Gitte undrer sig: Hvorfor skal man bære hjelm på el-løbehjul men ikke på el-cykel?

Det er lovpligtigt at bære hjelm, når man kører på el-løbehjul. Hvorfor gælder det ikke el-cykler?


Når du træder op på et el-løbehjul og trykker på speederen, skal du have hjelm på. De samme regler gælder ikke, når du træder op på en el-cykel. 

Det har undret Gitte fra Herlev:

- Nu er det blevet lovpligtigt at bære hjelm, når der køres på el-løbehjul, og der er fartbegrænsning. Mit spørgsmål lyder derfor: Hvorfor gælder det kun dem og ikke el-cykler?, skriver hun til vores Spørg Os-redaktion.

Vi har undersøgt, hvorfor chauffører til de to eldrevne køretøjer ikke er underlagt de samme regler.

Følg med på Spørg Os siden

Forskellige regler

1. januar 2022 blev det lovpligtigt at bære hjelm, når man kører på motoriserede løbehjul, motoriserede skateboards og andre små motoriserede køretøjer. 

Et el-løbehjul må maks køre 20 km/t. Selvom en almindelig el-cykel kan køre 25 km/t, er der ingen lovkrav om, at man skal bære hjelm. Dog skal man bruge hjelm, når man kører på de såkaldte super-elcykler, som kan køre op mod 45 km/t. 

El-løbehjul skal desuden følge de samme regler som cykler, altså køre på cykelstien, hvis der er en, og følge cyklistsignaler og skiltning.

Regler for el-løbehjul

Flere ulykker på el-løbehjul

Hvordan kan det være, at man skal bruge hjelm på el-løbehjul, når el-cykler kan køre hurtigere?

Ifølge Rådet for Sikker Trafik, er der en logik med de forskellige krav til at bruge hjelm.

Chefkonsultent Pernille Ehlers fortæller om en undersøgelse lavet af Region Hovedstadens Akutberedskab, som har vist, at der på kort tid har været mange ulykker på el-løbehjul:

- Risikoen for at komme til skade er syv gange højere på elektriske løbehjul end på el-cykel, siger hun.

En af grundene hertil er, at stabiliteten er højere, når du kører på cykel end på løbehjul:

- Når du står på et el-løbehjul, står du oprejst og på en cykel sidder du ned og har bedre hold på styret. Balancen er som udgangspunkt dårligere på el-løbehjul og risikoen for at falde er større, siger hun. 

El-cykler er ikke 'motoriserede køretøjer', da man selv skal holde dem i gang med pedalkraft.
El-cykler er ikke 'motoriserede køretøjer', da man selv skal holde dem i gang med pedalkraft.
Foto: Tommy Kofoed

Mange hovedskader

Opgørelsen fra Region Hovedstadens Akutberedskab viser, at der i 2019 var næsten 300 personer, der kom til skade i ulykker med el-løbehjul.

En stor del af ulykkerne gav alvorlige hovedskader såsom kraniebrud, og kun 3 procent havde brugt hjelm.

Opgørelsen viste også, at en stor del var påvirkede af alkohol, når de kørte på el-løbehjul og at skaderne især skete i nattetimerne. 

Ulykker på el-cykler skyldes ikke høj fart

Flere bruger hjelm på cyklen

Derfor mener Pernille Ehlers, der er chefkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik, at der er logik i lovkravet om hjelm på el-løbehjul.

- El-løbehjulet blev opfattet som et slags legetøj i starten. De blev introduceret meget hurtigt, og folk syntes, det var sjovt, siger hun.

Det kan også være en af grundene til, at så få brugte hjelm på løbehjulet i forhold til cyklen:

- Der har været stor forskel på hjelmbrug. Vi kan se, at det generelt er hver anden voksen, der bruger cykelhjelm, når de kører på cykel. Blandt børn er tallet næsten hundrede procent, alt efter hvor man bor. I forhold til at det er frivilligt, er det meget positivt, siger hun.

i 2019 kom mange til skade på elløbehjul. Kun 3 procent havde hjelm på.
i 2019 kom mange til skade på elløbehjul. Kun 3 procent havde hjelm på.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

El-løbehjul på forsøgsordning

De motoriserede løbehjul kom ind i gadebilledet som en forsøgsordning i januar 2019. Siden er reglerne for forsøgsordningen blevet ændret med kravet om brug af hjelm.

Pernille Ehlers så gerne, at man gjorde de lovpligtigt at bruge hjelm på elcykler:

- Vi synes godt, man kunne undersøge, om det kan gøres til et lovkrav. Men det vil kræve en større politisk diskussion, siger hun. 

Rådet til Sikker Trafik opfordrer dog til, at man altid kører med cyklehjelm, også selvom det ikke er et lovkrav. 


Tak til Gitte for spørgsmålet!

TV 2 Lorry har tidligere afdækket, hvordan el-løbehjulene udfordrer sikkerheden. Se eller gense indslaget nedenfor.

Fra fredag 2. oktober vil det ikke længere være muligt at parkere elløbehjul i indre København. Sådan lyder et af flere tiltag fra de tre største elløbehjulsfirmaer i Danmark.

Find mere om




Hvad undrer du dig over?

Seneste Spørg Os artikler