Roskilde Kommune mister stort antal breve efter it-nedbrud

Stort it-nedbrud ramte Roskilde Kommunes sundhedssystem Store Bededag. Tusindvis af digitale breve er gået tabt. Ingen borgere har fået spredt journaloplysninger.

Tusindvis af ældre borgere i Roskilde Kommune har skullet spejde langt efter deres digitale breve fra kommunen.

Et stort antal digitale breve er nemlig gået tabt, da et stort it-nedbrud ramte kommunens sundhedssystem KMD Care på Store Bededag. Det skriver kommunen på sin hjemmeside. 

Kommunen bruger systemet til at sende breve til de borgere, der modtager hjemmepleje eller andre ydelser indenfor sundhedsområdet. De mistede breve indeholder ikke private journaloplysninger om borgerne, og skaden er derfor begrænset, oplyser kommunen.

82.532 filer væk

82.532 filer fra 2012-2018 fra Roskilde Kommune er gået tabt. Flere kommuner gør brug af sundhedssystemet KMD Care, men en fejl hos udbyderen KMD betyder, at der ingen back-up findes af de mange bortkomne filer. 

-  Vi er rystede og står helt uforstående overfor, hvordan det kan ske. I en tid, hvor datasikkerhed står så højt på dagsordnen, er det meget bekymrende, at et stort firma som KMD ikke har styr på deres processer. Vi er dybt afhængige af, at den IT-leverandør, vi har, kan sikre vores data, og KMD skal arbejde hårdt på at genoprette tilliden, for den har lidt et alvorligt knæk, siger Christian Harsløf på kommunens hjemmeside. 

KMD har beklaget fejlen til kommunen og har påtaget sig ansvaret i en skriftlig redegørelse. Det har ikke været muligt at genskabe de mistede filer, men back-up fejlen er nu rettet, så det ikke sker igen fremover. 

Ingen borgere bliver berørte

Borgere, som er ramt af it-nedbruddet, skal ikke være bekymrede. Alt indhold i deres journaler er intakt. Det er kun de digitale breve, der er væk. 

Helt konkret betyder it-nedbruddet, og fejlen hos KMD to ting. 

-  For de første vil der være borgere, som ikke kan få udleveret de breve, vi har haft opbevaret, fordi de nu er blevet slettet. Det kan være relevant fx i forbindelse med en aktindsigt, siger Christian Harsløf.

- For det andet vil der være borgere, der bliver bedt om at levere de samme oplysninger til kommunen flere gange. Hvis en borger fx skal have revurderet, den hjælp han eller hun modtager, kan der være oplysninger, vi tidligere har bedt om og fået, som vi kommer til at bede om igen, fordi de nu er blevet slettet, siger han. 

Fakta om it-nedbrud

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Samfund

Dita Kaudzite

Tabte mobil i sø under frieri – virkede stadig efter to måneder i vandet

daginstitution

Københavnske forældre bør fritages for betaling til daginstitutioner, mener flertal

1600px_colourbox40805590.jpg

Helsingør er populær som aldrig før - og borgmesteren ved godt hvorfor

Børnehave genåbning

Endnu en kommune dropper forældrebetaling, hvis børnene holdes hjemme fra dagtilbud

Roskilde

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere