Nu starter maling af Øresundsbroen - det vil tage 13 år

Fredag begynder malerarbejdet af Øresundsbroen på Peberholm.

Malerarbejdet foregår fra en specialbygget malerplatform, der er koblet på siden af broen. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Pressen var inviteret til den kunstige ø Peberholm for at overvære det første penselstrøg. Foto: Jan Fraganes / TV 2

1 af 2

Det kan synes uoverskueligt, når man selv skal i gang med et malerprojekt i sit hjem. Men det er ingenting sammenlignet med det malerarbejde, der skal til at begynde over Øresund.

Fredag sættes de første penselstrøg på den otte kilometer lange Øresundsbroen, der skal have en overhaling, så broen kan holde til flere års vind og vejr. Man forventer, at projektet vil tage 13 år at udføre.

Der skal bruges hele 200.000 liter maling på de 13 år.

Læs også Verdens måske højeste adventslys på toppen af Øresundsbroen

Malerarbejdet begynder fra Peberholm på broens sydlige side. Det vil først være afsluttet i 2032.

Malerne skal svinge penslen fra tre specialbyggede malerplatforme, der hver vejer 40 ton og er 14 meter bred og 30 meter høj.

I alt skal 300.000 kvadratmeter stålkonstruktion have en omgang maling.

Læs også Grænsekontrol ved Øresundsbroen - sådan gik den første dag

Artiklen fortsætter under billederne.

Broen skal have en overhaling, så den bedre kan modstå vind og vejr. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Malerarbejdet foregår fra en specialbygget malerplatform. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Det kommer til at koste 300 millioner kroner at male hele Øresundsbroen. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Projektet er Øresundsbroens hidtil største investering. Det kommer til at koste 300 millioner danske kroner.

Malerfirmaet Muehlhan, der har base i Middelfart, har vundet udbuddet af første etape af malerarbejdet.

Da broen blev malet første gang, før den blev rejst ude i sundet i slutningen af 90'erne, blev dette gjort indendørs og på land.

Nu skal malerarbejdet udføres under helt andre omstændigheder.

Ikke bare over Øresund, men med jernbanens køreledning med titusinder af volt og tog, der passerer med høje hastigheder, meget tæt på malernes arbejdsplads.

Øresundsbroens historie

  • Allerede i 1991 blev Danmark og Sverige enige om, at der skulle bygges en bro over Øresund.
  • D. 1. april 1997 blev de første fundamenter til højbroens pyloner sunket ned i et hul i havbunden. 
  • D. 14. august 1999 blev det sidste brofag placeret, og der var dermed fast forbindelse mellem Danmark og Sverige.
  • D. 1. juli 2000 blev Øresundsbron indviet af Dronning Margrethe og Sveriges Kong Carl Gustaf

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik