Renovering af omdiskuteret rundkørsel er i gang - ikke godt nok mener kørelærer

Renoveringen af en rundkørsel i Solrød er i gang, men ifølge en kørelærer er der ét vigtigt punkt, som kommunen overser. Solrøds borgmester afviser kritikken.

Det er rundkørslen ved Cementvej og Solrød Strandvej, der skal renoveres. Foto: Solrød Kommune

En kørelærer i Solrød Kommune har længe ytret sin utilfredshed med tre rundkørsler i kommunen.

Kørelæreren er Per Ahlehoff, og han mener ikke, at trafiksikkerheden er i orden ved Østre Grænsevej/Vestre Grænsevej, Trylleskov Allé og Solrød Strandvej/Cementvej. Men nu er hans bønner delvist blevet hørt.

Læs også Kommune blåstempler rundkørsler efter dødsulykke - kørelærer raser

Kommunen er netop gået i gang med at renovere rundkørslen ved Solrød Strandvej/Cementvej, og det er Per Ahlehoff da også delvist tilfreds med.

- Jeg synes, det er okay, den skal renoveres, men der er nogle tiltag, jeg ikke synes om, fortæller han til TV 2 Lorry.

En droneanalyse af trafikanternes trafikmønstre har vist, at det vil give bedre trafiksikkerhed at ændre på tilkørselsvejene, så hastigheden sænkes i selve rundkørslen.

Hertil skal cyklisterne adskilles tydeligere fra biltrafikken i rundkørslen, og cykelstierne ved rundkørslen gøres mere synlige og sammenhængende ved vejen op til rundkørslen, skriver Solrød Kommune på deres hjemmeside.

Læs også Kørelærer advarer mod livsfarlige rundkørsler efter dødsulykke

For høj beplantning

Ifølge Per Ahlehoff overser Solrød Kommune et vitalt punkt. Gennem kørelærerens mange års erfaring med at undervise elever i byen er det særligt beplantningen i de tre rundkørsler, han er bekymret for.

Han mener, at hækkene i midten af rundkørslerne er for høje, og det derfor er umuligt at orientere sig ordentligt, om der kommer en bil fra modsatte side.

Læs også Efter dødsulykke: Nu skal farlig rundkørsel have højere buske

Hækkene har analysevirksomheden COWI tidligere godkendt med den konklusion, at der er fine oversigtsforhold i de tre rundkørsler. Den konklusion er Per Ahlehoff ikke enig i.

- De laver hækken to meter høj i rundkørslen, men jeg synes, den skal gå skråt ned i kanterne, så der ikke er en to meter høj hæk i hele rundkørslen, lyder det fra ham.

Per Ahlehoff ser gerne, at der er bedre udsyn til biler fra modsatte side, ved at der ikke er en for høj beplantning i siderne af midterøerne. 

Borgmester Niels Hörup afviser kritikken.

- Vi har lyttet meget nøje til både politiet og Vejdirektoratets anbefalinger, og samtidig har vi fået lavet en analyse specifikt af trafiksikkerheden i kommunens rundkørsler. Det er den fagkundskab, vi ikke bare læner os op af, men som har danner grundlag for hele opgraderingen af vores rundkørsel. Det er selvfølgelig helt i orden, at man som borger har en anden holdning i forhold til, hvad man gerne vil have lavet ved rundkørslen, men vi tør simpelthen ikke overlade borgernes sikkerhed til andet end ekspertenes viden og grundige undersøgelser, siger Niels Hörup.

 

Dødsfald i rundkørsel

COWI’s godkendelse af rundkørslerne kom, efter en kvindelig cyklist på 69 år i april sidste år blev påkørt af en bil og mistede livet i rundkørslen ved Solrød Strandvej/Cementvej

Det fik efterfølgende Per Ahlehoff til at skrive et åbent brev til Solrød Byråd, hvori han kaldte rundkørslerne på strækningen for 'livsfarlige'.

Læs også Cyklist dræbt i trafikulykke i rundkørsel

Et år efter dødsfaldet besluttede Solrød Kommune at påbegynde en større renovering. Den renovering er nu i gang. Det gælder dog ikke beplantningen. 

Renoveringen af rundkørslen ved Solrød Strandvej/Cementvej vil foregå fra klokken 7 til 18 i hverdagene og 8 til 15 om lørdagen. Kommunen håber, at arbejdet er færdigt til juleferien i år.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik