Roskilde-fotografer spreder rygtet om byens glemte skatte

En gruppe af frivillige fotografer skal lokke turister til Roskilde.

Hvem er bedre til at sælge en by, end dem der rent faktisk bor der?

quote Jeg synes bare, at det er vildt fedt, at man har mulighed for at vise sin by frem. 

Lasse Peter Nielsen, fotograf

I Roskilde har Visit Roskilde taget nye midler i brug for at promovere byen. Et fotokorps bestående af frivillige entusiaster skal hjælpe med at vise nye og kendte sider af Roskilde - set gennem lokale linser.

En af dem er 28-årige Lasse Peter Nielsen. Han er altid på jagt efter et godt motiv. Han er vokset op i Roskilde-området - og nyder at tage billeder i hjembyen. Fremover skal hans billeder være med til at promovere byen. 

- Mange sætter pris på at få anbefalinger fra venner og familie eller fra lokale. Man vil jo gerne have et autentisk ophold og oplevelse. Det mener vi, vi kan skabe ved at lade de lokale fortælle om alt det fantastiske, der er at opleve i Roskilde, siger Mette Holmgren, der er turistchef i Visit Roskilde.

(Artiklen fortsætter under Instagram-billedet.)

Roskildes gemte skatte

Fotokorpset består indtil videre af 10 frivillige entusiaster som Lasse Peter Nielsen. Fotograferne skal løbende dele billeder af velkendte og gemte skatte rundt om i Roskilde - og på den måde lokke turisterne til. 

- Vi går ikke ud og tager billeder af de mest oplagte steder, men nogle lidt mere ukendte steder. Så får man vist steder i byen, som folk ikke lige ville have opdaget, siger han.

- Jeg kan godt lide at tage billeder her på Musicon, nede i gågaden eller for eksempel ude ved Boserup, hvor der er et naturområde, siger Lasse Peter Nielsen.

Fotograferne er valgt på baggrund af deres profiler på de sociale medier. Lasse Peter Nielsen har over 7.500 følgere på Instragram - og kan derfor nå bredt ud med det glade budskab.

- Er det ikke bare en billig måde at få en bred eksponering på, spørger vi Mette Holmgren. 

- Det kan man sige, men det er ikke det, der har været vores formål. Fotograferne poster jo i forvejen billeder fra Roskilde på deres egne profiler, og vi har egentlig bare spurgt, om vi må have lov til at føre dem videre i vores kanaler, svarer hun. 

Fedt at vise byen frem

Lasse Peter Nielsen har netop startet sin egen virksomhed, hvor han blandt andet laver musikvideoer og tager billeder. Så for ham er det at promovere hjembyen og sit nye firma to sider af samme sag. 

-  Det, jeg gerne vil, er, at mine billeder bliver set. Altså at man får noget eksponering. Og så synes jeg bare, at det er vildt fedt, at man har mulighed for at vise sin by frem, siger han.

Visit Roskilde forventer at have samlet 20 til 25 fotografer i fotokorpset inden næste år. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik