Kommune ramt af massiv ledighed - nu skal tech-gigant hjælpe

Software- og it-virksomheden Google er gået sammen med Tårnby Kommune om at give opsagte og ledige medarbejdere fra lufthavnen en digital opkvalificering.

Tomme afgangshaller. Fly, der holder stille. Butikker, der står tomme hen.

De seneste seks måneder har været en usædvanlig tid for de fleste. Og i særdeleshed for Københavns Lufthavn. Det skyldes - som du nok har gættet - coronakrisen. 

quote Rigtig mange dygtige medarbejdere i Københavns Lufthavn har mistet deres job. Vi vil gerne hjælpe dem, så de er bedre rustet til at søge job.

Jesper Vangkilde, kommunikationschef, Google

Den manglende aktivitet har betydet, at flere tusinde ansatte i lufthavnens virksomheder over de seneste måneder er blevet opsagt. 

Men nu får de en hjælpende hånd fra en - måske - uventet kant.

 Jesper Vangkilde, kommunikationschef i Google. 
 Jesper Vangkilde, kommunikationschef i Google. 
Foto: Sidsel Jensen - TV 2 Lorry

Nyt kursusforløb

Software- og it-virksomheden Google har onsdag startet et nyt kursusforløb i Jobcenter CPH.

- Rigtig mange dygtige medarbejdere i Københavns Lufthavn har mistet deres job. Og de kommer ud, hvor der er brug for nogle kompetencer, som de måske ikke har, siger Jesper Vangkilde, der er kommunikationschef i Google og fortsætter:

Cecilie Oxholm Tillisch blev fyret i Københavns Lufthavn efter 7 år. 
Cecilie Oxholm Tillisch blev fyret i Københavns Lufthavn efter 7 år. 
Foto: Sidsel Jensen - TV 2 Lorry

- Vi vil gerne hjælpe dem med at få de her kompetencer, så de er bedre rustet til at søge job. 

Omkring 100 opsagte og ledige vil gennemgå et fire ugers kursus i digitale redskaber såsom hjemmesidedesign, sociale medier og webanalyse. Og det nye kursus har skabt stor interesse.

quote Jeg håber, det kan give mig nogle kompetencer, så jeg er bedre stillet, når jeg søger job.

Cecilie Oxholm Tillisch, ledig 

Farvel til lufthavnen

En af dem, der har meldt sig til kurset, er 31 årige Cecilie Oxholm Tillisch, der efter syv år i Københavns Lufthavn i juli fik besked om, at hun var fyret. 

- Jeg synes, det er et super godt tilbud, siger hun til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Jeg håber, det kan give mig nogle kompetencer, så jeg er bedre stillet, når jeg søger job. Og så håber jeg også, at det kan pege mig i retning af, hvilke områder jeg har lyst til at arbejde - nu hvor jeg ikke skal være i lufthavnen længere. 

quote Der er ingen tvivl om, at det her samarbejde gør vores arbejde nemmere. Det giver de her mange ledige nyt håb i deres søgen efter nyt job. 

Christel Højvang Kyed, indsatschef, Jobcenter CPH

Stærkt samarbejde

Samarbejdet mellem Tårnby Kommune og Google har stor betydning for arbejdet i Jobcenter CPH.

Det mener Christel Højvang Kyed, der er indsatschef i Jobcenter CPH.

- Der er ingen tvivl om, at det her samarbejde gør vores arbejde nemmere. Det giver de her mange ledige nyt håb i deres søgen efter nyt job, siger hun. 

Christel Højvang Kyed, indsatschef i Jobcenter CPH, sætter stor pris på samarbejdet med Google. 
Christel Højvang Kyed, indsatschef i Jobcenter CPH, sætter stor pris på samarbejdet med Google. 
Foto: Sidsel Jensen - TV 2 Lorry

Københavns Lufthavn har indtil nu fyret knap 4500 medarbejdere. Af dem har 1800 bedt om hjælp i Jobcenter CPH.

Alt i mens er 1400 ledige begyndt i uddannelsesforløb, mens 120 er kommet i job. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik