Spørg Os: Hvor hurtigt må man køre her?

Ophørstavlen viser, hvilken hastighed man ikke længere må køre - men flere bilister kommer i tvivl om, hvor hurtigt de så må køre efter skiltet.

Hvorfor oplyser man ikke, hvilken hastighed man rent faktisk må køre, når en hastighed ophører?

Nogenlunde sådan lyder spørgsmålet, som Peter Kjær-Rasmussen fra Roskilde har stillet os på Spørg Os siden. 

Han er fuldt klar over de tre standardhastigheder i byzone, på landevej og på motorvej, men når der alligevel sættes et skilt op med, hvad man ikke længere må, hvorfor så ikke bare skrive, hvad man nu må?

- Ville det ikke være nemmere og meget mere logisk hvis "fart-skiltene" slet og ret anfører, hvilken ny hastighedsgrænse, der gælder for den fortsatte kørsel?, spørger Peter Kjær-Rasmussen.

Den undren har vi taget videre til Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM.

- Jamen, jeg kan sagtens forstå, at man af og til kan blive i tvivl, når man ser en hastighedsophørstavle - og så tænke: hvad må jeg så i grunden køre? Er jeg i en byzone eller på en landevej?

- Det, tror jeg, de fleste af os kan nikke genkendende til, at vi på et eller andet tidspunkt har haft den tvivl, siger han til TV 2 Lorry.

Det grå-hvide ophørsskilt med de sorte streger hen over viser, at en lokal hastighedsgrænse ophører. Står der 60 på skiltet i en byzone, så betyder det, at hastighedsbegrænsningen på 60 km/t er ophørt, og nu må man kun kører 50 km/t.

quote Vi så gerne, at man i højere udstrækning skiltede, hvad der er de generelle hastighedsgrænser

Dennis Lange, chefkonsulent, FDM

Potentiel sikkerhedsfare

Selvom det kan virke simpelt, så fortæller Dennis Lange, at det ikke kun er bilisterne, der bliver forvirrede. Det gør deres splinternye køretøjer også, hvis de kommer kørende i sådan et.

- Udover at det selvfølgelig kan forvirre bilisterne, så er der også et problem for de moderne sikkerhedssystemer - som førerassistentsystemer, der gør, at bilerne kan aflæse skiltene. Bilerne kan nemlig ikke aflæse skilte, der ikke er der, fortæller han.

Og det kan faktisk også skabe potentielle farlige situationer for bilisterne, lyder det:

- Når de ikke kan hjælpe føreren til, hvad man må køre, og sørge for at bilisten ikke kører for stærkt, så er der nogle helt åbenlyse sikkerhedseffekter, som vi ikke får høstet, når vi har en skiltning, der ikke understøtter den teknologi, der nu er.

- Vi så gerne, at man i højere udstrækning skiltede, hvad der er de generelle hastighedsgrænser. Og man kunne starte med de steder, hvor man ved, at der er problemer, hvor der er særligt mange bilister, der kører for stærkt, foreslår Dennis Lange.

Følg med på Spørg Os siden

quote Vi har ikke et ønske om at have en skilteskov

Niels Agerholm, afdelingsleder, Vejdirektoratet

Vil ikke have en skilteskov

Det er Vejdirektoratet, der står for skiltningen i Danmark, og her har vi spurgt afdelingsleder Niels Agerholm, hvorfor man ikke skilter med, hvad man må kører.

- Jamen, det er fordi, vi i Danmark opererer med en general hastighedsgrænse, som er 50 km/t i byerne, 80 km/t på landet og 130 km/t på motorveje.

Han kan godt forstå Peter Kjær Rasmussen og FDM's undren, men han mener ikke, at skiltningen skal laves om.

- Man kan selvfølgelig godt argumentere for, at det ville øge hukommelsen, hvis man kunne se et skilt regelmæssigt med, hvad den nye hastighedsgrænse er. Men vi har ikke et ønske om at have en skilteskov. 

- Det ville kræve et enormt antal skilte, fordi man per definition ophæver specielle hastighedsgrænser, hver gang man kommer til et kryds. Skulle man så have et skilt, hver gang man kommer til et kryds? Så kan I selv forestiller jer, hvordan det ville se ud, lyder det Niels Agerholm.

Tak til Peter Kjær-Rasmussen for spørgsmålet!