Det flyver ind med kritik af planer om udvidelse af lufthavn: - Det er en lusket manøvre

Det vækker kritik fra flere steder, at regeringen har planer om at udvide Kastrup Lufthavn som led i et udspil, der skal gøre København grønnere.

Kritikken hagler ned over regeringen, efter at det onsdag blev klart at den ønsker en stor udvidelse af Københavns Lufthavn.

Baggrunden er, at regeringen i går fremlagde udspillet 'Tættere på – Grønne byer og en hovedstad i udvikling' hvor en buket grønne tiltag blandt andet skulle være med til at sænke luftforureningen i København. 

Men blandt de mange grønne tiltag var der også en plan på side 26 om, 'at muliggøre en udbygning af terminalerne og fremtidssikring af lufthavnen.'

Konkret betyder det at antallet af årlige passagerer næsten skal fordobles fra de nuværende 30 millioner til 55 millioner. 

'Kulsorte jobs'

Udbygningen skal blandt andet være med til at skabe flere arbejdspladser, men udspillet får nu flere kritikere op af stolene, da de slet ikke kan se, hvordan en udbygning af lufthavnen kan hænge sammen med grønne tiltag for København.

  - Det er jo ikke grønne jobs, det er kulsorte jobs. Jeg kalder det en lusket manøvre fordi der er lagt op til, at man ikke skal opdage, at det er med i den samlede lov-katalog-pakke, og i forhold til den grønne dagsorden, så virker det helt paradoksalt, siger Poul Kattler, der er  formand for Rådet for Bæredygtig Trafik.

Han bliver bakket op af borgergruppen 'CPH Uden Udvidelse', der længe har kæmpet mod partikelforurening som udledes fra fly, når de letter og lander. Med udsigten til endnu mere trafik i fremtiden frygter de for nærmiljøet.

- Jeg er bekymret for min sundhed og mine børns sundhed, siger Helene Bach, der er initiativtager bag borgergruppen.

Massiv forurening af ultrafine partikler

I en ny rapport om luftforurening, der er udarbejdet i et samarbejde mellem Københavns Kommune og Google og Utrecht Universitet, kan man se et kort over målinger af luftforurening. På kortet er der massiv luftforurening af ultrafine partikler - som blandt andet fly udleder - på vejene omkring lufthavnen. Og konklusionen på undersøgelsen er, at der er markante udledninger af ultrafine partikler fra lufthavnen.

Og ifølge Helene Bach dokumenterer det, at en udvidelse kun vil gøre problemerne værre.  

- Det bekræfter den mistanke, vi har haft om, at der er en overkoncentration af særlig ultrafine partikler. Vi har bare ikke haft dokumentation for det tidligere. Vi synes, det kan være for dyrt købte arbejdspladser, og det er os og vores børns sundhed, der står på spil, siger Helene Bach til TV 2 Lorry. 

Men selvom passagertrafikken i Københavns Lufthavn måske vil blive fordoblet over de næste 25 år, fastholder beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, at nye teknologier både kan sænke CO2-udledningerne og partikelforureningen.

Teknologi vil mindske forurening

- Jeg har kun det største håb om, at Københavns Lufthavn vil blive ved med at være en stor arbejdsplads i fremtiden også, og det er vi med til at muliggøre med de ændringer vi præsenterede i går (onsdag, red). Er det så på bekostning af miljøet? Jeg synes ikke det er et nulsumsspil, siger Peter Hummelgaard til TV 2 Lorry.

Ifølge beskæftigelsesministeren vil teknologien nemlig i fremtiden gøre flytrafikken mindre forurenende.

- Jeg synes heller ikke, det er på bekostning af miljøet, fordi parallelt med det foregår noget af verdens mest ambitiøse arbejde med at gøre lufttransporten grønnere, og den har sit udgangspunkt lige her i København, som bliver understøttet af regeringen. Så det ene udelukker ikke det andet, siger han.

Du kan se mere til historien i videoen øverst i artiklen.