Malerarbejde på Øresundsbroen fem procent færdigt - nu øges tempoet

Selvom der nu skrues op for arbejdet med at få malet broen, så går der stadig 12 år, indtil man er helt færdig.

Et malerarbejde af de helt store blev sat i gang i midten af april, da vedligeholdelsen af Øresundsbroens stålkonstruktion startede.

Projektet forventes først at være færdig i 2032 og den foreløbig prognose lyder, at fem procent af broen er blevet malet.

Det skriver konsortoet bag Øresundsbroen i en pressemeddelelse.

– Vi ser tilbage på den første malesæson, som gik over al forventning og uden irriterende overraskelser, siger Johan Nord, projektleder hos Øresundsbron.

Dette års malesæson startede som nævnt i midten af april og afsluttes i slutningen af oktober. Stålkonstruktionen er ved at blive malet om for at sikre fortsat beskyttelse mod vind og vejr.

Der skal bruges hele 200.000 liter maling på de 13 år. Malerarbejdet er startede fra Peberholm på broens sydlige side. I alt skal 300.000 kvadratmeter stålkonstruktion have en omgang maling.

 
 
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Tempoet vil stige

Da broen blev malet første gang, før den blev rejst ude i sundet i slutningen af 90'erne, blev dette gjort indendørs og på land.

Nu udføres malerarbejdet under helt andre omstændigheder fra specialbyggede malerplatforme. Den første blevet taget i brug i april, men nu sættes tempoet yderligere i vejret to specialbyggede maleplatforme og flere malere.

- Det betyder, at tempoet vil stige betydeligt ved årets udgang og derefter. Omkring 20 personer har hidtil været involveret i malerarbejdet. Næste år forventer vi at male yderligere 12 procent af broen, og tidsplanen holder rigtig godt, siger Johan Nord.

De to nye specialdesignede platforme betyder, Malerarbejdet foregår uden at hverken jernbane- eller motorvejstrafikken påvirkes.

 
 
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Den perron, der først blev sat i drift, hænger på broens sydlige side, cirka 500 meter fra Peberholm. I løbet af efteråret er der blevet monteret en platform i nærheden af brofæstet på den sydlige side, og en tredje er monteret på den nordlige side i nærheden af Peberholm

–  Koordineringen af jernbaneafspærringerne har været årets største udfordring. Vi er glade for, at vejret har været så gunstigt og har gjort det muligt for os at arbejde næsten helt uden forstyrrelser, og at coronapandemien heller ikke har forsinket arbejdet, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør hos Øresundsbroen.

Koster 300 millioner kroner

Stålet bliver malet om med en vandbaseret og mere miljøvenlig maling til forskel fra den maling, der blev brugt, før broen blev placeret i havet. Flere tests blev udført, inden man valgte maling, for at sikre at det var en maling, der holder godt og giver langvarig beskyttelse.

– Målet var at vælge en bæredygtig maling ud fra en række aspekter. Og malingen fungerer som forventet rigtig godt. Den sidder ordentligt fast – langt over vores kriterier for vedhæftning. Det bliver desuden rigtig flot, siger Bengt Hergart.

Projektet er Øresundsbroens hidtil største investering. Det kommer til at koste 300 millioner danske kroner.

Malerfirmaet Muehlhan, der har base i Middelfart, vandt sidste år udbuddet af de første års malerarbejde.

Det er i år 20 år siden, at Øresundsbroen åbnede. Dengang med store visioner om en tæt forbundet Øresundsregion. Men hvordan er det så egentlig gået? Det spørger vi både pendlere og politikere om i en ny serie

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik