Københavns Lufthavn trodser corona-nedtur og fortsætter udbygning

Trods lutter røde tal på bundlinjen som følge af coronakrisen, tror Københavns Lufthavn fortsat på flytrafik gennem København i fremtiden.

Man skulle tro, at de lige skulle have pusten på ledelsesgangen i Københavns Lufthavn.

Efter at være kommet ud på den anden side af 2020, der blev det værste år i lufthavnens historie, var der nemlig ikke meget at juble over.

Men en flåde af flyvemaskiner på jorden, en lufthavn med et historisk tab af passagerer og et svimlende milliardunderskud er tilsyneladende ikke nok til at få ledelsen i Kastrup til at ryste på hånden.

Der er nemlig stadig en tro på, at fremtiden bliver bedre end nogensinde før i Københavns Lufthavn.

Det står klart, efter man nu har taget næste skridt i udviklingen af terminalerne med bedre faciliteter og mere plads til flyselskaber, kunder og passagerer, skriver lufthavnen i en pressemeddelelse.

quote Selvom Covid-19 pandemien har sendt luftfarten ud i den værste krise i mands minde, er vores opgave uforandret: Vi skal skaffe Danmark de bedst mulige forbindelser til hele verden.

Thomas Woldbye, adm. direktør, CPH Lufthavnen

De seneste tre års forberedelser med både flytning af veje, installationer og infrastruktur er dermed ikke spildt, efter lufthavnen har underskrevet en kontrakt på næste del af terminaludviklingen med totalentreprenøren Per Aarsleff A/S til en værdi af hele 2,1 milliarder kroner over de næste syv år.

- Selvom Covid-19 pandemien har sendt luftfarten ud i den værste krise i mands minde, er vores opgave uforandret: Vi skal skaffe Danmark de bedst mulige forbindelser til hele verden. Pandemien har skærpet den hårde konkurrence mellem Europas lufthavne om at tiltrække ruter og genopbygge.

- Hvis vi skal fastholde positionen som Nordeuropas førende HUB, skal vi trods den nuværende krise udvikle lufthavnen, så vi kan forblive attraktive for flyselskaber og passagerer, udtaler administrerende direktør Thomas Woldbye.

Selvom det på overfladen kan se ud som om, at lufthavnen har fået frisk luft under vingerne, har coronakrisen og de økonomiske konsekvenser herfra trukket dybe spor i udvidelsesarbejdet.

Således har man udsat og forlænget en række projekter, hvorfor terminaludvidelserne først er færdig i 2028.

- Vi har allerede været i gang med at lave det forberedende arbejde i tre år, og oprindeligt var det planen, at første etape skulle stå færdig i 2023/24. Men på grund af COVID-19 krisen er planerne og budgettet tilpasset de nye tider, så projektet først står klar i 2028, fortæller Lone Edelbo, udviklings- og projektdirektør i CPH.

I alt skal der opføres cirka 65.000 nye kvadratmeter i lufthavnen, mens 15.000 kvadratmeter skal ombygges og tilpasses.