Strømlinet: Roskilde vil kun have elbusser

Politikerne i Roskilde har været på studietur til Gøteborg for at lade sig inspirere af svenskernes store succes med elbusser.

De findes allerede massivt i London, Louxemborg og Gøteborg, men her i hovedstadsområdet halter vi stadig bagefter, når det kommer til el-busser.

quote Det er dejligt at køre i elbus. Både for os chauffører og for passagererne.

Fadil Aliti, driftsleder og chauffør, Arriva Danmark.

- Det er dejligt at køre i elbus, både for os chauffører og for passagererne. Det er rigtig dejligt, at de er så lydløse. Meget behageligt, siger Fadil Aliti, der er driftsleder og chauffør hos Arriva Danmark. 

I dag er bus 201A i Roskilde den eneste elbus uden for Københavnsområdet, men politikerne i Roskilde vil nu kæmpe for, at alle busserne i kommunen udskiftes til elbusser.

Elbussen på linje 201A blev indviet i midten af august, men inden for den nærmeste fremtid kan endnu flere elbusser altså være på vej til Roskilde.

- Vi vil gerne have nogle tidsvarende busser. Nogle moderne busser, som ikke støjer og sender møg ud i atmosfæren, siger Torben Jørgensen, der er formand for Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune.

quote Vi har et ønske om at kunne lave en decideret linje elbusser, 

Torben Jørgensen, Formand Plan- og Teknikudvalget, Roskilde Kommune

Efter indvigelsen af kommunens første elbus, var Plan- og Teknikudvalget på studietur til Göteborg. Her skulle de lære fra svenskerne, som med stor succes har omlagt mange busruter til eldrift.

- Den rute, vi var oppe og se havde ved endestationen sådan en smart stander, som den bliver ladet op ved. Ligesom på et s-tog eller en sporvogn, siger Torben Jørgensen.

I 2018 skal Roskilde Kommune have nye bustyper. Torben Jørgensen håber, at kommunen vil lade sig inspirere af nabolandet.

- Vi har et ønske om at kunne lave en decideret linje elbusser, siger han.

Og spørger man passagererne, så lyder den plan meget fornuftig.

- Jeg synes, det lyder som en rigtig rigtig god idé. Især fordi jeg selv er meget miljøbevidst, siger Camilla Christensen, der lige har fået fri fra skole.

For tiden er denne bus i Roskilde den eneste elbus uden for Københavnsområdet.
For tiden er denne bus i Roskilde den eneste elbus uden for Københavnsområdet.
Foto: Emil Enemark Sørensen

- Det er bedre end de her dieselbusser, som forurener så meget, siger Gurli Holmstrøm, som ærgede sig over, at hun ikke skulle køre med elbussen i dag.

- Jeg synes, det lyder super fedt, faktisk. Det er rigtig godt alternativ med elbusser, og så er det meget mere miljøvenligt, siger Marcus Bjørnby.

quote Jeg synes, det lyder super fedt, faktisk. 

Marcus Bjørnby, Buspassager, Roskilde.

Elbusserne er støjsvage og gavner klimaet både med hensyn til CO2-udledning og partikelforurening. Tilgængæld kan de ikke køre i døgndrift, da de en gang i mellem skal oplades på endestationerne.

Busserne elforbrug er også dyrere i SKAT end diesel og afgiften er 200 gange dyrere sammenlignet med tog. Alligevel mener Torben Jørgensen, at elbusser er den bedste løsning.

- Vi har jo de her ret store busser kørende i vores gamle middelalderby, som Roskilde er. Ind i mellem husene, der generer det rigtig meget støj. Og derfor er det vigtigt også, at vi får fremmet endnu mere af sådan nogle lydsvage busser, som de her er, siger han.

Mens Roskilde håber på elbusser i 2018 har Københavns overborgmester Frank Jensen tidligere udtalt, at alle busser i hovedstaden skal være elbusser indenfor 10-15 år.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Fartgrænser

Nyt forslag: Kommuner skal selv kunne bestemme fartgrænser

uheld motorring 3 sløret

Kaos på motorvej: Væltet lastbil spærrede trafikken

20030123-172335-6-1920x1259we

Ingen kørsel om natten: Metroen tester nye tog

20200308-141521-A-1920x1280we

Trafikeret motorvej skal have maksimal hastighed på 90 kilometer i timen, mener myndighed

Roskilde

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere