Stefan undrer sig: Hvorfor er der ikke parkeringsmarkeringer alle steder?

Det kan være svært at vurdere, hvor tæt man er på det nærmeste vejkryds, når man skal parkere sin bil. Flere p-markeringer ville gøre det lettere at parkere, som vi skal.

Har du nogensinde haft svært ved at vurdere, om du holder tættere end ti meter på det nærmeste vejkryds?

Det har vores seer Stefan Hoffmann, og derfor har han stillet følgende spørgsmål til Spørg Os:

- Hvorfor laver man ikke markeringer på kantsten eller veje, så man let kan se, hvor man må parkere, og hvortil man må holde op til et vejkryds?, spørger Stefan Hoffmann.

Stefan Hoffmann er tidligere blevet mødt af en parkeringsafgift i foruden, fordi han ikke var klar over, at han parkerede ulovligt.
Stefan Hoffmann er tidligere blevet mødt af en parkeringsafgift i foruden, fordi han ikke var klar over, at han parkerede ulovligt.

Den gule markering

Der findes faktisk såkaldte parkeringsmarkeringer i nogle kommuner. Eksempelvis kan man mange steder i Københavns Kommune finde de små gule trekanter, der markerer, at der er præcis ti meter mellem det nærmeste vejkryds og den gule trekant.

Trekanterne skal hjælpe bilister til at overholde den såkaldte 10-meter regel.
Mellem denne gule trekant og det nærmeste vejkryds er der præcis ti meter. På disse ti meter må man ikke parkere sin bil.
Mellem denne gule trekant og det nærmeste vejkryds er der præcis ti meter. På disse ti meter må man ikke parkere sin bil.
Hvis du parkerer din bil tættere end ti meter på det nærmeste vejkryds og dermed overskrider den gule trekant, får du nemlig en parkeringsafgift, når p-vagten kommer forbi.


De gule trekanter er dog ikke til at finde alle steder, og derfor kan det ofte være svært at vurdere, om der er ti meter hen til det nærmeste vejkryds. Det har tidligere kostet Stefan Hoffmann en parkeringsafgift, da han ikke var klar over, at han parkerede ulovligt.

- Ideelt set ville det være godt, hvis man begyndte at markere tydeligt på vejene eller på kantstenene, hvortil man må holde sin bil, og at det var konsekvent hele vejen igennem byen, siger Stefan Hoffmann.

Seer Stefan Hoffmann så gerne, at der var flere af disse trekanter rundt omkring i bybilledet.
Seer Stefan Hoffmann så gerne, at der var flere af disse trekanter rundt omkring i bybilledet.

Trekanterne findes mange steder i Københavns Kommune, men i eksempelvis Frederiksberg Kommune findes de slet ikke. Det er nemlig op til den enkelte kommune, om de vil benytte trekanterne.

Kommer ikke til at indføre dem

Og Frederiksberg Kommune har ikke planer om at indføre de gule trekanter, da de indirekte kan være med til at begrænse antallet af parkeringspladser.
Selvom de gule trekanter er efterspurgt, ønsker Jan E. Jørgensen ikke, at Frederiksberg Kommune indfører de gule trekanter.
Selvom de gule trekanter er efterspurgt, ønsker Jan E. Jørgensen ikke, at Frederiksberg Kommune indfører de gule trekanter.

- Når vi ikke har de gule trekanter, så kan parkeringsvagten tillade sig at komme med et skøn. Det vil sige, hvis der er en bil, der holder ni meter og 70 centimeter fra hjørnet, så behøver parkeringsvagten ikke at give en parkeringsafgift, men hvis der var en gul trekant, så skulle vagten give en parkeringsafgift, selvom folk lige holdt med det alleryderste af baghjulene hen over trekanten. Så det er simpelthen for at få flere parkeringspladser, siger formand for By- og Miljøudvalget, Jan E. Jørgensen (V).

Følg med på Spørg Os siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på
  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål
  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
  • Kom ind på Spørg Os siden her

Ti meter er bare et tal

Jan E. Jørgensen ser umiddelbart ingen trafikale risici i, at bilerne holder lidt tættere end de ti meter på det nærmeste hjørne til et vejkryds.


Han mener, at pladsen til parkering skal udnyttes, så vidt det er muligt, og han ønsker ikke, at Frederiksberg skal have en rigid tilgang til reglerne.

I dette tilfælde holder den grå bil tættere end 10 meter på det nærmeste vejkryds, hvorfor bilisten står til en parkeringsafgift.
I dette tilfælde holder den grå bil tættere end 10 meter på det nærmeste vejkryds, hvorfor bilisten står til en parkeringsafgift.

- Ti meter er bare et tal. Om du holder ti meter fra hjørnet, eller du holder ni meter og 50 centimeter fra hjørnet har ingen betydning i praksis. Man skal bare have en grænse et eller andet sted, siger Jan E. Jørgensen.

På trods af svaret fra Jan E. Jørgensen, så ser Stefan Hoffmann dog gerne, at Frederiksberg Kommune ligesom eksempelvis København indførte de gule trekanter.

- Hvis man kunne gøre det konsekvent, så kunne man undgå, at der er folk, der holder ulovligt, som nok er det, der er tilsigtet fra kommunens side, når de uddeler parkeringsafgifter, siger Stefan Hoffmann.

Tak til Stefan Hoffmann for spørgsmålet!

Hvis du undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så stil os et spørgsmål gennem Spørg Os-formularen. Formularen finder du nedenfor.

Hvor måler man de 10 meter fra?

Efter at vi har sendt indslaget og udgivet artiklen her, har vi fået dette opfølgende spørgsmål:


- Selvom der er pile, der markerer hvor tæt på hjørnet man må parkere, er jeg stadig ikke blevet klog på, om det er dæk eller bagerste del af bilen pilen gælder for?


Vi har tjekket med FDM, der bekræfter, at det er bilens forende i højre side af vejen og bilens bagende i venstre side af vejen, der måles hen til.


Tak til Søren Sorth fra Østerbro for spørgsmålet!


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik