Godt nyt til grusgravs-naboer: Borgere slipper for lastbiler

Fremover skal lastbiler fra grusgrav ledes uden om Stærkendevej i Vindinge ved Roskilde

Ved landsbyen Vindinge i Roskilde Kommune ligger der et større grusgravsanlæg, som drives af virksomheden Nymølle Stenindtstrier. I området hentes der enorme mængder sten og grus, som er uundværlige i mange af de nybyggerier, der er - ikke bare i hovedstadsområdet, men også i andre dele af landet. Men transporten af grus foregår på tonstunge lastbiler, og de har benyttet Stærkendevej i Vindinge som hovedfærdelsåre. Til stor bekymring for borgerne, fordi der på vejen også færdes bløde trafikanter.

Men nu lysner det. For Roskilde Kommune skriver på sin hjemmeside, at den sammen med Nymølle Stenindustrier nu foreslår en løsning, så de tunge grustransporter ikke skal så tæt på byen. I stedet for at lastbilerne kører ad Stærkendevej, så skal der etableres en kørselsvej inde på selve grusgravsområdet. Og det er en løsning, som både Nymølle Stenindustrier og Roskilde Kommune er tilfredse med.

Har arbejdet hårdt med at finde et alternativ

- På baggrund af de tilbagemeldinger vi har fået fra borgerne i Vindinge, har Nymølle arbejdet hårdt på at finde en alternativ intern vej. Det er lykkedes at erhverve ejendommen Stærkendevej 53 og samtidigt indgå en aftale med I/S Hedeland således, at denne interne vej kunne blive en reel mulighed. Nymølle har gennem mange år haft et rigtig godt samarbejde med I/S Hedeland og de kommuner, som står bag. Vi ser frem til at samarbejde med bl.a. I/S Hedeland, Danmarks Naturfredningsforening og Vindinge Lokalråd om en plan for udgravning og efterbehandling, der rækker langt ud i fremtiden, og som sikrer både de rekreative værdier og de naturmæssige interesser og værdier, siger Ole Nørklit, der er direktør i Nymølle Stenindustrier.

Og det er en plan, der også vækker glæde i Roskilde Byråd. Formanden for Klima- og Miljøudvalget, socialdemokraten Karim Friis Arfaoui, siger til TV 2 Lorry:

- Lige nu der kører der ikke særligt meget tung transport på Stærkende vej. Men konsekvensen er, at hvis ikke vi havde lavet en aftale,  så ville der komme meget tung transport - og det er undgået nu.

Rekreativt område i fremtiden

Når området er tømt for grusressourcer, så er det planen, at det skal omdannes til rekrativt område.  Det er sket på andre grusgrave i området. Og også her er det interssentselskabet Hedeland, der står til at skulle overtage.

- Vi har andre steder i kommunen fine eksempler på, at grusgrave kan blive attraktive rekreative naturområder efterfølgende, så det skal vi også arbejde på her, så vi skaber noget værdifuldt til glæde for de fremtidige brugere af arealerne, siger Karim Friis Arfaoui.

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Erhverv

Maddrengen roerer

play13-årig elsker at lave mad: Nu har han skabt sit eget fritidsjob

Postbyen

playMegaprojekt skrider frem: Her skal Københavns næste højhuse bygges

elløbehjul

Ny lov: Hjelm-pligt på el-løbehjul

PR-foto

Mistanke om menneskehandel i forbindelse med byggeri af luksusboliger i Nordsjælland

Roskilde

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere