Vildt trafik-fald på Øresundsbroen - nu skal det udnyttes

Øresundsbroen får ny asfalt og nyt autoværn, mens trafikken er mindre tung under coronakrisen. Det bør ikke få betydning for kødannelse på broen, lyder det fra Øresunds Konstortiet. 

Ny asfalt på broen og nyt autoværn på Peberholm på vej. Foto: Niels Christian Vilmann - Ritzau Scanpix

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. 

Således må Øresundsbroen fortsat se langt efter de gængse trafiktal, der har fået et ordentligt nøk nedad under coronakrisen. 

Læs også Søndagsmagasinet Øresundsbroen fylder 20 år - kom med tilbage i tiden

Omvendt betyder det ringe antal biler i tunnellen og på broen, at der nu kan sættes gang i flere renoveringsprojekter. 

Det oplyser Øresundsbro Konsortiet i en pressemeddelelse. 

Læs også Nyeste corona-tal: 14.805 er blevet testet det seneste døgn

Fra midten af marts til midten af april faldt trafikken på broen med hele 70 procent. Siden begyndte flere og flere at køre over broen, men de nyeste tal fra sidste uge af maj viser, at der stadig kun er halvt så meget trafik over broen, som der plejer at være. 

Gammelt autoværn skal skiftes

Nu vil Øresundsbro Konsortiet udnytte de lave trafiktal til at gå i gang med flere store vedligeholdelsesprojekter. Det 20 år gamle betonautoværn på Peberholm skal blandt andet udskiftes, oplyser direktør Bengt Hergart. 

Læs også Nu starter maling af Øresundsbroen - det vil tage 13 år

- Nu får vi et mere trafiksikkert autoværn, der er nemmere og mere omkostningseffektivt at reparere ved skader. Ud over at det giver en ansigtsløftning til Peberholm, har autoværnet i stål en levetid på 35 år i stedet for betonautoværnets 20 år, siger Bengt Hergart.

Først skal det gamle autoværn pilles ned, og det arbejde begyndte for nogle uger siden. Dernæst skal der sættes nyt stål-autoværn op på en 14,4 kilometer lang strækning. Halvdelen er på nuværende tidspunkt sat op. 

Lover, at det ikke giver kø

Næste skridt er ny asfalt på brodelen i retning mod Sverige. Det arbejde skulle ellers først have været sat i gang om et år. Det er planen, at hele broen ved udgangen af juni har fået et nyt lag asfalt - kaldet slidlag. 

Samtidig vil der ske en løbende renovering af vægpanelerne i tunnelen. 

Læs også Grænsekontrol ved Øresundsbroen - sådan gik den første dag

Der har på det seneste været flere tilfælde at lange køer ved Øresundsbroen - blandt andet i forbindelse med Kristi himmelfartsferien. 

Øresundsbro Konsortiet garanterer i pressemeddelelsen, at det er den danske grænsekontrol på Peberholm, der er skyld i køerne - og altså ikke vejarbejdet. 

Læs også Gymnasie ramt af coronavirus - fem elever er smittet efter tur til Sverige

Det “bør heller ikke forårsage dette fremover”, lyder det i pressemeddelelsen. 

Men hastigheden vil blive sat ned på en del af forbindelsen, mens der arbejdes, ligesom det vil være nødvendigt at spærre en bane, lyder det videre fra Bengt Hergart. 

- Hastigheden nedsættes ved vejarbejde, og der holdes pauser, hvis det af en eller anden grund skulle medføre køer. Når arbejdet er færdigt, har vi en mere moderne og endnu bedre vedligeholdt forbindelse. Indtil da håber vi på kundernes tålmodighed, siger Hergart.

Opgraderinger på Øresundsbroen

Nyt autoværn på Peberholm

  • Periode: Uge 21-25
  • Betydning for trafik: En bane lukket – påvirker en retning ad gangen. Nedsat hastighed ved vejarbejde.

 

Ny asfalt på broen

  • Periode: Uge 24-26 (retningen mod Sverige uge 24 og retningen mod Danmark uge 25-26)
  • Betydning for trafik: En bane lukket – påvirker en retning ad gangen. Nedsat hastighed ved vejarbejde.

 

Paneler i tunnelen

 

  • Periode: Uge 22-25
  • Betydning for trafik: En vognbane lukket i en tunnel ad gangen. Nedsat hastighed ved vejarbejde. 

Øresundsbroen er den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige. Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm. Øresundsbroen drives af Øresundsbro Konsortiet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik