Belinda spørger: Hvorfor er tunnelen under Frederikssundsvej lukket om natten?

Vejtunnelen under Frederikssundsvej ved Bellahøj bliver jævnligt lukket af om natten i den her tid, fordi fundamentet skal beskyttes mod nedsivende vand.


Frederikssundsvejstunnelen ved Bellahøj i København er en helt central trafikåre for trafikken ind og ud af København.

For tiden mødes bilisterne af gule skilte, der fortæller, at tunnelen mellem Hareskovvej og Borups Allé er lukket i perioder om natten.

quote Hvordan kan det være at tunnelen er natlukket så tit?

Belinda, København NV

Det har fået Belinda fra Københavns Nordvestkvarter til at skrive til os gennem Spørg Os:

- Hvordan kan det være at tunnelen under Frederikssundsvej er natlukket så tit? 

Det er flere gange om måneden, at den er natlukket i cirka 5 dage ad gangen, konstaterer hun.

Find flere svar på Spørg Os siden

  • Se, hvad vi allerede har svaret på

  • Stem på ugens udvalgte spørgsmål

  • Skriv dit eget spørgsmål, der kan undersøges journalistisk

  • Kom ind på Spørg Os siden her

Forlænger levetiden

Tunnelen under Frederikssundsvej er fra 1969, og Vejdirektoratet har vurderet, at den trænger til gevaldig reparation, hvis den skal holde i mange år endnu.

Arbejdet består i at udskifte det isoleringslag, der beskytter tunnelens betonkonstruktion mod nedsivende vand.

quote Siver der vand ned til betonkonstruktionen, vil det ødelægge betonen

Kirsten Riis, Projektleder, Vejdirektoratet

- Det er absolut nødvendigt, at vi sikrer, at tunnelen kan modstå vand. Siver der vand ned til betonkonstruktionen, vil det med tiden ødelægge betonen. 

Vi har tidligere udskiftet mindre dele af tunneldækkets fugtmembran, men nu tager vi fat på at udskifte hovedparten af den eksisterende membran, som har ligget der, siden tunnelen blev bygget for over 50 år siden, oplyser projektleder Kirsten Riis fra Vejdirektoratet.

Det er Hareskovvej mod Hillerødmotorvejen til venstre og Borups Allé mod Indre By til højre
Det er Hareskovvej mod Hillerødmotorvejen til venstre og Borups Allé mod Indre By til højre
Foto: Vejdirektoratet

Fugtmembranen består af såkaldte bitumenplader, der ligger under asfalten og et lag af grus og jord, som entreprenøren skal fjerne, før renoveringsarbejderne kan skifte membranen.

Tidsplanen

Arbejdet med at skifte isoleringen gik i gang i slutningen af marts, og renoveringen falder i flere etaper. 

Første etape varer indtil midt i juli måned, hvor alle trafikale restriktioner syd for Frederikssundsvej - altså ind mod Borups Allé - bliver fjernet, men kun for at at gøre plads til Copenhagen Historic Grand Prix.

Efter løbet kommer restriktionerne igen med en lidt ændret udformning. Efter planen skal tunnelen være tilbage i fuldt funktionsniveau fra november 2022.

Sådan ser skiltningen ud for tiden, når man kommer fra Hareskovvej og kører ind mod byen
Sådan ser skiltningen ud for tiden, når man kommer fra Hareskovvej og kører ind mod byen
Foto: Nick Allentoft

Vejdirektoratet planlægger også et tilsvarende renoveringsarbejde i krydset Hareskovvej/Utterslevvej, men det er først i 2023.

Tak for Belinda for spørgsmålet!







_

_

Seneste Spørg Os artikler