Politiet advarer mod opkald fra ’banken’ – det kan koste dig dyrt

En række ældre kvinder i Nordsjælland er de seneste dage blevet udsat for et mere eller mindre identisk bedragerinummer.

En særlig tendens præger i øjeblikket kriminalitetsbilledet i Nordsjælland.

Her er flere borgere i den seneste tid blevet kontaktet af personer, som udgiver sig for at være fra en offentlig myndighed eller en bank for at lokke personlige oplysninger og betalingskort med tilhørende information ud af borgerne.

Det oplyser Nordsjællands Politi i dagens døgnrapport, hvor det samtidig fremgår, at der er en anden tydeligvis fællesnævner i de seneste sager, der er anmeldt til politiet. 

Det viser sig nemlig, at ofrene typisk er ældre kvinder.

Eksempelvis blev 84-årig kvinde fra Holte mandag eftermiddag ringet op af en mand, som udgav sig for at være ansat i en bank.

Manden fortalte den 84-årige, at der ville komme en mand forbi og hente hendes betalingskort, og at hun samtidig skulle oplyse manden om koden til kortet.

Mand dukkede op med gul kuvert

Efterfølgende dukkede der ganske rigtigt en mand op på kvindens bopæl i Vejlesøparken og fik udleveret betalingskort og kode dertil.

Manden beskrives som mellemamerikansk af udseende, 18-20 år, cirka 170 centimeter, almindelig af bygning og med kort sort hår. Han var iført mørk kasket og kort jakke. Han medbragte en gul kuvert og talte dansk.

Det fremgår ikke i døgnrapporten, om der efterfølgende blev hævet penge på kvindens betalingskort. 

80-årig franarret et større kontantbeløb

Det var til gengæld tilfældet for en 80-årig kvinde fra Smørum. Tirsdag eftermiddag blev også hun ringet op af en mand, som udgav sig for at være ansat i en bank.

Manden forklarede den 80-årige, at nogen havde hævet penge fra hendes konto, og at hun derfor havde brug for nye hævekort. En person ville i den forbindelse indfinde sig på kvindens adresse senere på dagen for at afhente de gamle hævekort

Der dukkede efterfølgende en mand op på kvindens bopæl på Solbærvangen, og efter han havde fået udleveret kvindens hævekort, havde han held med at hæve et større beløb i kontanter fra kvindens konto.

Manden beskrives som dansk af udseende, 40-50 år, cirka 175 centimeter høj, almindelig af bygning, lys i huden og med kort brunt hår. Han var iført en grøn, selvlysende t-shirt, og han talte dansk.

87-årig fattede mistanke 

Også en 87-årig kvinde fra Kongens Lyngby blev tirsdag udsat for et nogenlunde identisk svindelnummer.

Kort før klokken 20 var den ældre kvinde blevet ringet op af en mand, som på engelsk oplyste, at han var ansat i politiet.

Manden påstod, at nogen havde forsøgt at hæve penge fra kvindens konto, og at hun derfor havde brug for nye betalingskort.

Mandens forklaring gjorde dog den 87-årige mistænksom, og hun afbrød derfor samtalen.

Politiet: Sådan bør du handle

I kølvandet på de seneste tre bedragerihændelser advarer Nordsjællands Politi imod, at man udleverer sine personlige informationer eller betalingskort til ukendte personer.

- Er man i tvivl om, hvorvidt en person reelt er ansat i den oplyste offentlige myndighed eller virksomhed, kan man bede om personens navn og derefter ringe til det specifikke ansættelsessted for at få dette be- eller afkræftet, oplyser Nordsjællands Politi i onsdagens døgnrapport.

- Her er det vigtigt, at man som borger selv finder hovedtelefonnummeret til den pågældende offentlige myndighed eller virksomhed og ikke ringer tilbage til det nummer, som personen ringer fra eller oplyser, lyder det yderligere fra Nordsjællands Politi.