Øl-gigant fletter fingre med forening: Vil dræbe fordomme

Menneskebiblioteket, der er opstået i Danmark, har indgået et samarbejde med Heineken i håb om en fordomsfri verden.

Heinekens seneste reklamevideo har grebet hele verden med ni millioner visninger på YouTube. Måske du også har set den?

quote De siger "Åben jeres verden", og så kan vi tilbyde folk at komme og møde en transkønnet, en feminist og så videre.

Ronnie Abergel, stifter af Menneskebiblioteket

I videoen mødes to personer med vidt forskellige holdninger: En højreorienteret og en venstreorienteret, en klimaforandringsfornægter og en klimaforandringsfanatiker, og en person, der afskyer transkønnede personer, og en transperson.

De mødes over en øl, og pludselig føles deres forskelligheder slet ikke så store.

Hvad du ikke vidste var, at den danske forening, Menneskebiblioteket, der også ønsker at nedbryde fordomme, har indgået et samarbejde med gigant-virksomheden, Heineken, i England.

Menneskebiblioteket og Heineken har endda lavet et fælles logo under kampagnen
Menneskebiblioteket og Heineken har endda lavet et fælles logo under kampagnen
Foto: Heineken

- Heineken vil vise, at vi mennesker har mere til fælles, end hvad der skiller os ad. Så de kontaktede os, fordi de synes, at vi var et perfekt match til at udføre de aktiviteter, der ligger for enden af budskabet. De siger til folk "Åben jeres verden", og så kan Menneskebiblioteket tilbyde folk at komme og møde en transkønnet person, en feminist og så videre, siger Ronnie Abergel, der er stifter af Menneskebiblioteket.

Se videoen her:

Kan nå millioner med Heineken

Menneskebiblioteket er et levende bibliotek, hvor du kan "låne" mennesker, der repræsenterer grupper i samfundet, som ofte er udsat for fordomme. Det kan være en konvertit, en person med en spiseforstyrelse, en roma, en meget tatoveret person eller mange andre.

De kan "lånes" ligesom bøger - og tager med til diverse arrangementer, hvor de taler med folk om deres liv.

Sammen med Heineken skal Menneskebiblioteket eksempelvis vise flaget ved diverse britiske events, eksempelvis ved den britiske Wilderness Festival til sommer.

Idéen til Menneskebiblioteket opstod på Roskilde Festival i 2000, og nu har foreningen spredt sit bibliotek til 80 lande. Heinekens #Openyourworld-kampagne kører lige nu i England, men der er mulighed for at udvide kampagnen til flere af de 220 lande, som Heineken er i. 

- Det ville være vildt, er du gal! Så kan vi nå ud til millioner af flere læsere i mange flere lande, siger Ronnie Abergel.

Menneskebiblioteket bliver betalt for de events, som de laver i samarbejde med Heineken, og derudover har Heineken doneret "et anseeligt beløb", som Ronnie Abergel kalder det. 

Her kan du se et udvalg af de bøger, du kan låne på Menneskebiblioteket.
Her kan du se et udvalg af de bøger, du kan låne på Menneskebiblioteket.

Mød biblioteket på Lorry

Menneskebiblioteket samarbejder ikke kun med gigant-virksomheder som Heineken, men også med TV 2 Lorry.

Vi har lånt et par mennesker på Menneskebibliotekets hylder. Se alle vores afsnit i Menneskebiblioteket her.

Her kan du for eksempel møde Admir Ismanovski er roma, men han er hverken sigøjnerboss, hjemløs eller tyv. Han er kørelærer i Vanløse, bor i villa og opdrager sine børn efter danske værdier:

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik