Morten spørger: Hvorfor bruger Rejsekortet ikke bare kendt teknologi?

Firmaet bag Rejsekortet arbejder på at udvikle en ny app, der kan erstatte de fysiske plastkort. Men hvorfor ikke bare bruge en app, der allerede virker i udlandet?

Som vi fortalte for nyligt, arbejder firmaet bag Rejsekortet på at komme med en app, der gør det muligt at swipe ind og ud af sin rejse med metro, tog og busser på mobilen. Derefter beregner systemet selv, hvad rejsen skal koste.

Det vil betyde, at vi ikke behøver et fysisk kort af plast. Samtidig vil det være betydeligt lettere for turister at bruge den kollektive trafik.

Fra august skal løsningen testes i Nordjylland:

Det har fået Morten Lynge Christiansen til at undre sig over, hvordan det kan være, at Rejsekortet vil teste en ny løsning, når der findes kendt teknologi, som allerede virker fint andre steder i Europa:

- Jeg forstår ikke rigtigt, hvorfor det skal testes. Det fungerer udmærket i hele Schweiz, dele af Østrig samt dele af Tyskland. Jeg mener, det har eksisteret i omkring 5 år, siger han til TV 2 Lorry.

quote Jeg har selv brugt det i Flensburg, hvor det fungerer virkelig godt for en turist

Morten Lynge Christiansen

- Jeg har selv brugt det i Flensburg, hvor det fungerer virkelig godt for en turist. Jeg skal senere på året til Bremen, hvor jeg bare skifter område i app’en. Herefter fungerer den i Bremen. Hvis jeg så senere hen skal til Schweitz, ja så skifter jeg bare område igen, fortæller Morten Lynge Christiansen.

Systemet hedder FAIRTIQ, og det er beskrevet meget godt i firmaets video på YouTube

Morten Lynge Christiansen rejser meget og har en særlig nysgerrighed overfor billetsystemer:

- Jeg har selv arbejdet med billetkontrol i mange år som jernbanemand og har derfor altid haft fokus på, hvordan vores billetsystemer behandler kunderne, især turister.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Du kan tjekke ind med dit kreditkort i busserne i Malmø og i Londons undergrund. Det gør det let at være turist, modsat her i hovedstadsområdet.
Du kan tjekke ind med dit kreditkort i busserne i Malmø og i Londons undergrund. Det gør det let at være turist, modsat her i hovedstadsområdet.
Foto: Kristian Koed Hansen - TV 2 Lorry

Morten Lynge Christiansen undrer sig over, at firmaet bag Rejsekortet ikke vælger en løsning, der allerede har bevist sit værd:

- Det forekommer mig, at vi i Danmark, har en tendens til selv at ville opfinde den dybe tallerken i stedet for at undersøge, hvad man har af smarte løsninger i udlandet, siger Morten Lynge Christiansen.

Tester faktisk FAIRTIQ

Vi har taget Morten Lynge Christiansens undren med til Rejsekort & Rejseplan A/S. 

Firmaet oplyser, at det netop er FAIRTIQ, der skal testes gennem fire måneder i Nordjylland for at finde ud af, hvad systemet vil kunne her hos os.

Artiklen fortsætter efter boksen ...

Formålet med de fire måneders test af FAIRTIQ i Danmark

Rejsekort & Rejseplan A/S oplyser:

Formålet med testen i Nordjylland er at finde ud af, om en fuld digital løsning som FAIRTIQs er i stand til at håndtere de behov og problemstillinger, som vi kender fra Rejsekort-systemet

  • Hvordan fungerer appen for kunderne?

  • Kan den digitale løsning håndtere den måde, vi har organiseret den kollektive transport i Danmark på med vores zonestruktur, rabatordninger, transportformer mm.?

  • Hvordan fungerer backend-løsningerne i appen?


    Det er fx centralt at undersøge, om FAIRTIQs løsning kan 

  • kortlægge rejser og beregne priser korrekt

  • understøtte de dataleverancebehov, der er, når indtægterne fra rejserne skal fordeles mellem selskaberne i Rejsekort-systemet


    Kilde: Rejsekort & Rejseplan A/S

App skal i udbud

Selv hvis FAIRTIQ består testen og viser sig at kunne fungere fint også her, står det ikke lige for at købe ind på systemet. Testen er mere en strømpil på, hvad man kan forlange af et fuldt digitalt system:

quote Formålet med pilotprojektet er at indsamle erfaringer

Rejsekort & Rejseplan A/S

- Formålet med pilotprojektet er at indsamle erfaringer, så vi kan blive skarpere på, hvilke krav vi skal stille til den fremtidige nationale mobilitetstjeneste, som Rejsekortet skal basere sig på, oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S til TV 2 Lorry.

Artiklen fortsætter efter boksen ...

Lovkrav til en digital løsning

  • Rejsekort & Rejseplan A/S er underlagt en lov (lov 206), der stiller krav til, hvilke funktioner den fremtidige nationale mobilitetsløsning (app) skal indeholde

  • Formålet med loven er, at det skal være endnu nemmere at rejse med kollektiv transport, ved blandt andet at samle  Rejsekortets og Rejseplanens funktioner i én samlet digital løsning


Kilde: Rejsekort & Rejseplan A/S

Selskabet kan ikke bare købe FAIRTIQ, selvom systemet fungerer godt i andre storbyområder, oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S.

Hvad gør det er nødvendigt at opfinde en ny app?

- FAIRTIQs løsning kan på nuværende tidspunkt ikke dække det fulde behov, som loven kræver af én samlet digital løsning.

- Vi er stadig i en fase, hvor vi undersøger, hvilke muligheder markedet byder på. Vi har ikke lagt os fast på, hvilken digital mobilitetsløsning (app), vi skal implementere i fremtiden, oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Det er ofte lettere at huske at checke ind end ud, når man har travlt. Den nye app skal hurtigt kunne gøre dig opmærksom på at checke ud, hvis du har glemt det.
Det er ofte lettere at huske at checke ind end ud, når man har travlt. Den nye app skal hurtigt kunne gøre dig opmærksom på at checke ud, hvis du har glemt det.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Fire faser frem til app

Der findes ikke en - i hvert fald officiel - tidsplan for lanceringen af en ny Rejsekortapp, men der findes en køreplan i fire etaper:

- Til en start skal vi teste FAIRTIQs app, og så skal vi i gang med at evaluere på de resultater og udfordringer, vi møder på vejen. 

Herefter bliver der gennemført et udbud, hvorefter den fremtidige leverandør vælges, oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Mange vil gerne af med det fysiske rejsekort i plast, men kortet har den fordel, at det ikke løber tør for strøm og ikke kræver en moderne smartphone.
Mange vil gerne af med det fysiske rejsekort i plast, men kortet har den fordel, at det ikke løber tør for strøm og ikke kræver en moderne smartphone.
Foto: Sara Gangsted / Ritzau Scanpix

Forsvinder kortet?

Appen er tænkt som en lettere måde at finde rundt og betale for sine rejser i den kollektive trafik, men ikke alle har lige stor tiltro til den fuldt digitale løsning.

Troels Borum Grave Hansen fra Amager har skrevet til os gennem Spørg Os på TV 2 Lorry:

- Nu kan jeg læse, at det velfungerende Rejsekort skal "lægges i graven" til fordel for en gps-afhængig telefon-app.

quote Hvad bliver mulighederne for at købe billet, hvis telefonen løber tør for strøm?

Troels Borum Grave Hansen, Amager

 
Hvis det er planen, at Rejsekortet skal over på en app, hvad bliver så mulighederne for at købe billet, eller dokumentere ens rejsehjemmel, hvis ens telefon er løbet tør for strøm eller løber tør for strøm, eller på anden vis bliver indisponibel under ens rejse?

Er der tænkt over det?, spøger han.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Det er smart at have sin mobil med på rejsen, men den skal helst ikke løbe tør for strøm, hvis billetten ligger på den.
Det er smart at have sin mobil med på rejsen, men den skal helst ikke løbe tør for strøm, hvis billetten ligger på den.
Foto: Bax Lindhardt - Ritzau Scanpix

En del af testen

Fordi brugere af FAIRTIQ i for eksempel Frankfurt og Bremen også må have den udfordring, at mobilen pludselig ikke virker, er den situation en del af den kommende test i Nordjylland. 

Rejsekort & Rejseplan A/S bakker op om Troels Borum Grave Hansens pointe:

quote Det er et super relevant spørgsmål

Rejsekort & Rejseplan A/S

- Det er et super relevant spørgsmål, og det er lige præcis er en af de ting, vi skal teste i testperioden. 

- Alle de tænkelige scenarier, som kan opstå i forbindelse med, at man bruger sin mobil som rejsehjemmel som 'Hvad sker der, hvis mobilen løber tør for strøm? Hvis man er i et område, hvor der ikke er dækning?' og så videre, alt det bliver vi forhåbentlig meget klogere på i løbet af de fire måneder, hvor testen skal køre, oplyser Rejsekort & Rejseplan A/S til TV 2 Lorry.

Artiklen fortsætter efter boksen ...

Følg med på Spørg Os siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på
  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål
  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk
  • Kom ind på siden her

Sådan fungerer FAIRTIQ 

Vi har spurgt Morten Lynge Christiansen, hvordan FAIRTIQ appen fungerer i praksis, og dermed hvad vi måske kan forvente os af en Rejsekort app.

Han forklarer:

- Jeg planlægger at være nogle dage i Flensburg og køber en togbillet til Flensburg. Når jeg kommer til Flensburg, kommer jeg til at køre rundt med bybussen i flere dage.

Før i tiden skulle jeg finde ud af og købe en billet eller et dagskort. Hvor jeg kunne købe det? Kunne jeg betale med kort, eller forlanger de kontanter? etc.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

FAIRTIQ appen downloades som alle andre apps, og så er man klar til at rejse flere steder i Europa.
FAIRTIQ appen downloades som alle andre apps, og så er man klar til at rejse flere steder i Europa.
Foto: TV 2 Lorry

- Med FAIRTIQ app’en er det let. App’en har jeg downloaded i forvejen, inden jeg tog hjemmefra eller i toget på vej til Flensburg. Jeg har fodret den med oplysninger om mit betalingskort og valgt, hvilket område jeg vil bruge app’en i.

I dette tilfælde Flensburg, men det kan ændres hvis man skal til et andet sted, hvor de bruger FAIRTIQ. Så er jeg klar til at køre i bus rundt i Flensburg.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

I Flensburg kan man køre rundt med en GPS styret app, der både viser stoppesteder og beregner pris. Nu skal den testes herhjemme.
I Flensburg kan man køre rundt med en GPS styret app, der både viser stoppesteder og beregner pris. Nu skal den testes herhjemme.
Foto: Axel Heimken /AFP/ Ritzau Scanpix

- Jeg stiger ud af toget på banegården i Flensburg og går lige ud foran stationen til busstoppestedet, åbner FAIRTIQ app’en, som med det samme fortæller mig, hvilket busstoppested jeg står ved. 

Jeg swiper on på app’en og lægger min telefon i lommen og stiger på bussen, når den kommer. Jeg kører rundt, skifter bus, og først når jeg er nået til min destination, swiper jeg ud. 

App’en regner nu prisen ud for min tur, men trækker ikke noget fra kortet endnu. Først når dagen er slut, trækkes beløbet. 

Artiklen fortsætter efter billedet ...

Betaling sker gennem mobilen i FAIRTIQs app. Man giver adgang til lokalitetstjenesten, og så swiper man ind i ud af sin rejse med den kollektive trafik.
Betaling sker gennem mobilen i FAIRTIQs app. Man giver adgang til lokalitetstjenesten, og så swiper man ind i ud af sin rejse med den kollektive trafik.
Foto: FAIRTIQ

- Det skyldes, at systemet tæller alle mine rejser sammen, og hvis jeg når op på, hvad et dagskort koster, ja så stopper den med at tælle. Det vil sige, at jeg ikke behøver at bekymre mig om, hvor mange gange jeg skal køre, for at det kan betale sig med et dagskort. 

Systemet finder selv ud af det og stopper. Det betyder, at jeg kan være sikker på aldrig at komme til at betale for meget for mine rejser.

Det kører man også med i London på Oysterkortet. Når dagen så er slut, trækker systemet beløbet, som jeg har kørt for, fra mit VISA kort.

Artiklen fortsætter efter billedet ...

I Londons undergrundsbane kører man også med digital betaling, der trækkes direkte på dit betalingskort, når systemet har regnet prisen for rejsen ud.
I Londons undergrundsbane kører man også med digital betaling, der trækkes direkte på dit betalingskort, når systemet har regnet prisen for rejsen ud.
Foto: Henry Nicholls / Reuters / Ritzau Scanpix

- Når først jeg har app’en, skal jeg fremover kun spekulere på at sætte den til det rigtige område og så huske at swipe ind ved start og swipe ud ved slut af turen. 

Jeg kan indstille appen til at reagere, hvis den mærker, at jeg ikke mere befinder mig i et transportmiddel, typisk ved at jeg bevæger mig langsomt på GPS en, altså på gåben. Så gør den mig opmærksom på, at jeg måske har glemt at swipe ud, fortæller Morten Lynge Christiansen.

Du kan se visualisering af systemet i FAIRTIQs video her

Måske mere indviklet hos os

Morten Lynge Christiansen erkender, at vores måde at organisere rejser på, måske er for avanceret for en app som FAIRTIQ:

- Den baserer sig jo på GPS og har måske svært ved takstsystemer, hvor de forskellige transportmidler har differentieret takst, siger han.

Rejsekortet dækker bredt

  • Der er flere end 2,5 mio. Rejsekortbrugere, flest i hovedstadsområdet

  • 60 pct. af befolkningen i hovedstadsområdet ejer et aktivt Rejsekort

  • Rejsekortsystemet er et elektronisk billetsystem til bus, tog, letbane og metro

  • Rejsekort giver brugerne af den kollektive trafik mulighed for frit at rejse i stort set hele landet på nær på Bornholm og mindre ø-kommuner

  • Rejsekortsystemet  er et fælles system for trafikvirksomhederne


    Kilde: Rejsekort og Rejseplan A/S

Her i hovedstadsområdet skiller Metroen sig for eksempel ud fra det øvrige takstsytem:

- Det dyrere at køre med metroen mellem Flintholm og Nørreport end med S-tog og bus mellem de samme punkter, da det er politisk bestemt, at der kommer et tillæg på Metroen, forklarer Morten Lynge Christiansen.

Da man ikke skal chekke ind med FAIRTIQ, hver gang man skifter transportmiddel, kan systemet ikke vide, hvilket transportmiddel man vælger. Derudover vil fordelingen af billetindtægterne ikke kunne fordeles, hvis der er flere trafikselskaber involveret for eksempel DSB S-tog og MOVIA, siger han.

Tak for de gode spørgsmål og input!





Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik