Insektbøf og el-boksehandsker? Roskilde er Lorrylands bedste testcenter

Roskilde Festival er andet end øl, fester og musik. Det er også stedet, hvor virksomheder kan få testet deres produkt foran et taknemmeligt publikum.

02:21

Insektbøffer, elektroniske boksehandsker og madlavning via solceller. Der er blevet tænkt mange store tanker, inden den store test skal stå – på et campingområde i Roskilde. Blandt andet hos virksomheden Wholi, der serverer miljøvenlig mad.

- Det handler om klimaet. Og her kommer insektbøffen ind og leverer den samme næringsværdi som kød, men med det samme klimaaftryk som planter, fortæller Malena Sigurgeirsdottir, der er medstifter af Wholi.

Wholi er én af fire virksomheder, der har fået mulighed for tage deres produkt med på festival. For at få direkte reaktioner fra et feststemt og nysgerrigt publikum.

- Der er ikke et bedre sted at teste end på Roskilde Festival. Folk er unge, småfulde og virkelige nysgerrige og villige til at kaste sig ud i det, siger Malena Sigurgeirsdottir.

Også virksomheden Jabii har taget opstilling i festivalens game-område. Det har de med et bud på, hvordan man kan forene den voksende interesse for Esport med fysisk aktivitet.

Vi lander et sted i midten og kombinerer det bedste fra de to verdener. Vi har aktiviteten og samtidig alle de fede ting fra gaming-verdenen, fordi spillet foregår via en tablet, fortæller Kristoffer Greve Nielsen fra Jabii.

Der er ikke et bedre sted at teste end på Roskilde Festival. Folk er unge, småfulde og virkelige nysgerrige og villige til at kaste sig ud i det.

Malena Sigurgeirsdottir, medstifter, Wholi

Også Jabii ser mange fordele ved at stille en kamparena op blandt festivalgæsterne.

- Som start-up er noget af det vigtigste, at man får testet blandt sine brugere. Og den mulighed vi har her på festivalen kan være med til at rykke os rigtig langt i den rigtige retning, fortæller Kristoffer Greve Nielsen.

De to virksomheder er afsted som et led i Innovationsfondens indsats for at styrke iværksætteriet i Danmark. Ud over de to ovennævnte virksomheder, bliver der også testet madlavning via solenergi og testet ny robotteknologi, der skal få mennesker og maskiner til at arbejde bedre sammen.

Det er trejde år, at fonden deltager, ikke mindst fordi det gør dem kloge på produkterne.

- Vi er på Roskilde Festival for at accelerere virksomhedernes udvikling. Vi ved, at det er vigtig at komme i dialog med brugerne, når man skal udvikle et nyt produkt, og det kan mange innovationsvirksomheder godt blive endnu stærkere til. Vi kan se, at de får rigtig meget viden med hjem til deres videre produkt- og forretningsudvikling, fortæller Jane Thomsen, der er programrådgiver i Innovationsfonden.

Klimaet i højsædet

Også DTU er at finde på festivalpladsen. Det har de været 10 år i træk – og markerer blandt andet jubilæet med en masse testforsøg i campområdet Clean Out Loud. Forsøg, der – hvis vinden er nådig – både involverer ild, tøris og nitrogen.

- Vi forsøger at udbrede kendskaben til naturvidenskab via en masse forsøg, som folk selv kan komme tæt på. Men i sidste ende handler det jo om at finde løsninger på fremtidens udfordringer, fortæller Rasmus Lørup Arildsen, der er studerende på DTU.

Ud over det lille testcenter, har DTU også flere ting på festivalen. Særligt opfindelser med klimaet for øje: Intelligente skraldespande, en transportabel vindmølle og en taske til gæsternes campingudstyr. Lavet af genbrugsmaterialer, naturligvis.

- Samarbejdet med Roskilde Festival giver vores studerende en unik mulighed for at afprøve ingeniørvidenskabelig teori i praksis. I mødet med både de høje krav, som miljøet på festivalen stiller og en festival, som arbejder meget seriøst med blandt andet bæredygtighed, får de helt uvurderlig lærdom, fortæller Lars Christoffersen, der er bachelordekan på DTU.

Både DTU og Innovationsfonden tager hjem fra festivalen med tasken fyldt af data. Det hele skal nu analyseres og bearbejdes, så virksomhederne kan tage næste skridt. Og selv om insektbøffen fra WholiFoods stadig har lange udsigter, inden den kan komme på markedet, så er turen på Roskilde Festival et stort – og vigtigt – skridt i den rigtige retning:

- Jeg troede, mange ville blive afskrækkede af vores produkt – fordi det er insekter. Men det er de ikke blevet. Der er mange, der synes det er megafedt, fordi det er bæredygtigt, fortæller Wholi.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik