Efter nedslående rapport: Tour-bølge skal få flere unge på cyklen

I forbindelse med Tour de France holder Københavns Kommune topmøde om cyklisme.

Tour de Frances løbsdirektør og en vicepræsident fra EU-Kommissionen er blandt gæsterne, år Københavns Kommune har inviteret til et "cykeltopmøde" 30. juni i Blox. 

Her skal parterne dele erfaringer og idéer, der skal fremme cyklisme - og med danske og københavnske briller særligt hos de unge.

Det fortæller værten, overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).

- Noget af det, som vi ser på i København, er, hvordan vi ser næste generation af cyklister, altså børnene og de unge, tør kaste sig ud på vejene, siger hun.

- Vi ser ikke bare i København men i hele Danmark en tendens til, at flere og flere unge er mere interesserede i at eje en bil end at hoppe op på en cykel.

- Vi vil gerne prøve at se på, hvordan vi har en førerposition inden for cykling, både fordi det er sundt, mindsker trængsel og gør det lettere at spare CO2.

Cykeltopmødet 2022 i København

  • Cykeltopmødet afholdes i BLOX i København den 30. juni fra 8.30 til 16.00. Der vil på mødet være ide- og erfaringsudveksling, herunder præsentation af ny viden fra fem strategiske analyser af hverdagscykling, som overordnet kigger på:


1. Fremme af cykling i landdistrikter


2. Unges cykelvaner


3. Rekreativ cykling og cykelturisme


4. Knudepunkters potentiale for kombinationsrejser


5. International benchmark af viden og innovation på cykelområdet i Danmark



  • På baggrund af hver analyse udarbejdes en række anbefalinger til, hvordan det konkrete emne kan løfte cykelindsatsen i Danmark fremadrettet. Anbefalingerne vil indgå i deklarationen, som underskrives på topmødet.


  • Blandt deltagerne er: EU-kommissionens vicepræsident Frans Timmermans, løbsdirektør for Tour de France Christian Prudhomme, transportminister Trine Bramsen, borgmestre og regionsrådsformænd fra hele landet - og flere centrale beslutningstagere.


Kilde: Københavns Kommune


Nye tal: Færre cykler i København

I netop Københavns Kommune tager færre borgere cyklen. Det kunne TV 2 Lorry fortælle onsdag på baggrund af helt nye tal i den såkaldte Mobilitetsredegørelse 2022.

Her fremgår det, at cyklens andel af alle ture i København er faldet fra 26 procent i 2020 til 21 procent i 2021. Målet er 25 procent i 2025.

Samtidig er andelen af cykelture til og fra arbejde og uddannelse i København faldet fra 42 til 35 procent. Målet er 50 procent i 2025.

Og selvom de nedslående tal ifølge Københavns Kommune delvist kan tilskrives hjemsendelser i forbindelse med corona-nedlukning, er den nye redegørelse altså langtfra ønskelæsning for politikerne på Københavns Rådhus.

Overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S), kaldte faldet i antallet cyklister for “rigtig ærgerligt,” mens teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) udtalte, at København skulle “oppe sig” på cykelfronten.

(Artiklen fortsætter efter grafikken.)


Ambitiøse mål

I forhold til cykeltopmødet 30. juni håber Line Barfod på, at deltagerne i sidste ende vil præsentere en udtalelse, som vil indeholde målsætninger, som borgerne kan holde dem op på.

- Jeg håber, at vi får udvekslet en masse god inspiration mellem de mange gode deltagere, siger hun.

- Og så håber jeg også, at vi når til enighed om at sætte nogle ambitiøse mål for cyklingens fremtid i København og de mange andre byer, der deltager.

Regeringen deltager også i form af transportminister Trine Bramsen (S). Planen er, at parterne skal komme frem til en udtalelse med konkrete anbefalinger til, hvordan cyklismen i Danmark kan styrkes de kommende år.

Dagen efter mødet starter verdens største cykelløb, det franske etapeløb Tour de France, i København.

De to efterfølgende dage kører løbet fra Roskilde til Nyborg og fra Vejle til Sønderborg. Det er første gang, at Tour de France har lagt vejen forbi Danmark.

TV 2 Lorry har tidligere fortalt, at CO2-aftrykket fra Tour de France er en totalt ukendt størrelse. Det kan du læse mere om her - og herunder kan du også se mere til den historie: 

Når Tour de France inden længe har sin start her i København - så kommer det ikke uden en klimaregning. En klimaregning som ingen inde på Københavns Rådhus har overblik over. Og det får nu eksperter til at rette kritik af kommunen.



Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik