Luftfarten i frit fald: "Kigger ind i et mareridsagtigt efterår"

De danske lufthavne har mistet 20 millioner passagerer fra marts til september og går dyster periode i møde.

I en normal oktober ville Københavns Lufthavn have 80.000 rejsende om dagen. Lige nu har man 10.000. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Coronaudbruddet har været en hård omgang for de danske lufthavne, som er sendt ud i den værste krise nogensinde.

Fra marts til september har de danske lufthavne mistet omkring 20 millioner passagerer sammenlignet med den samme periode i 2019.

Luftfarten i Danmark er i frit fald. Normalt ville vi have 80.000 i lufthavnen om dagen, men tallet er i øjeblikket på 10.000.

Peter Krogsgaard, kommerciel direktør, Københavns Lufthavn

Københavns Lufthavn tegner sig for langt størstedelen med et fald i passagertallet på 16,67 millioner, og sammen med øvrige danske lufthavne er tallet omkring 20 millioner.

Hos Københavns Lufthavn betegner kommerciel direktør Peter Krogsgaard situationen som en historisk krise.

Læs også Borgmestre og brancheorganisation i opråb: Danmarks hovedstad har brug for hjælp

- Luftfarten i Danmark er i frit fald. Normalt ville vi have 80.000 i lufthavnen om dagen, men tallet er i øjeblikket på 10.000.

- Der er markant færre rejsende i lufthavnen, vi har færre afgange, færre butikker og færre restauranter åbne, siger Peter Krogsgaard.

Så mange passagerer har lufthavnene mistet

Antallet af passagerer i landets fire største lufthavne er faldet med 20 millioner under coronakrisen.

  1. Københavns Lufthavn: 10,63 millioner (-16,63 millioner)
  2. Billund Lufthavn: 359.251 (-2,1 million)
  3. Aalborg Lufthavn: 219.409 (-694.737)
  4. Aarhus Lufthavn: 88.504 (-220.140)

Kilde: Lufthavnene selv. Tallene er for perioden marts til september.

Kigger ind i et mareridsagtigt efterår

I øjeblikket fraråder Udenrigsministeriet rejser til stort set hele verden med undtagelsen af en håndfuld lande i Europa - herunder Grækenland, Italien og Cypern.

Samtidig er smitten stigende på det meste af kontinentet, og derfor er der udsigt til nogle hårde måneder for flyselskaber og lufthavne.

Læs også Efter fyringsrunde i lufthavnen: "De burde dømmes for nøl"

Det vurderer aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, der følger branchen tæt.

- Lufthavnene kigger ind i et mareridtsagtigt efterår. Kunderne ved ikke, hvor de kan rejse hen og hvornår, og det gør, at rejselysten forbliver på et uhyggeligt lavt niveau, siger Jacob Pedersen.

Lyntest vil gøre en forskel

Hos Københavns Lufthavn håber man, at der kan blive indført en ordning for lyntest på tværs af EU-landenes lufthavnene, hvor alle passagerer bliver testet inden afgang.

Det skal få rejselysten op i gear, inden en vaccine på et tidspunkt er klar.

Læs også Lufthavnen vil have hurtigtest

- Alle lande vil gerne have gæster, men ingen vil have smitte, og derfor håber vi, at et testsystem kan være en mulighed, siger Peter Krogsgaard.

Jacob Pedersen fra Sydbank vurderer, at en vaccine er det eneste, der for alvor kan få rejselysten tilbage.

- Men selv hvis vi får en vaccine, skal den først rundt til folk i hele verden, og det sker ikke fra den ene dag til den anden.

- Samtidig kan der være nogle, som er skeptiske ved at blive vaccineret i første omgang, når den allerførste vaccine er klar, siger han.

Læs også Kommune ramt af massiv ledighed - nu skal tech-gigant hjælpe

Han tror, at man skal helt frem til 2024, før rejselysten er tilbage på niveauet før coronaudbruddet.

/ritzau/



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik