Roskilde Kommune mister stort antal breve efter it-nedbrud

Stort it-nedbrud ramte Roskilde Kommunes sundhedssystem Store Bededag. Tusindvis af digitale breve er gået tabt. Ingen borgere har fået spredt journaloplysninger.

Tusindvis af ældre borgere i Roskilde Kommune har skullet spejde langt efter deres digitale breve fra kommunen.

Et stort antal digitale breve er nemlig gået tabt, da et stort it-nedbrud ramte kommunens sundhedssystem KMD Care på Store Bededag. Det skriver kommunen på sin hjemmeside. 

Kommunen bruger systemet til at sende breve til de borgere, der modtager hjemmepleje eller andre ydelser indenfor sundhedsområdet. De mistede breve indeholder ikke private journaloplysninger om borgerne, og skaden er derfor begrænset, oplyser kommunen.

82.532 filer væk

82.532 filer fra 2012-2018 fra Roskilde Kommune er gået tabt. Flere kommuner gør brug af sundhedssystemet KMD Care, men en fejl hos udbyderen KMD betyder, at der ingen back-up findes af de mange bortkomne filer. 

-  Vi er rystede og står helt uforstående overfor, hvordan det kan ske. I en tid, hvor datasikkerhed står så højt på dagsordnen, er det meget bekymrende, at et stort firma som KMD ikke har styr på deres processer. Vi er dybt afhængige af, at den IT-leverandør, vi har, kan sikre vores data, og KMD skal arbejde hårdt på at genoprette tilliden, for den har lidt et alvorligt knæk, siger Christian Harsløf på kommunens hjemmeside. 

KMD har beklaget fejlen til kommunen og har påtaget sig ansvaret i en skriftlig redegørelse. Det har ikke været muligt at genskabe de mistede filer, men back-up fejlen er nu rettet, så det ikke sker igen fremover. 

Ingen borgere bliver berørte

Borgere, som er ramt af it-nedbruddet, skal ikke være bekymrede. Alt indhold i deres journaler er intakt. Det er kun de digitale breve, der er væk. 

Helt konkret betyder it-nedbruddet, og fejlen hos KMD to ting. 

-  For de første vil der være borgere, som ikke kan få udleveret de breve, vi har haft opbevaret, fordi de nu er blevet slettet. Det kan være relevant fx i forbindelse med en aktindsigt, siger Christian Harsløf.

- For det andet vil der være borgere, der bliver bedt om at levere de samme oplysninger til kommunen flere gange. Hvis en borger fx skal have revurderet, den hjælp han eller hun modtager, kan der være oplysninger, vi tidligere har bedt om og fået, som vi kommer til at bede om igen, fordi de nu er blevet slettet, siger han. 

Fakta om it-nedbrud

  • KMD blev Store Bededag ramt af en hardwarefejl i sit driftscenter, hvilket påvirkede et antal servere, hvor data opbevares, herunder informationer om borgerne i sundhedssystemet KMD Care, som er et journal- og dokumenthåndteringssystem indenfor hjemmepleje, trænings- og sundhedsområdet. Det er dokumenthåndteringsdelen, der blev ramt af nedbrud. Dvs. alle borgernes journaler er intakte.
  • 82.532 filer om Roskildeborgere fra 18. april 2012-27. april 2018 i KMD Care er påvirket af nedbruddet.  KMD kan identificere filernes titel, dato og CPR-nummer, men er kun lykkede med at genskabe indholdet af filerne fra 2015 samt en gruppe filer fra 3. april frem til hændelsen.
  • Det vedrører i alt 16.325 borgere fra 2012-2018. Hovedparten af de mange borgere har dog afsluttet sin kontakt med kommunen, fordi behovet var tidsbegrænset. Det kunne fx dreje sig om forebyggende hjemmebesøg og genoptræningsplaner.
  • I praksis berører nedbruddet 10.179 borgere, som har en åben/aktiv sag i Roskilde Kommune.
  • Der er udsendt orienterende breve (via e-boks og PostNord) til de 3021 borgere, hvor kommunen har mistet dokumentation, der ikke findes andre steder. Borgere, som fx kun har modtaget standardbrevet om forebyggende hjemmebesøg, får ikke et orienterende brev.
  • Hovedparten af brevene indeholder information om forebyggende hjemmebesøg og genoptræningsplaner, dvs. borgere der i en tidsbegrænset periode får hjælp af kommunen. 
Kilde: Roskilde Kommune

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik