Kommune blåstempler rundkørsler efter dødsulykke - kørelærer raser

Solrød Kommune siger, at sikkerheden er fin i tre af den østsjællandske bys rundkørsler. En kørerlærer fra egnen er dog lodret uenig.

En 69-årig kvindelig cyklist mistede i foråret livet i en højresvingsulykke i en rundkørsel i Solrød. Foto: Presse-fotos.dk

Trafiksikkerheden er i orden, og der er generelt fine oversigtsforhold.

Sådan lyder den overordnede konklusion i en analyse af tre rundkørsler i Solrød, der er udarbejdet af analysevirksomheden COWI.

Læs også Kørelærer advarer mod livsfarlige rundkørsler efter dødsulykke

De er placeret ved Cementvej/Trylleskov Allé, Solrød Strandvej/Cementvej og Strandvejen/Vestre-Østre Strandvej.

Den udlægning er kørerlærer Per Ahlehoff fra Solrød dog langt fra enig i.

- Der kan jo ikke være fine oversigtforhold med den beplantning, der er i midterøerne, siger Per Ahlehoff til TV 2 Lorry.

Konklusionen fra COWI kommer oven på en debat i foråret om netop trafiksikkerhed i rundkørslerne på Solrød Strandvej, hvor en 69-årig kvindelig cyklist den 5. april blev påkørt og mistede livet.

  Foto: Presse-fotos.dk

Det fik efterfølgende Per Ahlehoff til at skrive et åbent brev til Solrød Byråd, hvori han kaldte rundkøslerne på strækningen for 'livsfarlige'.

- Det er helt uholdbart. Jeg kører med elever på vejen dagligt, og ved rundkørslerne er det som at spille russisk roulette, sagde Per Ahlehoff til TV 2 Lorry den 4. maj.

Hans anke dengang var netop, at man ikke kan orientere sig ordentlig i rundkørslerne på grund af beplantning midterøerne, hvilket gør det svært at se, om der kommer en bil fra modsatte side.

Ifølge ham skulle løsningen være, at beplantningen ikke er højere, end at man som trafikant kan se biler på den modsatte side af hver enkelt rundkørsel.

Lytter til eksperter

Men det bliver der ikke noget af. Analysen fra COWI konkluderer nemlig, at der generelt er fine oversigtsforhold i de tre rundkørsler, som er blevet undersøgt i Solrød Kommune.

Læs også Byrådspolitiker støtter kørelærer i løsning på "livsfarlige rundkørsler"

Samtidig fraråder man af hensyn til cyklister og fodgængeres sikkerhed, at der foretages ændringer i rundkørslerne, som kan være med til at øge hastigheden - for eksempel at fjerne beplantningen i midterøerne.

- Der har været meget diskussion om, hvorvidt det er en god idé at beskære beplantningen i vores rundkørsler, og jeg har hørt borgere undre sig over, hvorfor vi ikke bare fjerner beplantningen, så trafikanter bedre kan overskue hele rundkørslen, siger Niels Hörup, borgmester i Solrød Kommune, i en pressemeddelelse.

Oversigtskort med markering af de tre rundkørsler COWI har analyseret. Foto: Google maps

Borgmesteren har tidligere henvist til, at antallet af færdselsulykker, ifølge Vejdirektoratet og politiet, faktisk bliver mindsket, hvis man har beplantning, der gør oversigtsforholdene dårligere. For når det er sværere at orientere sig, sænker man hastigheden, lyder argumentet.

- Vi kan ikke tillade os at basere vores beslutninger på fornemmelser og holdninger. Byrådet er ikke eksperter i trafiksikkerhed, derfor skal vi lytte endog meget grundigt efter, når både politiet, Vejdirektoratet og nu også COWI på det kraftigste understreger, at vi ikke må beskære beplantningen til et niveau, hvor man kan se over den. Det er simpelthen for farligt, siger Niels Hörup.

Høj hæk sænker ikke farten

Som kørerlærer har Per Ahlehoff dog den opfattelse, at politikerne i byrådet har en anden tilgang til tingene, end det han oplever ude i trafikken.

For det, man gerne vil teoretisk, sker ikke i virkelgheden, hvor folk ifølge ham ikke kører efter forholdene.

- Man udlægger det som om, at man kan tvinge bilisterne til at køre langsomere ved at lade rundkørslerne være, som de er, men det har jo vist sig at skabe uheld. Den der høje hæk får jo ikke folk til at sætte farten ned, siger Per Ahlehof.

  Foto: Per Ahlehoff

Han påpeger samtidig, at de tre rundkørsler, som COWI har undersøgt i Solrød, langt fra er repræsentative for hele Solrød og strækningen Solrød Strandvej.

Ifølge ham har man kigget på de tre rundkørsler, hvor der er bedst udsyn.

- Jeg har kørt rundkørsler med en elev for første gang i Solrød i dag (fredag, red.), og to gange måtte jeg stå på bremsen, fordi der kom en bil flyvende rundt, vi ikke kunne se, siger Per Ahlehof.

Høj prioritet

En opgørelse viser, at der i en periode på fem år i alt har været syv ulykker i de tre rundkørsler, der er blevet undersøgt, hvoraf to har været alvorlige, og en var en tragisk højresvingsdødsulykke - påkørslen af den 69-årige kvindelige cyklist

Læs også Kunne høre suset fra motorvejen, når de var på wc – nu er støjen væk

I stedet for at fjerne beplantning i midterøerne af rundkørslerne anbefaler COWI, at der arbejdes videre med tiltag, som sænker bilisternes hastighed. For eksempel at udvide midterøerne med en anden type belægning. Det vil visuelt reducere bredden på cirkulationsarealet, hvilket kan reducere hastigheden.

Sidste år besluttede et enigt byråd i Solrød Kommune, ifølge borgmesteren, at "trafiksikkerheden er af høj prioritet".

Resultaterne af analysen vil indgå i byrådets servicetjek af Trafikplan 2016-2020, som er en del af den budgetaftale, et enigt byråd vedtog i 2018 med et særligt ønske om at se på muligheden for at nedbringe hastigheden i rundkørsler.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik