Brøler i Kastrup: Gigantisk fragtfly skulle til at lande oven i vejarbejde

Kort før det enorme Antonov-fly skulle til at lande i Kastrup, fandt piloten ud af, at der slet ikke var plads til flyet, da lufthavnens eneste brede landingsbane er ved at blive renoveret.

(Arkivfoto) Et Antonov-fly af typen AN 124 måtte vende om kort inden landing i Kastrup mandag. Foto: Fred Tanneau/AFP/Ritzau Scanpix

Adskillige interesserede flyspottere og entusiaster måtte spejde langt efter en sjælden kæmpe, som ellers var annonceret til at skulle lande i Københavns Lufthavn mandag formiddag.

Et enormt fragtfly fra den ukrainske producent Antonov af typen AN 124 var af lufthavnen opgjort til at skulle lande klokken 10.52.

Men sådan skulle det ikke gå.

Kort inden landing fandt man nemlig ud af, at lufthavnen slet ikke havde plads til det store fly, da den eneste landingsbane med plads til de store maskiner er ved at blive renoveret.

Læs også Reportage fra Københavns Lufthavn: Gabende tomt - alt står (næsten) stille

- Den besked har det pågældende flyselskab tilsyneladende ikke nået at få, og derfor troede de, at de kunne lande, forklarer Kenni Leth, der er pressechef i lufthavnen, CPH.

Så efter klar besked fra lufthavnens kontroltårn om, at landing var udelukket, fik flyet ellers travlt med at gasse op og vende om.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Fragtflyet havde rute mod København, da det kort inden landing pludselig lagde kursen om. Foto: https://www.radarbox.com/

Af forskellige tjenester, der sporer enkelte flyvemaskiners ruter, fremgår det, at fragtflyet, der havde sænket farten og var dalet i højden, foretager en skarp vending syd for Trelleborg i Sverige og sætter kursen væk fra Kastrup og flyver stiksyd med kurs mod Leipzig, hvor flyet lander klokken 11.12.

Kenni Leth fra CPH understreger, at forløbet skete uden den store dramatik. Alligevel er hændelsen dog ganske usædvanlig.

Læs også Flytrafikken lammet: Landingsbane bruges nu til langtidsparkering

- Det er et uheldigt sammenfald af flere omstændigheder, siger han og uddyber:

- Vi har jo tidligere haft Antonov-fly til at lande herude, men fordi det er så lidt trafik herude for tiden, har vi valgt at iværksætte en renovering af den ene af vores to hovedbaner, og det er altså den eneste bane, hvor de allerstørste fly kan lande. Det sendte vi en international skrivelse ud om for en uges tid siden, og den har piloterne åbenbart ikke læst, siger Kenni Leth.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Det enorme fragtfly kan rumme tog, kampvogn, lastbiler, helikoptere og sågar andre fly, for eksempel skroget til en Airbus A380. Foto: Tobias Schwarz/Reuters/Ritzau Scanpix

I 1997 styrtede et russisk Antonov AN 124-fly ned i den sibiriske by Irkutsk. 47 personer mistede livet, da fragtflyet styrtede ned i en boligblok. Foto: Sergei Karpukhin/Reuters/Ritzau Scanpix

Sovjetisk prestigeprojekt

Beskeden om en Antonov AN 124 i lufthavnen i Kastrup er ellers noget, der kan lokke entusiaster til. For Antonov AN 124 er nemlig lidt af en himlens mastodont.

I mange år var fragtflyet det allerstørste i verden, og er i dag verdens tredjestørste.

AN 124-flyet så dagens lys i datidens Sovjetunionen under Den Kolde Krig. Projektet kom især på tegnebrættet, fordi nationens flyvevåben ikke kunne matche amerikanernes, når det kom til store transportfly.

Udviklingen af flyet begyndte i 1970’erne, og det første af slagsen kom på vingerne i 1982. Først i 1985 fik de vestlige lande indblik i det, der dengang med længder var verdens største fly. Der er produceret i alt 55 styks Antonov AN 124. Ifølge hjemmesiden Airchaterservice.com er der i øjeblikket 26 af typen i brug.

Læs også Flykrise skaber glæde hos støjplagede naboer til Københavns Lufthavn

Derfor var forventningerne til dagens annoncerede landing store.

Også hos lufthavnen selv, der via Facebooksiden for naboer og flyinteresserede nogle timer inden flyets ventede ankomst med glæde kunne meddele, at ”Antonovs AN 124 er tilbage” (ledsaget af en elefantemoji).

- Det er jo en ekstra uheldig misforståelse, at vi her internt i kommunikationsafdelingen ikke var opmærksomme på, at landingsbanen ikke havde plads til den, siger Kenni Leth fra CPH.

- Og som det fremgår af kommunikationen, var der også nogen her i afdelingen, der havde glædet sig, siger han.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik