Klimakoks op til Tour-start: "Sindssygt ærgerligt", erkender rådhus-politikere

Fremover skal begivenheder som Tour de France-starten i København til sommer granskes med den helt store CO2-lup. Det mener flere politikere på Københavns Rådhus.

Politikere i Borgerrepræsentationen på Københavns Rådhus vrider sig nu i klimapine.

Mandag kan TV 2 Lorry fortælle, at kommunen ingen anelse har om, hvor stort et CO2-aftryk Tour de France-starten i København vil efterlade.

Det er der nemlig slet ikke lavet beregninger af.

Det til trods for, at Københavns Kommune bebuder, at man allerede i 2025 vil være verdens første CO2-neutrale hovedstad - og at Tour-starten i København er blevet markedsført med grønne lovord.

Teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL), mener, at man i fremtiden bliver nødt til at foretage klimaberegninger af “alt det, vi foretager os,” men at Tour de France-starten er vedtaget på et tidspunkt, hvor sådanne beregninger slet ikke var på bordet.

- Set i bagklogskabens lys burde man jo have gjort det, men tingene udvikler sig jo, siger Line Barfod til TV 2 Lorry.

Kan du som borgmester ikke bare bede om at få lavet sådan en udregning?

- Vi kan godt bede om at få udregninger lavet på mange forskellige ting, og det er også derfor, at vi nu har fået vedtaget et forslag i borgerrepræsentationen om, at vi fremover skal begynde at bruge CO2-beregninger i kommunen, og det er det, vi prioriterer at bruge kræfterne på nu.

Line Barfod henviser til, at et flertal på rådhuset i marts måned vedtog, at Københavns Kommune fremover skal regne CO2-påvirkning ind i alle beslutninger - helt på linje med økonomi.

I Venstre kalder medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Louise Theilade Thomsen, det for “sindssygt ærgerligt,” at man ikke har regnet på Tour-startens klimaaftryk.

- Når vi slår os op på at være en af de mest bæredygtige byer, og vi kæmper for at blive CO2-neutrale i 2025, så synes jeg klart, at det er noget, vi skulle have tænkt ind i det. På den måde kunne vi også være et forbillede, siger Louise Theilade Thomsen.

Vil blive bedre i fremtiden

I 2012 offentliggjorde forskere fra University of Cardiff i Storbritannien en rapport, hvor de afdækkede klimaaftrykket fra de to etaper ved Grand Départ i London i 2007.

Rapporten konkluderede dengang, at Tour de France havde et de største klimaaftryk blandt store sportsbegivenheder i verden.

Netop derfor lød en af anbefalingerne i rapporten, at arrangørerne skal være bedre til at informere om de klimapåvirkninger, løbet indebærer.

Samtidig anbefalede forskerne, at man udregner det forventede klimaaftryk fra Tour de France-etaperne inden løbet – dels for gennemsigtighedens skyld, men også for at kunne integrere mere bæredygtige løsninger fra værtsbyernes side.

quote Set i bagklogskabens lys burde man jo have gjort det

Line Barfod (EL), teknik- og miljøborgmester

Den anbefaling er tilsyneladende ikke nået frem til værtsbyen København. Og det ærgrer Astrid Aller fra SF.

- Jeg kunne godt tænke mig, at man havde været opmærksomme på de anbefalinger fra det projekt, siger hun til TV 2 Lorry.

Hun mener, at man på den måde kunne have iværksat “bæredygtige løsninger” frem mod løbet. Astrid Aller mener, at politikerne generelt har “en tendens til at falde i svime over de store arrangementer,” men at hun også selv kan have fejlet.

- Vi som politikere skal også tage ansvar. Hvis vi ikke har bedt om at få det udregnet - og det har jeg ikke - så skal vi tage det til efterretning og blive bedre til det i fremtiden, siger Astrid Aller.

Hun vil gerne se beregningerne, selvom de ikke vil få den store betydning.

- Det, der forandrer noget, er, hvis man begynder tidligt i processen og siger: ‘Vi tilvælger at have et cykelløb her, fordi vi er en verdens bedste cykelbyer, men at det simpelthen ikke kan passe, at det så har så gigantiske CO2-udledninger,’ siger Astrid Aller.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Tour de France-starten i København indledes med en enkeltstart rundt i byen, inden feltet dagen efter kører fra Roskilde til Nyborg og siden fra Vejle til Sønderborg.
Tour de France-starten i København indledes med en enkeltstart rundt i byen, inden feltet dagen efter kører fra Roskilde til Nyborg og siden fra Vejle til Sønderborg.
Foto: Anne-Christine Poujoulat/AFP/Ritzau Scanpix

Vil klimakompensere

Et bredt flertal på Rådhuset har for nylig bedt Økonomiforvaltningen om at komme med bud på, hvordan en fremtidig intern CO2-afgift kan indføres.

I Alternativet mener medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Christina Olumeko, at man i princippet godt kunne vælge at betale CO2-afgift i forbindelse med kulturbegivenheder. Men:

- Jeg tror dog, det vil give bedst mening med klimakompensation. Så vil vi plante eksempelvis et antal træer, som i forvejen gør med flyrejser. Man kan godt gøre det på bagkant, når man har regnet på, hvor meget det påvirkede, siger Christina Olumeko.

Helle Bonnesen fra Det Konservative Folkeparti mener, at det er “uhensigtsmæssigt,” at ingen ved, hvor stort klimaaftrykket er ved Tour de France-starten, og det “under alle omstændigheder” ville være godt at få regnet aftrykket ud.

Også i Radikale Venstre er medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Christopher Røhl, “interesserede i at få afklaret,” hvor stort Tour-startens klimaaftryk vil være.

- Men det er vigtigere for os, at det sker på alle arrangementer i stedet for, at vi peger på alle arrangementer, siger Christopher Røhl.

Han mener, at en udregning af Tourens klimaaftryk blandt andet vil kunne blive brugt i forbindelse med det kommende kvindecykelløb, Tour of Scandinavia, som har start på Kongens Nytorv til august - og måske også i forbindelse med et OL, som Radikale Venstre gerne vil have til København.