En pendler undrer sig: Hvorfor er der ikke grøn bølge mod København i myldretiden?

Det er ingen hemmelighed, at indfaldsvejene til København er plaget af tæt trafik i myldretiden. Men hvorfor er der egentlig ikke grøn bølge flere steder?


Indfaldsvejene omkring København er plaget af tilsandede veje og tæt trafik - særligt i myldretiden.

Men hvorfor er lyskrydsene ikke koordineret, så man kan køre på såkaldte "grønne bølger" mod København i myldretiden?

Det spørgsmål har en af TV 2 Lorrys brugere skrevet til os gennem vores Spørg Os-side med udgangspunkt i krydset mellem Ballerup Byvej og Skovvej, hvor der hver dag kører mere end 40.000 bilister.

Det er dog ikke det eneste tungt trafikerede kryds på indfaldsvejen mellem Ølstykke og Ballerup, og de mange kryds betyder mange røde lys - og mange røde lys betyder længere rejsetid.

Brugeren undrer sig over, hvorfor der ikke etableres en grøn bølge på strækningen, og den undren deler han med mere end 4.000 andre, som har stemt på spørgsmålet i vores ugentlige afstemning.

Vi har derfor spurgt Ballerup Kommune om deres brug af grønne bølger i trafikken. Men før vi skal høre, hvad de har at sige, så skal vi først se, hvad en grøn bølge er, og hvordan den fungerer:

Se med her og bliv klogere på hvordan en grøn bølge fungerer.

Lange strækninger og gamle anlæg

Selvom myldretidstrafikanterne med stor sandsynlighed vil møde op til flere røde lys på deres vej mod arbejde, så er der faktisk etableret grønne bølger på strækningen mellem Ølstykke og Ballerup.

Det fortæller Lene Jensen, som er bygge- og anlægschef i Ballerup Kommune.

- Vi har lavet en grøn bølge to steder. Ved Måløv og her i Ballerup. Vi kan dog ikke lave grøn bølge på hele strækningen, da der er meget langt mellem nogle af lyskrydsene, siger Lene Jensen.

For at en grøn bølge kan fungere optimalt, så skal der være mindre end 800 meter mellem krydsene. Det skal der, fordi der over 800 meters vejforløb kan ske meget.

Der kan svinge en bil ud fra en sidevej, bilisterne kan køre lidt hurtigere eller lidt langsommere end den anviste hastighed, eller der kan ske et skift i hastighedsgrænsen. Alle tre ting er noget, som påvirker bilens hastighed, og dermed den tid det tager bilen at nå til næste kryds.

Jo længere afstand, des sværere er det altså at beregne den tid, det tager at køre fra et kryds til et andet.

Men det er ikke kun afstanden mellem krydsene, der udfordrer Ballerup Kommunes grønne bølger. Det gør også selve signalanlæggene.

- Lige nu så fungerer de ikke altid, som de skal, fordi nogle af anlæggene er gamle. Hvis et af signalerne i den grønne bølge falder ud, så påvirker det hele den grønne bølge, og den vil derfor ikke virke efter hensigten, siger Lene Jensen.

Følg med på Spørg Os siden

Forbedringer i sigte

De gamle signalanlæg kan heldigvis snart gå hen og blive et kært minde om fortiden i kommunen. Mulighederne for en forbedring af trafikafviklingen skal nemlig undersøges.

- Selvom der kører mange biler herude, og der er en stor trafikbelastning, så kan det selvfølgelig godt gøres bedre. Derfor har vi bedt en rådgiver gennemgå vores anlæg, så vi kan lave en vurdering af, hvordan vi kan få en bedre trafikafvikling, fortæller Lene Jensen.

En fuldstændigt flydende myldretidstrafik skal man dog ikke forvente.

- I nogle af vores kryds kører der 40.000 biler igennem i døgnet. Når vi har så stor en trafikmængde, så vil der altid opleves noget trængsel, og det kan derfor ikke undgås at møde nogle røde lys, siger Lene Jensen.

Tak til hverdagspendleren for spørgsmålet. 


Find mere om




Seneste Spørg Os artikler