Ny vej skal løse stort trafikproblem - men hvor skal den ligge?

En længe ventet vejforbindelse til motorvejsnettet skal gøre livet lettere for pendlere i Stevns og fjerne trafik fra Køge. Selvom vejen endnu ikke er vedtaget, undersøger man nu, hvor den skal placeres.

Køge og Stevns har et stort fælles problem, der handler om trafik og lange bilkøer.

Kommunerne har også et bud på en løsning - og den har de nu redegjort for i et høringssvar til Vejdirektoratet. 

Det er sød musik i ørerne på Henrik Nielsen, der bor i Stevns og kører igennem Køge, når han pendler til og fra arbejde i København og omegn. 

- Det er den bedste nyhed længe. For jeg tror ikke, de kommer til at lytte til os på Christiansborg, før vi kan finde ud af at snakke sammen, lyder det fra pendleren.  

Pendlere fra Stevns kører igennem Køge

Først lidt om problemet, som Anette Mortensen (V), der er borgmester i Stevns, her ridser op for os:

- Stevns er en kommune med mange pendlere. Det er dejligt at bo her, men man pendler, når man skal på arbejde og hjem igen, og der skal man igennem Køge, som det er nu. Og det er et problem.

Det kender Henrik Nielsen alt til. Han er født og opvokset i Stevns og bor i dag i Rødvig i den sydlige del af kommunen. Han har været pendler i 25 år. 

- Jeg kender alle smutvejene og ved, hvordan der skal se ud på vejene, for at det kan betale sig at køre en anden vej. 

Han prøver på den måde at undgå at tilbringe for meget tid i bilkøer. 

- Jeg prøver jo at snørkle mig igennem Køge, som det på de værste dage godt kan tage en halv time at komme igennem.

Henrik Nielsen bor i Stevns og kører gennem Køge, når han pendler til og fra arbejde i København og omegn.
Henrik Nielsen bor i Stevns og kører gennem Køge, når han pendler til og fra arbejde i København og omegn.
Foto: Niels Knuth Winterfeldt/TV 2 Lorry

Uholdbar trafiksituation

 Trafiksituationen er uholdbar, lyder det fra Henrik Nielsen.  

- Det er frustrerende og spild af tid. Det er et problem for os borgere i Stevns, at man skal køre så tidligt, at man ikke kan aflevere sine børn, og det kan være svært at nå hjem til tiden og hente dem. Mange vælger at gå på deltid eller søger efter jobs på Stevns frem for at gå efter drømmejobbet, for ellers kan livet med småbørn ikke fungere. 

Ifølge Henrik Nielsen kan det heller ikke være sjovt for folk i Køge med de mange pendlere fra Stevns. 

- Det må virkelig være frustrerende, hvis man bor i det sydlige Køge og arbejder i den nordlige del. Så skal man ligge og slås på vejene med os fra Stevns, der bare skal igennem byen. 

I Køge Kommune er man helt bevidst om, at vejene er hårdt belastede af pendlertrafikken fra Stevns. 

- Hvis ikke vi gør noget, så vil der i 2030 komme 36.000 biler om dagen ind i Køge sydfra, fortæller Erik Swiatek (S), der er formand for Teknik- og Ejendomsudvalget i Køge Kommune. 

Anette Mortensen (V), der er borgmester i Stevns Kommune, er overbevist om, at vejen kommer til at blive prioriteret.
Anette Mortensen (V), der er borgmester i Stevns Kommune, er overbevist om, at vejen kommer til at blive prioriteret.
Foto: Niels Knuth Winterfeldt/TV 2 Lorry

Borgmester: Fuldstændig forståelse for problem

Der har i årtier været snak om en vejforbindelse til Stevns, der skal forbinde landkommunen mere direkte med motorvejsnettet, og i de seneste år er der for alvor kommet skred i tingene. 

Kort inden valget i 2019 blev der således lavet en infrastrukturaftale, hvor pengene til en vejforbindelse blev afsat, men da stemmerne var talt op, og magten skiftede, gjaldt aftalen alligevel ikke. 

I dette forår er den nuværende regering så kommet med udspillet "Danmark Fremad", hvor en vejforbindelse til Stevns også indgår, og derfor tror borgmesteren i Stevns nu for alvor på sagen.  

- Det er mit indtryk, at vi nu har fuldstændig forståelse for vores problem inde på Christiansborg, lyder det fra Anette Mortensen. 

Spørgsmålet er så, hvor vejen skal placeres, og det er ikke så ligetil.  

Vejdirektoratet offentliggjorde for nyligt en VVM-undersøgelse af vejforbindelsen.

Her er der en nordlig linjeføring (A), der har vist sig at være svær at realisere på grund af flagermus i Vallø Storskov, og så er der to versioner af en sydlig linjeføring (B og B-b), som de to kommuner dog afviser.

Her er de tre forslag til linjeføringer på den nye vej. Forslag A koster omkring 600 millioner kroner. Forslag B koster omkring 700 millioner kroner.
Her er de tre forslag til linjeføringer på den nye vej. Forslag A koster omkring 600 millioner kroner. Forslag B koster omkring 700 millioner kroner.
Foto: Vejdirektoratet

- Vi havde ikke forestillet os en linjeføring, der nærmest ville komme til at ligge i Faxe. Den vil ikke hjælpe noget som helst på de tusindvis af biler, der hver dag bliver trukket ind i Køge, lyder det fra Erik Swiatek.

- Den løser ikke problemet. Jo nordligere vi kommer, jo flere biler vil der blive flyttet, lyder det fra Anette Mortensen.

Fælles høringssvar

Kommunerne har nu sendt et fælles høringssvar til VVM-undersøgelsen, som der var høringsfrist på i fredags. 

Her beder de om at få kigget på andre linjeføringer. 

Hvad ønsker kommunerne?

I høringssvaret foreslår Stevns og Køge, at følgende bliver undersøgt:


  • En variant af VVM-undersøgelsens linjeføring A. Linjeføring A fastholdes fra Klippinge frem til nord for Hårlev, følger i stedet Østbanens skinner i nordgående retning, går vestover syd for Vedskølle og syd om Herfølge med et nyt tilslutningsanlæg på Sydmotorvejen.


  • En undersøgelseskorridor der udspringer fra Stevnsvejen syd for Strøby Egede, går vest over Tryggevælde Ådal, syd om Herfølge og med et nyt tilslutningsanlæg på Sydmotorvejen.

- Vi vil gerne opnå, at Køge og Stevns taler med én stemme, så vi kan få løst det problem med de tusindvis af biler, der bliver slæbt ind i Køge sydfra hver evig eneste dag, lyder det fra Erik Swiatek. 

Henrik Nielsen kan som pendler godt blive nervøs for, om opbakningen til vejforbindelsen forsvinder, når man nu begynder at tale om andre linjeføringer end dem, der er med i VVM-undersøgelsen. 

- For min skyld må den meget gerne ligge sydligt, for jeg er fra Rødvig. Men jeg er helt med på, at der vil være flere brugere, hvis den ligger nordligt. Helt ærligt, så er jeg faktisk ligeglad, hvor den kommer til at ligge. Vi skal bare have den vej, og det skal være nu, hvis det her problem, det skal løses, lyder det fra pendleren. 

Især Strandvejen, der går mellem Stevns og Køge, tager imod store mængder trafik fra daglige pendlere.
Især Strandvejen, der går mellem Stevns og Køge, tager imod store mængder trafik fra daglige pendlere.
Foto: Niels Knuth Winterfeldt/TV 2 Lorry

Borgmesteren i Stevns frygter ikke, at kommunernes ønske vil føre til, at det hele løber ud i sandet. 

- Der bliver der jo ikke lavet om på, at vi har et problem, fordi der ligger en VVM-undersøgelse, og at vi nu beder om at få kigget på linjeføringen igen. Problemet er der, og det er reelt nok. Min oplevelse er i hvert fald, at der på Christiansborg er stor opbakning til, at vi kan få løst det her, for man kan godt se, at det er nødvendigt.

En udvidet eller helt ny VVM-undersøgelse kan dog ikke undgå at føre til, at der går længere tid, før en kommende vejforbindelse eventuelt bliver bygget. 

- Det betyder selvfølgelig en forsinkelse, men i min verden er det også vigtigt, at vi bruger pengene optimalt, siger Anette Mortensen. 

De politiske forhandlinger om en infrastrukturaftale forventes afsluttet inden sommerferien, og Henrik Nielsen tror på, at vejforbindelsen ender med at blive realiseret. 

- Nogen vil sikkert kalde mig jubilidiot, for man har jo set det falde til jorden så mange gange, men jeg er nødt til at tro på det, for det vil være en kæmpe katastrofe, hvis vi ikke får den vej, lyder det fra pendleren. 



Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik