Spørg Os: Findes der asfalt, som kan nedsætte vejstøj?

Larmen fra den stigende mængde trafik er til stor gene for mange i hovedstadsområdet. Ny asfalttype rummer store muligheder for at dæmpe den.


Mange hjem i hovedstadsområdet er generet af trafikstøj, og det kan være forbundet med alvorlige helbredsproblemer at være udsat for vedvarende larm fra vejene. 

Ivan Berggreen fra Helsingør har skrevet til TV 2 Lorry gennem Spørg Os for at høre, om man kan støjdæmpe vejbelægningen:

- Jeg er interesseret i at vide, om man i Danmark har prøvet at blande noget støjabsorberende i asfalten, før den lægges på, skriver han.

Ugens vinderspørgsmål

Ole Grann Andersson er seniorspecialist i sektionen Veje og Asfalt hos Teknologisk Institut.
Ole Grann Andersson er seniorspecialist i sektionen Veje og Asfalt hos Teknologisk Institut.
Foto: TV 2 Lorry/Morten Raarup

For finde svar på Ivan Berggreens spørgsmål er vi taget til Teknologisk Institut i Taastrup. Her møder vi seniorspecialist Ole Grann Andersson, som har nørdet med asfalt siden 1990. 

Han fortæller, at man ikke blander noget i asfalten for at gøre den støjreducerende. Det handler i stedet om, hvordan asfalten sættes sammen.

Asfalt består af et stenmateriale og det sorte bindemiddel bitumen, som er udvundet af råolie. Stenmaterialet har størrelser fra fint støv til små sten på halvande centimeter i diameter. 

Det er blandingsforholdet mellem de to ingredienser, der afgør, hvor meget, og hvordan vejen støjer. 

Når trafikken kører med over 50 kilometer i timen, kommer næsten alt støjen fra dækkenes møde med vejen.
Når trafikken kører med over 50 kilometer i timen, kommer næsten alt støjen fra dækkenes møde med vejen.
Foto: Niels Knuth / TV 2 Lorry

Når biler og lastbiler kører hurtigere end 50 kilometer i timen, kommer det meste støj fra dækkenes møde med vejen. 

Der er to typer dækstøj: Den hvislende lyd, der kommer, når luften suges ind under dækket, og den rumlende lyd, der kommer, når dækket ryster. 

Ole Grann Andersson forklarer, at det er afgørende, hvor nubret asfaltens overflade er. En glat asfalt giver mest hvislen, hvorimod den grove overfalde genererer mest rumlelyd. 

Til venstre kan man se den helt glatte overfalde, som bruges på mindre veje. Til højre ses den grovere belægning, som anvendes på motorveje. Hver type har sine ulemper i forhold støj.
Til venstre kan man se den helt glatte overfalde, som bruges på mindre veje. Til højre ses den grovere belægning, som anvendes på motorveje. Hver type har sine ulemper i forhold støj.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Lorry

Det er sværere, end man skulle tro, at finde den rette opskrift på støjdæmpende vejbelægning. 

- Man har forsøgt i mange år. Jeg har været med til at arbejde med støjdæmpende vejbelægning siden 1990. Det var været svært at optimere de her belægninger, så de både nedsætter støjen og har en god holdbarhed, forklarer Ole Grann Andersson. 

Når asfalten bliver slidt, kommer der mere dækstøj. Så en god holdbarhed er nødvendig, når man skal lave støjdæmpende asfalt. Der har før været forsøg, men holdbarheden har ikke været god nok. 

Håb forude

Teknologisk Institut er til gengæld godt på vej med et nyt forskningsprojekt. Planen er, at de første teststrækninger skal asfalteres i København til august. Hvis forsøget går som forventet, kan de nye vejbelægninger nedbringe trafikstøjen markant.

Støjdæmpende asfalt kan fjerne lige så meget trafikstøj, som hvis man skar trafikken ned til en tredjedel.
Støjdæmpende asfalt kan fjerne lige så meget trafikstøj, som hvis man skar trafikken ned til en tredjedel.
Foto: Morten Raarup/TV 2 Lorry

Det er stort potentiale i de nye vejbelægninger, vurderer Ole Grann Andersson.

- De nye vejbelægninger kan fjerne tre til fem decibel. Det vil oplevelses, som om man fjernede mellem halvdelen og to tredjedele af bilerne. 

Tak til Ivan Berggreen fra Helsingør for spørgsmålet!

Her kan du se hele videoen om støjdæmpende asfalt.

Hvis du også har et spørgsmål, du godt kunne tænke dig, at vi undersøger, så klik ind på Spørg os. Her kan du også lægge en stemme på andres spørgsmål og være med til at bestemme, hvad vi på redaktionen skal kaste os over næste gang.


Find mere om




Seneste Spørg Os artikler