Christina undrer sig: Hvordan kan man have en station uden elevator op til perron?

Det er umuligt for folk med barnevogne, kørestol eller gangbesvær at bruge de to midterste perroner på Hedehusene station. Hvordan kan det lade sig gøre her i 2022?


Den nye, bæredygtige bydel Nærheden i Høje-Taastrup tæt på Hedehusene Station, markedsføres blandt andet på, at der kun er 18 minutter i tog til København, så beboerne let kan bruge den kollektive trafik.

Men det er ikke lige let for alle, for stationen har ingen elevator op til sine to midterste spor.

Det undrer Christina Arnskov Andersen fra Nærheden, og derfor har hun skrevet til Spørg Os på TV 2 Lorry:

quote Det kan jo ikke passe, at ældre/forældre med barnevogne/handicappede ikke kan komme af på deres station?

Christina Arnskov Andersen, Hedehusene

- Hvordan kan man bygge en helt ny bydel i Hedehusene, og så have en togstation uden elevator?

Det kan jo ikke passe, at ældre/forældre med barnevogne/handicappede ikke kan komme af på deres station, men skal køre til Høje Taastrup eller Roskilde for at tage en bus hjem i stedet?

Kommunen siger, at de intet kan gøre, da det er Banedanmark, der skal tage sig af det.

Men kan de virkelig nægte at bygge en elevator?, spørger Christina Arnskov Andersen.

Det undersøger vi her!

Ugens Vinderspørgsmål

Udfordringen

De fleste tog på Hedehusene station mod København stopper på spor 1, og de fleste tog mod Roskilde stopper på spor 4.

Men resten stopper på de to midterste spor 2 og 3, der er omgivet af skinner. For at kommer hen til dem, skal man krydse banen i tunnelen under banen og tage trappen op til sporene.

Christina Arnskov Andersen er har oplevet, hvordan hendes veninde og mange andre forældre er på den, når de kommer med deres barnevogne og ikke aner, om nogen kan og vil hjælpe på trapperne. 

Emnet bliver også flittigt debatteret i lokale Facebookgrupper i området, bandt andet her, hvor borgmester Michael Ziegler (K) og byrådsveteran Kurt Scheelsbeck (K) protesterer mod forholdene på stationen:

Spørg Os - Facebook opslag Hedehusene

Elevator er i kataloget

Det er den statsejede organisation Banedanmark, der står for indretningen, udviklingen og vedligeholdelsen af Hedehusene station. 

Banedanmark ønsker desværre ikke at svare direkte på Christina Arnskov Andersens spørgsmål.

quote Vi er i Banedanmark fortsat meget opmærksomme på udfordringen

Thomas Bruun Jessen, Områdechef, Banedanmark

I stedet skriver organisationen til TV 2 Lorry, at den er opmærksom på udfordringerne, og at ønsket om en elevator på Hedehusene Station er med i det katalog af muligheder for forbedringer, som Banedanmark er ved at samle ind over hele landet.

Kataloget ender hos kredsen af partier på Christiansborg bag den såkaldte ’Infrastrukturplan’, hvor der er en pulje på 650 millioner kroner til ’tilgængelighedsprojekter’ i rundt omkring i Danmark frem til 2035.

Det fulde svar fra Banedanmark

Burde have forudset

Der er altså ingen løsning på vej her og nu, og med en tidshorisont på op til 13 år, er de nuværende babyer i Nærheden for længst vokset op.

Nærheden er så populær, at bydelen forventes at stå færdig, før planlagt, om fire år, med op til 7.500 beboere. 

De første 500 er flyttet ind, der er åbnet en helt ny skole, og der er kommet nye arbejdspladser, for eksempel i transportgiganten DSVs nye domicil.

Christina Arnskov Andersen fra bydelen undrer sig over, hvorfor man ikke tænkte på den manglende adgang til togene, da kommunen gav grønt lys til det store byudviklingsprojekt lige ved siden af.

Nærheden bliver bygget med fællesskab og bæredygtighed for øje. Realdania By & Byg har deltaget i udviklingen af bydelen for at finde formlen på 'fremtidens forstad'
Nærheden bliver bygget med fællesskab og bæredygtighed for øje. Realdania By & Byg har deltaget i udviklingen af bydelen for at finde formlen på 'fremtidens forstad'
Foto: Infinity wells af Pleasure Control

Måske lidt naive

Kurt Scheelsbeck er medlem af Plan- og Miljøudvalget i Høje-Taastrup kommune for de konservative. Han kender udmærket til problematikken med den manglende elevator, som han kalder for 'en lang og irriterende sag'.

Han forstår godt Christina Arnskov Andersens undren. Han undrer sig selv over, at det skal være så besværligt at løse problemet. Det havde kommunen simpelthen ikke fantasi til at forestille sig, da den gik ind i arbejdet med at udvikle Nærheden tilbage i 2013.

Nærheden er vokset fra bar mark til bydel. Når den står færdig, vil der bo omkring 7.500 mennesker.
Nærheden er vokset fra bar mark til bydel. Når den står færdig, vil der bo omkring 7.500 mennesker.
Foto: Niels Knuth-Winterfeldt / TV 2 Lorry

- Vi har talt om, når vi går i gang med at bygge en bydel til 7.500 personer, må det være muligt at påvirke Banedanmark i forhold til adgangsforholdene til perronerne, og også  muligt at påvirke DSB med betjeningen af stationen (udvalget af toglinjer, red.). 

Der har vi været en smule naive, for vi er ikke kommet igennem til hverken DSB eller Banedanmark, konstaterer Kurt Scheelsbeck (K) overfor TV 2 Lorry.

Tidsplan for Nærheden

Kampen fortsætter

Det er ikke fordi, de lokale politikere ikke i årevis har forsøgt at få trafikpolitikerne på Christiansborg til at forstå udfordringen og lukke pengeposen op, så Banedanmark kan sætte i gang.

Senest under kommunalvalgkampen i efteråret 2021, hvor de lokale socialdemokrater fik den daværende trafikminister og partifælle Morten Bødskov (S) til at komme ud og se på problemet.

Til august i år har de lokale konservative så en aftale med partiets trafikordfører på Christiansborg, Niels Flemming Hansen (K) om, at han kommer til Hedehusene. 

Her vil de lokale politikere presse på for at en elevator på stationen bliver et af de udvalgte 'tilgængelighedsprojekter' fra puljen på de 650 millioner kroner.

Der er for mange gennemkørende tog på Hedehusene Station, mener mange i området. Derfor arbejder de lokale politikere også på at få flere tog til at stoppe på stationen.
Der er for mange gennemkørende tog på Hedehusene Station, mener mange i området. Derfor arbejder de lokale politikere også på at få flere tog til at stoppe på stationen.
Foto: Niels Knuth-Winterfeldt / TV 2 Lorry

Byrådsmedlemmerne vil også understrege behovet for en ny trafiktælling, så Christiansborg politikerne forstår, at der er kommet mange nye passagerer på strækningen og stationen. 

-  Det er vores måde at forsøge at få løftet det her. Vi har tænk os at bide os fast i bordkanten for at få det her til at lykkes, siger Kurt Scheelsbeck (K) til TV 2 Lorry.

- Det har været en kæmpe succes at få folk til at flytte herud, så der skal være en station, der fungerer, både med adgangsforhold og togforbindelser, siger han.

Har borgmesteren givet op?

Christina Arnskov Andersen kunne godt tænke sig at udfordre Høje-Taastrups borgmester, Michael Ziegler (K), på, om han kunne have gjort mere for at få rettet op på adgangsforholdene på stationen.

-  Han har kendt til problemet længe, men virker bare til at have givet op, siger hun.

Det er ikke let at komme ned fra de midterste spor på Hedehusene Station, hvis man ikke kan klare trapperne.
Det er ikke let at komme ned fra de midterste spor på Hedehusene Station, hvis man ikke kan klare trapperne.
Foto: Niels Knuth-Winterfeldt / TV 2 Lorry

Det billede kan borgmester Michael Ziegler (K) ikke genkende, og har sendt os dette svar på skrift:

- Det er ganske rigtigt en udfordring, at der ikke er en elevator på perron 2 og 3 på Hedehusene Station.

Det har jeg sammen med kommunens Handicapråd og Danske Handicaporganisationer gjort Transportministeren opmærksom på sidste år. 

Og i år har vi fra kommunens side igen gjort opmærksom på problemet, denne gang i en henvendelse til Banedanmark.

Vi har på ingen måde givet op, og har tænkt os at blive ved med at presse på overfor Banedanmark, som er dem, der skal løse problemet, da det er deres station, oplyser Michael Ziegler (K) til TV 2 Lorry.

Tip: Tjek Rejseplanen, hvis du skal af og på toget på Hedehusene Station og vil undgå perronerne i midten.
Tip: Tjek Rejseplanen, hvis du skal af og på toget på Hedehusene Station og vil undgå perronerne i midten.
Foto: Niels Knuth-Winterfeldt / TV 2 Lorry

Hvad gør man i mellemtiden?

Banedanmark ønsker ikke at forholde sig til, hvad folk med barnevogne, rollatorer, kørestole eller andet skal gøre indtil da – eller hvis elevatorerne slet ikke prioriteres tilgængelighedsplanen.

Organisationen henviser dog til, at personer med handicap kan bruge DSBs særlige tilbud om hjælp.

DSBs Handicapservice

Handicapservice skal bestilles i forvejen og kan ikke bruges i en situation, hvor toget uventet stopper på en af midterperronerne. Ordningen løser heller ikke udfordringen for gangbesværede og folk med barnevogne mv.

Den lokale Kurt Scheelsbeck (K) ved af egen erfaring, at der kun er ét at gøre, hvis man vil undgå de midterste perroner:

- Man må ind og tjekke på Rejseplanen hver gang for at vide, hvilke tog, der afgår hvorfra. Togene går typisk hver halve time, så tjek og vent eventuelt på næste tog, der forhåbentlig stopper på de tilgængelige perroner 1 og 4, siger han.

Nærheden har både ejerboliger, lejeboliger og bofællesskaber. Turen til København tager 18 minutter med tog, hvis man da kan komme med det og af igen.
Nærheden har både ejerboliger, lejeboliger og bofællesskaber. Turen til København tager 18 minutter med tog, hvis man da kan komme med det og af igen.
Foto: Niels Knuth-Winterfeldt / TV 2 Lorry

Konklusion

Konklusionen på Christina Arnskov Andersens spørgsmål er, at en elevator på Hedehusene station er med i Banedanmarks katalog over tiltrængte tilgængelighedsprojekter. 

Det er politikerne på Christiansborg, der bestemmer, hvad der skal have penge fra puljen, der løber indtil 2035. 

De folkevalgte i Høje-Taastrup gør løbende, hvad de kan, for at skubbe på processen.

Behovet for en elevator mellem tunnel og perron på Hedehusene station er bredt anerkendt, men løsningen er ikke lige på trapperne.
Behovet for en elevator mellem tunnel og perron på Hedehusene station er bredt anerkendt, men løsningen er ikke lige på trapperne.
Foto: Niels Knuth-Winterfeldt / TV 2 Lorry

Må gerne ske noget snart

Christina Arnskov Andersen fra Nærheden er glad for at høre, at der er opmærksomhed på sagen, og at at politikerne også kæmper for at flere tog stopper på Hedehusene Station

- Men det er selvfølgelig utilfredsstillende, at vi ikke ved, om der kommer en elevator om 2 år, 10 år eller overhoved ikke. Det lyder i hvert fald ikke, som om der er en løsning rundt om hjørnet. 

De er stadig fuld gang med at bygge lejligheder i Nærheden, så  behovet for at bruge stationen bliver ved med at stige, så der må gerne ske noget snart, siger Christina Arnskov Andersen til TV 2 Lorry.

Tak til Christina for spørgsmålet!

Bydelen Nærheden bygger på en vision om fællesskab og nærvær. De utålmodige pionerer har købt ind på en drøm.

Nærheden: Fremtidens forstad

Vi har tidligere i samarbejde med Realdania By & Byg lavet en serie om tilblivelsen af Nærheden, hvor man han bygget ud fra værdierne fællesskab, bæredygtighed og fremtidens måde at lave en forstad på fra fra grunden.

Se eller gense serien her:



Seneste Spørg Os artikler