Hård tid efter corona-nedlukning: Flere studerende døjer med ensomhed og stress

Mange studerende er plaget af stress, mistrivsel og manglende lyst til at uddanne sig. Nu går alle uddannelsesinstitutioner i Roskilde sammen for at genskabe uddannelseslysten.

Efter corona-nedlukningen er Søs Lamhauge vendt tilbage til det fysiske studieliv og hverdagen med sine medstuderende.

Eller i hvert fald med dem der møder op.

- Der er ekstraordinært mange, der er droppet ud i forhold til normalt. Nogle er bare forsvundet og andre har måske nået at fortælle det til dem, de har opbygget det tætteste bånd med. Det har været svært, fordi jo flere der dropper ud, jo sværere er det, at få gruppearbejdet til at køre for os der er tilbage. Det er jo det, vores uddannelse er bygget op omkring, siger Søs Lamhauge, da vi møder hende en eftermiddag i kantinen på Zealand – Sjællands Erhvervsakademi i Roskilde.

quote Konkret viser vores undersøgelse, at det er forøget ensomhed, manglende motivation, og det er stress. Mere end hver anden siger faktisk, at de har mistet glæden ved at studere.

Peter Schwalbe, Akademichef, Zealand – Sjællands Erhvervsakademi, Roskilde

Zealand – Sjællands Erhvervsakademi udbyder erhvervsrettede videregående uddannelser i fem campusbyer i Region Sjælland, heriblandt Roskilde. De har ingen statistik over hvor mange, der reelt er droppet ud af uddannelsen, da mange fortsat er tilmeldt uddannelsen uden at møde op.

Ensomhed, stress og manglende motivation

Men ifølge akademichef i Roskilde, Peter Schwalbe, døjer hver anden af akademiets studerende med mistrivsel og manglende lyst til at uddanne sig.

En direkte konsekvens af corona, viser akademiets egen undersøgelse.

- Konkret viser vores undersøgelse, at det er forøget ensomhed, manglende motivation og stress. 53 % siger faktisk, at de har mistet glæden ved at studere. Nogle af dem kan vi hjælpe selv, andre må vi henvise til f.eks. psykologer. Så det betyder et stigende antal henvendelser til vores studievejledning, siger Peter Schwalbe.

Hver anden studerende på Zealand – Sjællands Erhvervsakademi i Roskilde kæmper med ensomhed, manglende motivation og stress efter corona, viser deres egen interne undersøgelse. Foto: Niels Knuth, TV 2 Lorry
Hver anden studerende på Zealand – Sjællands Erhvervsakademi i Roskilde kæmper med ensomhed, manglende motivation og stress efter corona, viser deres egen interne undersøgelse. Foto: Niels Knuth, TV 2 Lorry

Fravær af elever betyder sammenlægning af klasser og møder med nye studerende.

Det sker mens nogle studerende i forvejen følte sig på fuldstændig fremmed grund.

- Noget af det, der også gør, at det har været svært som studerende at hjælpe sin medstuderende, er det der med, at vi ikke har mødtes fysisk. Så vi har ikke haft det der bånd til hinanden. Så er det svært at snakke med en, som du måske ikke rigtig kender, at du har det svært, siger studerende Søs Lamhauge.

Nyt stort samarbejde skal minimere mistrivsel

Mistrivsel og manglende læringslyst under og efter corona-lockdown er udtalt blandt elever og studerende på en lang række andre uddannelsesinstitutioner.

Derfor har Roskilde Universitet og de andre uddannelsesinstitutioner sammen med det lokale innovationslaboratorium CORO, Co-lab Roskilde taget initiativ til et nyt stort samarbejde, der skal højne trivslen og motivationen blandt alle kommunens elever og studerende.

1500 elever og studerende - fra folkeskoler til gymnasier, produktions- og slagteriskole, handelsskole og alle Roskildes øvrige uddannelser har sagt ja til et stort innovationsforløb, COCONF,  hvor de selv skal komme med bud på, hvad der skal til for at genskabe trivslen.

- De har ikke været på deres uddannelsesinstitution sådan rundt regnet halvandet år, og de kommer simpelthen tilbage og skal genopfinde deres studiemiljø, de skal finde deres faglighed på en ny måde. Og det skal vi understøtte på alle mulige måder, siger rektor for Roskilde Universitet, Hanne Leth Andersen.

Elever og studerende skal lære af hinanden på trods af aldersforskel og uddannelse, lyder det fra rektor på Roskilde Universitet, Hanne Leth Andersen. Foto: Niels Knuth, TV 2 Lorry
Elever og studerende skal lære af hinanden på trods af aldersforskel og uddannelse, lyder det fra rektor på Roskilde Universitet, Hanne Leth Andersen. Foto: Niels Knuth, TV 2 Lorry

Corona er unik, og det samme er hele situationen, lyder det fra rektor. 

Og derfor skeler uddannelsesinstitutionerne ikke til forskningen, og det man har gjort tidligere, når trivslen skal højnes.

Nu er det elevernes og de studerendes egne ideer, som er i centrum, når de på tværs af studier og aldre skal mødes i en række forløb.

- Her kommer det til at være deres ideer, som spiller en helt afgørende rolle, siger Hanne Leth Andersen.

Kvalitetssikring af ideerne kommer til at ske med deltagelse af erhvervslivet og indbyrdes sparring, inden der tages beslutning om, hvor og hvilke ideer, der skal føres ud i livet.

Så universitetsstuderende kan også lære noget af de løsninger, folkeskolelever kommer med? 

- Det vil jeg vove at påstå. Jeg tror, vi kan lære af hinanden. Unge mennesker er kreative, og folkeskoleelever kan komme med utrolig gode ideer. Så ja, det tror jeg helt bestemt. Og jeg tror, det gælder begge veje. Det er jo det, vi tror på, siger Hanne Leth Andersen.

Store konsekvenser både fagligt og socialt

Elever på Himmelev Gymnasium i Roskilde kan godt huske, hvordan motivationen og lyst til læring var helt i bund, da onlineundervisning stort set var eneste kontakt med lærere og klassekammerater.

quote Det tager virkelig hårdt på en - specielt når man er ung, at man ikke kan få lov til at se sine venner så mange timer. Det har taget hårdt på mange, ved jeg.

Ida Bang Nygaard, 2G, Himmelev Gymnasium


- Under corona var der næstet intet af den. jeg synes, det var rigtig svært at koncentrere sig under lockdown, så der har været en del at indhente, siger Ida Bang Nygaard, som går i 2.G på Himmelev Gymnasium.

Coronanedlukning betød, at man begyndte at miste troen på egne evner, siger Ida Bang Nygaard og Macy Uldall Juul, som begge er elever på Himmelev Gymnasium i Roskilde. Foto: Niels Knuth, TV 2 Lorry.
Coronanedlukning betød, at man begyndte at miste troen på egne evner, siger Ida Bang Nygaard og Macy Uldall Juul, som begge er elever på Himmelev Gymnasium i Roskilde. Foto: Niels Knuth, TV 2 Lorry.

Og isolationen havde stor indflydelse på troen på egne evner.

- Det er helt klart. Jeg vidste, at jeg godt kunne komme igennem det. Men det har også betydet, at man overvejede, om det var et 10-tal eller et 4-tal, man gik efter, fordi man følte, at forståelsen ikke rigtig var der under corona, siger Ida Bang Nygaard.

Macy Uldall Juul, som går i 3. G er enig.

- Jeg synes, det var svært at starte igen, fordi min motivation var virkelig kommet langt ned under corona. Det har handlet om at komme ind i kampen igen og gøre sit bedste, siger hun.

I dag er det fortsat uklart, i hvilket omfang eleverne skal til eksamen.

- Jeg har fire A-fag, som man normalt ville have. Og jeg ved jo ikke, om jeg skal op i alle fire, eller om jeg skal op i mere eller mindre. Det skaber en uro ikke at vide, hvad jeg skal forholde mig til, siger Macy Uldall Juul.

Det ene er det faglige - det andet det sociale.

- Det har vi snakket helt åbent om, mig og nogle veninder. Det der med, at det tager virkelig hårdt på en - specielt når man er ung, at man ikke kan få lov til at se sine venner så mange timer, som man normalt plejer. Og det ved jeg har taget rigtig hårdt på rigtig mange, siger Ida Bang Nygaard.

Rektor: Normale tilstande sker ikke overnight

Ledelse og lærere på Himmelev Gymnasium har arrangeret alt fra ture og fællesaktiviteter til teambuilding for at få trivslen blandt eleverne tilbage.

- Vi har vel registreret, at eleverne skal vænne sig til at komme tilbage og lære at modtage undervisning på gammeldags facon igen. Det er ikke bare noget, der sker overnight, siger rektor på Himmelev Gymnasium, Johnny Vinkel.

På Zealand – Sjællands Erhvervsakademi i Roskilde er Søs Lamhauge selv en af dem, som har overvejet at kvitte uddannelsen.

- Men fordi jeg synes, det faglige stof er så spændende, har det holdt motivationen højt nok oppe, selv i de perioder, hvor det har været svært.

Fortsat mistrivsel og manglende motivation som følge af corona begrænser sig langtfra kun til elever og studerende, lyder det fra akademichef Peter Schwalbe.

- Det er noget, der har ramt hele Danmark. Du kan jo tage det endnu videre. Der er også medarbejdere, som har mistrivedes under den her situation. Det her er symptomatisk for resten af samfundet. 

Så der skal mere til end de unge bare skal tage sig sammen? 

Dét vil jeg love dig. Det er ikke der, vi er henne. For de unge er faktisk rigtig disciplinerede og de vil rigtig gerne tage sig sammen. Vi skal hjælpe dem med at skaffe nogle rammer, hvor de får deres trivsel tilbage, og derfor venter vi os rigtigt meget af det nye tværgående samarbejde mellem alle elever og studerende, siger Peter Schwalbe.