Efter dødsulykke: Nu skal farlig rundkørsel have højere buske

Solrød Kommune lytter til eksperter, når de gør beplantning i midterrabat på farlig rundkørsel højere, siger borgmester.

Bilister og cyklister i Solrød kan nu se frem til, at en ganske særlig og heftigt trafikeret rundkørsel bliver gjort mere trafiksikker. 

Det drejer sig om rundkørslen, der forener Cementvej, Solrød Strandvej og Karlstrup Strandvej.

Det var her, at en 70-årig kvinde i april sidste år døde, efter at være blevet ramt af en bil, hvor en 59-årig mandlig bilist fra København sad bag rattet. 

Knap et år senere har byrådet i Solrød nu vedtaget af give 1,8 millioner kroner til ny foranstaltninger, der skal forbedre sikkerheden i rundkørslen. 

Lytter til anbefalinger

Det sker efter anbefalinger fra politiet, Vejdirektoratet og rådgivningsvirksomheden COWI, oplyser borgmester Niels Hörup til TV 2 Lorry. 

- Vi har lyttet nøje efter deres anbefalinger - vi tør simpelthen ikke at lade være, siger Niels Hörup.

En række tiltag skal sikre større sikkerhed. For det første skal træer og buske i midten af rundkørslen gøres højere. 

- Anbefalingerne viser, at det er en af de helt grundlæggende ting, der kan være med til at sætte farten ned, siger Niels Hörup. 

Artiklen fortsætter efter billedet...

 
 
Foto: Solrød Kommune

Vred kørelærer

TV 2 Lorry har tidligere fortalt, at den lokale kørelærer Per Ahlehoff skrev et åbent brev til Solrød Byråd efter dødsulykken i april. Her kaldte rundkørslerne på Solrød/Karlslunde Strandvej for “livsfarlige”.

- Det er helt uholdbart. Jeg kører med elever på vejen dagligt, og ved rundkørslerne er det som at spille russisk roulette, sagde Per Ahlehoff til TV 2 Lorry den 4. maj sidste år til TV 2 Lorry.

Hans anke dengang var netop, at man ikke kan orientere sig ordentlig i rundkørslerne på grund af beplantning midterøerne, hvilket gør det svært at se, om der kommer en bil fra modsatte side.

Til det siger borgmester Niels Hörup i dag:

- Som kørelærer er man ikke ekspert i trafiksikkerhed og indretning af rundkørsler. Forskning og massiv praksis, viser at man er nødt til ikke at kunne se over på de modkørende. Så slipper foden speederen, siger borgmesteren. 

Disse tiltag skal gøre rundkørslen mere sikker

  • En tydeligere markering af kørselsforløbet og en skarpere kørselskurve for både bilister og cyklister. Det skal være med til at sænke farten hos begge parter. 
  • Cykelstien bliver rykket tættere på kørebanen, så både bilister og cyklister kan se hinanden tydeligt både før, i og på vej ud af rundkørslen.
  • Forhøjet overkørsel med fortov på Gl. Køgevej ved indkørslen til rundkørslen
  • De to uafsluttede stisystemer ved Trylleskoven og Banestien bliver koblet mere trafiksikkert op på Strandvejens cykelstier og fortove

 

Kilde: Solrød Kommune

Bilister skal tænke sig om

Solrød Kommune har i deres trafikplan frem mod 2020 udpeget i alt tre rundkørsler på Solrød/Karlstrup Strandvej, som er særligt belastede af uheld. De to øvrige rundkørsler har allerede gennemgået lignende sikkerhedsforbedringer. 

Borgmester Niels Hörup vil ikke afvise, at flere rundkørsler i området vil blive forbedret. 

- Der er ikke nogle uheld, der viser, at der brug for det andre steder, men vores strategi er jo, at vi helst skal ned på nul dødsulykker. Vi skal forebygge det vi kan, men den sidste del handler også om, at bilister skal løfte fod fra speederen, siger borgmesteren. 

Den 59-årige bilist fra København, der var involveret i dødsulykken i april sidste år, blev 6. marts i år dømt for uagtsomt manddrab. Straffen lød på dagbøder på i alt 10.000 kroner, en betinget frakendelse af kørekortet og betaling af sagens omkostninger. 

Solrød Kommune oplyser, at arbejdet i rundkørslen vil begynde i 2020. 

 
 
Foto: Solrød Kommune

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik