Tusindvis af gæs truer flysikkerheden: Antallet af kollisioner i lufthavnen vokser

På 40 år er bestanden af bramgæs vokset fra omkring 20.000 til halvanden million. Det går ud over flysikkerheden, fordi flere gæs nu hvert år kolliderer med fly, der letter

Et voksende antal bramgæs tæt på Københavns Lufthavn truer flysikkerheden. En enkelt gås kan ødelægge en flymotor, og ofte ses flokke på flere tusinder flyve rundt helt op ad lufthavnen. I værste fald kan gæssene få et fly til at styrte ned.

Mindst fire gange det seneste år har fly kollideret med gæs i luften omkring lufthavnen. Eksempelvis måtte et fyldt SAS-fly på vej til Chicago i oktober af sikkerhedshensyn vende om, kort efter det var lettet, da det havde ramt en flok gæs.

- Bramgåssen er jo en mellemstor fugl med en vægt omkring 2,5 kilo, og det er klart, at den kan gøre stor skade på flymotorer. Den kan ryge ind i cockpittet og ødelægge ganske meget, hvis den rammer de forkerte steder, siger professor i vildtøkologi ved Aarhus Universitet, Jesper Madsen.

- Og problemet med bramgæs er, at de flyver i tætte flokke på flere hundrede ad gangen, og de flyver så tæt på hinanden, at et fly ved et uheld altså godt kan komme til at ramme flere gæs på en gang, siger Jesper Madsen.

Fly lander og letter tæt omkring tusindvis af bramgæs nærved Københavns Lufthavn. Billedet er taget kort før coronanedlukningen, da der stadig var massevis af fly i luften.
Fly lander og letter tæt omkring tusindvis af bramgæs nærved Københavns Lufthavn. Billedet er taget kort før coronanedlukningen, da der stadig var massevis af fly i luften.
Foto: Jørgen Hagen

Jesper Madsen har i årevis beskæftiget sig med de hastigt voksende bestande af gæs og har flere gange advaret om, hvad det kan betyde for flysikkerheden.

Fordi titusindvis af bramgæs bor fast omkring lufthavnen, og fordi flere hundredtusinder årligt trækker lige forbi, så frygter han, at det en dag kan resultere i et flystyrt med hundredvis af døde.

- Det er ikke utænkeligt, at det kommer til at ske, fordi antallet af gæs er steget så dramatisk, og bestanden altså er på en fortsat opadgående kurve. Og samtidig med at bestanden har taget til, så har gæssene også forskudt deres overvintringsområde op til københavnsområdet, siger professor Jesper Madsen.

Lufthavnen: Vi er også bekymrede

I Københavns Lufthavn er der døgnet rundt to fuglejægere på vagt, der fra deres patruljebiler forsøger at holde især større fugle væk fra landingsbanerne. Fuglejægerne er bevæbnet med megafoner, der afspiller fugleskræmmelyde med advarselspistoler og med et jagtgevær.

quote Vi er også bekymret, for vi kan jo sagtens se, at der er flere fugle som trækker forbi. Vi ligger jo lige i en helt normal trækrute for gæs

Dorte Nygaard, Safety manager, Københavns Lufthavn

- Vores strategi er at gøre det så uattraktivt som muligt for gæssene at søge ind i nærheden af vores baneområder, og det gør vi ved at skræmme og sørge for, at der en masse forstyrrelse omkring lufthavnen, siger safety manager i Københavns Lufthavn Dorte Nygaard.

Trods fuglejægernes indsats så kolliderer en fugl med et fly lidt over hver anden dag i Københavns Lufthavn. Sidste år skete det 186 gange. De fleste gange er det småfugle, der ofte ikke gør den store skade, men antallet af de såkaldte birdstrikes med større fugle er også i fremgang.

Mellem 2009 og 2019 er det sket 23 gange. De ti forrige år skete det tre gange.

- Vi er også bekymrede, for vi kan jo sagtens se, at der er flere fugle, som trækker forbi. Vi ligger jo lige i en helt normal trækrute for gæs, siger safety manager i Københavns Lufthavn Dorte Nygaard.

Antallet af birdstrikes mellem fly og gæs er steget kraftigt i de seneste årtier. Sidste år ramte fire fly gæs nærved Kastrup Lufthavn.
Antallet af birdstrikes mellem fly og gæs er steget kraftigt i de seneste årtier. Sidste år ramte fire fly gæs nærved Kastrup Lufthavn.

Bramgæs er fredet i hele EU, og bestanden vokser derfor hastigt. På omkring 40 år er antallet vokset fra omkring 20.000 bramgæs til nu omkring halvanden million.

quote Det betyder jo alt andet lige, at der er en øget risiko for, at der sker et birdstrike med gæssene

Jesper Madsen, Professor, Aarhus universitet

Men på trods af den europæiske fredning, så er det for at forhindre birdstrikes tilladt at skyde bramgæs i kommunerne tættest på lufthavnen, Tårnby og Dragør.

Hidtil har det mest været landmænd, der har skudt gæs omkring lufthavnen, men fordi risikoen for ulykker vokser, så vil Københavns Lufthavn nu også selv til at sende deres fuglejægere uden for lufthavnens område for at regulere i bestanden. Men indsatsen mod gæs vil formentlig snart blive yderligere forstærket.

- Et af de næste initiativer, vi kommer til at kigge på, er, om vi kan forkorte perioden, hvor der ligger føde frit tilgængeligt på markerne. Det kræver selvfølgelig en dialog med vores naboer, og det er vi derfor ved at kigge på, siger Dorte Nygaard.

Flere fly har fået smadret begge motorer kort efter start

At det kan gå grueligt galt, når store fugle bliver suget ind i flymotorer er ingen hemmelighed i flybranchen. I august sidste år nødlandede et fly med 226 passagerer i en majsmark, da en flok måger smadrede begge motorer, kort efter flyet var lettet fra Moskva.

Nødlandingen, hvor 23 personer blev kvæstet, blev straks kaldt ”miraklet over Ramensk”. Det blev nemlig set som et mirakel, at ingen personer mistede livet, og så blev det sammenlignet med nødlandingen i New York i 2009, der er kendt som ”Miraklet i Hudson”.

Her var det netop en flok gæs, der kort efter start ødelagde begge motorer på en Airbus A320 med 155 personer ombord, men også her slap alle mirakuløst levende fra uheldet.

Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har myndighedsansvaret for flysikkerheden i Danmark. Men selvom der nu advares om, at en lignende episode kan finde sted i Danmark, så afviser styrelsen at stille op til interview. De skriver i stedet i en mail, at de har et særligt fokus på gæs.

Professor chokeret over videooptagelser af gæs ved lufthavnen

Vi viser professor Jesper Madsen en række videooptagelser, som en bekymret nabo til lufthavnen har lavet af gæs nærved lufthavnen.

Her ses en af de videoer, som en bekymret nabo har optaget af gæs, der flyver tæt på flyene i lufthavnen.

quote Den adfærd kan altså godt få nogle katastrofale følger her, når det betyder, at gæssene flyver i retning mod flyene

Jesper Madsen, Professor, Aarhus universitet

På optagelserne ses flokke på flere tusinde gæs flyve helt op ad lufthavnen, der ses gæs græsse på markerne ved lufthavnen, og så ses det, hvordan de indimellem flyver forvildet op, når et larmende fly flyver tæt forbi dem.

- Det er bekymrende, at flere af gæssene i videoerne har en slags panikreaktion. De flyver op i en uordnet flok, som vender og drejer sig og flyver i helt uforudsigelige retninger, siger Jesper Madsen, der mener, der skal sættes hårdt ind for at lokke gæssene væk fra lufthavnsområdet.

Hundredevis af bramgæs flyver tæt op ad lufthavnen. Billedet her er taget kort før coronanedlukningen, mens der stadig var massevis af fly i luften.
Hundredevis af bramgæs flyver tæt op ad lufthavnen. Billedet her er taget kort før coronanedlukningen, mens der stadig var massevis af fly i luften.
Foto: Jørgen Hagen

Han frygter, at det ellers kan gå helt galt, hvis gæssene kommer for tæt på startbanen, hvor der ofte kommer fly lige efter hinanden med få minutters mellemrum.

- Man kan også se på videoerne, at nogle af gæssene faktisk flyver i retning mod flyene, når de letter. Det er samme adfærd, som gæs normalt har, når de ser en ørn eller en anden fjende, for så føler de, at de har bedre styr på, hvor den er. Men den adfærd kan altså godt få nogle katastrofale følger her, når det betyder, at gæssene flyver i retning mod flyene, siger Jesper Madsen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik