdens største sportsevents fra Frankrig til Danmark og tilbage igen

Steen Vallentin, lektor og leder af CBS Sustainability

Udledte tæt på kvart million ton sidste år

Selv om klimapåvirkningen fra Tour de France-starten i København altså står som et spørgsmålstegn, er der næppe tvivl om, at værtskabet for cykelløbet kommer med en heftig faktura til kommunens klimaregnskab.

TV 2 Lorry har anmodet om data for klimapåvirkningen fra cykelløbet hos både løbsarrangørerne A.S.O. samt det danske Tour de France-sekretariat Grand Départ Copenhagen. Sidstnævnte henviser til A.S.O.

A.S.O. oplyser til TV 2 Lorry, at Tour de France i 2021 – ifølge løbsarrangørernes egne undersøgelser – udledte 216.388 ton CO2e. CO2e står for CO2-ækvivalenter og betyder omregning af andre drivhusgassers klimaeffekt til CO2. Det kunne eksempelvis være metangasser.

I Københavns Kommunes seneste CO2-regnskab fra 2020 fremgår det, at den samlede emission fra kommunen var 1.050.139 ton for hele året. Også her er der tale om såkaldt CO2e, da flere forskellige drivhusgasser er medtaget.

Det er dog ikke for alvor muligt at sammenligne de to tal. For det første begyndte Tour de France i 2021 i det nordøstlige Frankrig, og derfor vil klimaeffekten ved at flytte løbet til og fra Danmark i år være større.

- Og enhver idiot kan regne ud, at det næppe kan være godt for klimaet at flyve et af verdens største sportsevents fra Frankrig til Danmark og tilbage igen, siger Steen Vallentin fra CBS Sustainability.

For det andet fremgår det af Københavns Kommunes CO2-regnskab, at der her kun er medtaget “enkelte forbrugsbaserede udledningskilder”.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Tour de France begynder med tre etaper i på dansk grund, inden cykelløbet rykker til Frankrig og slutter med den traditionsrige etape op og ned ad Champs-Élysées i hjertet af Paris.
Tour de France begynder med tre etaper i på dansk grund, inden cykelløbet rykker til Frankrig og slutter med den traditionsrige etape op og ned ad Champs-Élysées i hjertet af Paris.
Foto: Stephane Mahe/Reuters/Ritzau Scanpix

De seneste tal fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet viser, at den gennemsnitlige dansker udledte omkring 11 ton CO2e årligt. Dermed skal der tæt på 20.000 danskeres årlige forbrug til, før man når op på Tourens aftryk.

Selv oplyser A.S.O. til TV 2 Lorry, at klimaaftrykket fra Tour de France i 2021 var sænket med 40 procent sammenlignet med 2013, hvor løbsarrangørerne for første gang målte udledningen og nåede frem til tallet 341.000 ton.

Samtidig tilføjer Tour de France-arrangørerne, at de via den franske stat klimakompenserer for den direkte udledning fra selve cykelløbet ved blandt andet at plante træer.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Hvor meget udleder andre store sportsbegivenheder?

Op mod en million tilskuere med øgede forbrugsvaner

Erfaringer fra den seneste Grand Départ i udlandet – i Bruxelles i 2019 – viser, at København dog kan regne med, at kommunens indbyggertal fredag den 1. juli får et væsentligt nøk opad med et par hundrede tusinde.

Selv har den danske Tour-delegation i et konservativt skøn vurderet, at omkring 900.000 tilskuere ventes at overvære de tre danske etaper.

quote Selvom begivenheder kan resultere i store økonomiske fordele, kan den også generere betydelige miljøpåvirkninger

Dr. Andrea Collins, University of Cardiff

I 2012 offentliggjorde forskere fra University of Cardiff i Storbritannien en rapport, hvor de afdækkede klimaaftrykket fra de to etaper ved Grand Départ i London i 2007.

Rapporten konkluderede dengang, at Tour de France havde et stort klimaaftryk, selv blandt store sportsbegivenheder i verden.

Dette skyldtes ifølge rapporten netop tilskuere. Den gennemsnitlige tilskuer til en Tour de France-start rejser typisk lange distancer for at overvære begivenheden. En stor del af publikummet ved en Grand Départ er nemlig internationale turister, som rejser med fly – en stor klimasynder.

Samtidig konkluderede rapporten, at klimaaftrykket fra den gennemsnitlige fan langs ruten var 2,2 gange større, end hvis personen var blevet hjemme.

- Vores undersøgelse af Tour de France har vist, at selvom begivenheden kan resultere i store økonomiske fordele, kan de også generere betydelige miljøpåvirkninger, har en af rapportens forfattere, Dr. Andrea Collins, udtalt til magasinet bikebiz.

Netop derfor lød en af anbefalingerne i rapporten, at arrangørerne skal være bedre til at informere om de klimapåvirkninger, løbet indebærer.

Samtidig anbefalede forskerne, at man udregner det forventede klimaaftryk fra Tour de France-etaperne inden løbet – dels for gennemsigtighedens skyld, men også for at kunne integrere mere bæredygtige løsninger fra værtsbyernes side.

Den anbefaling er tilsyneladende ikke nået frem til værtsbyen København.

quote Hvis nu man regnede på det og fandt ud af, at et sådant megaevent belaster klimaet helt vildt, ville man pludselig stå med et forklaringsproblem

Steen Vallentin, lektor og leder af CBS Sustainability

Affaldssortering og elbiler

I 2020 kom Tour de France desuden under beskydning fra flere franske borgmestre på venstrefløjen for dets manglende bæredygtighed og for at efterlade et spor af plastikaffald langs ruten.

Selv påpeger A.S.O., at løbet har flere tiltag, der skal mindske miljøskaderne fra cykelløbet.

Blandt andet er løbsledelsens biler nu omstillet til el og hybrid, mens karavanen af reklamebiler, der deler merchandise ud langs ruten, er fri for engangsplastik.

Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune skriver desuden til TV 2 Lorry, at de ”arbejder målrettet med at gøre hele arrangementet så bæredygtigt som muligt”.

Det skal blandt andet ske ved at øge fokus på affaldssortering, forbyde engangsplastik, og at hele Tour-showet ”i videst muligt omfang benytter by-strøm frem for dieselgeneratorer”.

Mens selve cykelløbet begynder fredag den 1. juli i København med en enkeltstart gennem byen, gør Tour de France sit indtog i hovedstaden i dagene op til. Onsdag kickstartes begivenheden med holdpræsentationen i Tivoli, mens H.C. Andersens Boulevard omkring Rådhuspladsen afspærres i fire dage fra onsdag til lørdag.