Caroline var på katastrofal sprogrejse: Nu advarer hun andre

Sprogrejsen til England endte med flere skuffelser for 16-årige Caroline Gottlieb fra Roskilde. Nu vil hun advare andre unge.

Da 16-årige Caroline Gottlieb i juni blev færdig med 9. klasse, gav forældrene hende valget mellem at tage et år på efterskole eller få en sprogrejse til London med organisationen EF, Education First.

Med udsigt til at bo hos en lokal værtsfamilie, møde andre unge fra hele verden og lære engelsk, valgte Caroline Gottlieb uden tøven sprogrejsen, og 5. juli tog hun spændt af sted.

Skraldet foran huset hos familien, som ikke var hjemme.
Skraldet foran huset hos familien, som ikke var hjemme.
Foto: Privat

Men sprogrejsen udviklede sig til et kaotisk forløb med fire forskellige værtsfamilier, tre forskellige kontaktpersoner, dårlig organisering og koordinering og mange skuffelser undervejs. 

For en uge siden vendte Caroline Gottlieb tilbage fra sprogrejsen og fortæller nu om sin oplevelse med EF til TV 2, fordi hun ønsker at advare andre.

Ventede i seks timer
Det startede allerede, da Caroline Gottlieb sammen med seks andre danskere i alderen 14-17 år ankom til mødestedet i England, hvor de blev taget imod af tre ledere. Efterfølgende blev de sat til at vente på de andre studerende, der skulle ankomme. Men de andre kom ikke – og de syv unge danskere endte med at sidde på mødestedet i seks en halv time, fra klokken 13 til klokken 19.30.

- Vi blev tilbudt lidt chips, en banan og en flaske vand. Det var det, husker Caroline Gottlieb. 

Ingen var hjemme
Da Caroline Gottlieb langt om længe ankom til værtsfamilien, fik hun et chok. Familien var ikke hjemme og stedet lignende en losseplads.

- Det hele virkede som en stor joke. Der stod en container med sand og jord i, og skraldespanden flød over med affald. Vi kiggede ind gennem et vindue, hvor der lå en madras, som jeg gik ud fra, at vi skulle sove på. Der stod også en bil, som kun havde ét sæde, fordi resten af bilen var fyldt op med affald, fortæller hun.

Huset, hvor Caroline Gottlieb skulle bo, men familien var ikke hjemme.
Huset, hvor Caroline Gottlieb skulle bo, men familien var ikke hjemme.
Foto: Privat

Da Caroline og hendes franske roommate ringede til EF, fik de at vide, at de bare skulle vente, til værtsfamilien kom hjem. Men de kom ikke. Med i taxien var to drenge, som skulle fragtes videre til deres værtsfamilier, og de to piger besluttede sig for at køre med dem i stedet.

Husede i forvejen seks studerende
Her ventede det samme. Store overfyldte skraldebøtter – og ingen var hjemme. Til sidst fik kursuslederen arrangeret, at pigerne kunne få husly hos en anden værtsfamilie.

Men da pigerne ankom klokken 22 om aftenen, boede der i forvejen seks andre studerende i hjemmet, og familien på tre personer måtte flytte ud af deres eget soveværelse og sove i stuen, så der var plads til Caroline og hendes roommate.

Efter en enkelt nat hos familien blev de to piger flyttet hjem til en ældre enlig dame. Det ophold gik nogenlunde, indtil pigerne igen måtte flytte. I mellemtiden havde den franske pige fået nok. Hun afbrød opholdet og tog tilbage til Frankrig sammen med fire andre franske studerende, der også havde fået nok efter en uge.

- Det var så hårdt
Denne gang blev Caroline installeret hos en enlig mor med to børn. Her flyttede også en anden dansk pige ind, Sarah Martinez, som hidtil havde boet hos en anden familie, med halvanden times transport med metro, bus og en lang gåtur fra skolen. 

- Det var uhyggeligt at gå så langt et fremmed sted om aftenen. Vi fik nærmest ingen søvn, fordi vi skulle så tidligt op igen. Det var så hårdt, siger Sarah Martinez til TV 2. 

Måtte ikke komme ned, når der var gæster
De to piger flyttede sammen, fordi de var i samme aktivitetsgruppe, og dermed håbede, at de bedre kunne koordinere og udelade ventetiden på roommates, der var i andre aktivitetsgrupper. Men opholdet bød på flere ubehagelige overraskelser.

- To gange havde hun gæster, hvilket betød, at vi skulle tie stille, gå direkte op på vores værelse og ikke komme ned igen. En anden aften var vi alene hjemme, fordi hun var ude med sine venner, fortæller Caroline Gottlieb.

En af de første nætter fik de to piger et chok, da de vågnede ved, at en lommelygte lyste ind på dem. Det var familiens datter, der gik ind i værelset og rodede rundt i deres kufferter.

- En anden gang lå vores ting rundt omkring i værelset, da vi kom hjem. Ting, som vi ikke havde haft oppe. Blandt andet vores pas og papirer, som de havde rodet rundt i. Der lå også mørke hår efter dem, når de havde været der, husker Sarah Martinez.

Kunne ikke nå hjem til aftensmad
Værtsfamilierne skulle lave aftensmad til pigerne. Men med over én times transport med bus og tog hver vej, kunne pigerne ikke nå hjem mellem aktiviteterne. Nogle dage måtte de stå op mellem klokken 5 og 6 om morgenen for at nå busser og tog i tide til at være i skolen klokken 8.45. Med sig fik pigerne en enkelt sandwich, bestående af to skiver toastbrød med ost og salat, hvilket langt fra var nok til pigerne, som hver dag måtte købe mere mad for at blive mætte.

Efter skolen og dagens andre aktiviteter med EF var der der ikke tid til at nå hjem og spise aftensmad, så pigerne nåede ofte først hjem efter klokken 23, hvor de ifølge Caroline Gottlieb fik at vide, at de ikke kunne forlange aftensmad og i stedet måtte gå direkte i seng.

- EF har ikke ikke informeret os om, at vi skulle betale mere for turen. Værtsfamilien skulle stå for tre måltider, morgenmad, middagsmad og aftensmad, men det fik vi ikke, siger Sarah Martinez.

Hun tilføjer, at de unge under informationsmøderne med EF forud for sprogskolen fik at vide, at de skulle betale 29 engelske pund om ugen for transport, men at det i stedet for hendes vedkommende endte med at blive 60 pund om ugen, fordi værtsfamiliens hjem lå så langt fra skolen. 

Klagede flere gange
Undervejs klagede Caroline Gottlieb og hendes forældre i Danmark til EF. Det førte til, at Caroline Gottlieb holdt mellem fem og ti møder med EF i London, mens hendes far hjemme i Danmark forsøgte at få datteren flyttet til et pensionat tæt på skolen. Dette afviste EF dog, ifølge Caroline Gottlieb, fordi der var fuldt booket.

- Hver gang sagde de, de ville finde ud af noget. Men de kom aldrig med forslag eller løsninger, vi kunne bruge til noget, siger Caroline Gottlieb.

Kontaktperson blev udskiftet to gange
Også blandt de personer, som de danske teenagere skulle søge råd og vejledning hos, var der stor udskiftning. Den danske kursusleder, som rejste med gruppen fra Danmark, blev fyret efter to dage, fortæller Caroline Gottlieb.

- EF kaldte os til møde og sagde, hun var taget hjem på grund af familieproblemer. Men hun fortalte os selv, at hun var blevet fyret, siger Caroline Gottlieb.

Efterfølgende fik gruppen med de syv danskere en ny kontaktperson, en dansk kvinde, som i forvejen havde ansvaret for en gruppe på 15 personer. Tre dage senere fik de en tredje og sidste kontaktperson, en 20-årig mand, som pigerne følte var alt for ung til at påtage sig opgaven, og som de ikke følte havde styr på noget. 

Det var ikke det værd
Turen med EF International kostede Caroline Gottlieb, Sarah Martinez og deres familier hver 22.000 kroner. Dertil kom en aktivitetspakke, en såkaldt funpack og en farvelmiddag til 450 kroner, samt buskort og penge til mad.

I alt skønner Caroline Gottlieb, at de tre uger lange tur har kostet hende 30.000 kroner.

- Mine forældre gav mig turen, og jeg har selv arbejdet for at tjene lommepenge til det. Men mange af de andre har brugt deres konfirmationspenge på turen, siger en ærgerlig Caroline Gottlieb, der om en uge starter på gymnasiet i Roskilde.

Mor: Vi fik også vores ferie ødelagt
I Esbjerg er Sarah Martinez' mor, Heidi Martinez, vred over den oplevelse, som datteren har fået. 

- Det skulle være sådan en tryg rejse. Det var et helvede, vi som familie var vidner til. Vi havde ikke regnet med at skulle høre fra hende, for vi troede jo på en fantastisk tur. Vi havde et godt indtryk af EF og var slet ikke bekymrede, siger hun. 

- Vi har også fået vores ferie ødelagt på grund af det. I stedet gik vi konstant og var bekymrede, når hun ringede hjem, fortsætter Heidi Martinez og husker en aften, hvor datteren ringede hjem, hvor hun stod alene i en park klokken 22.15 engelsk tid.

- Hun kunne ikke få fat på nogen, og vidste ikke hvor hun var. Sådan var der adskillige aftener, hvor vi var nervøse for, om hun overhovedet kom hjem.

Familien måtte tre gange sende flere penge over til Sarah, fordi de ikke havde budgetteret med, at hun ikke kunne nå hjem til aftensmad. Samtidig overvejede familien at købe flybilletter, så de kunne hente datteren hjem.

- Det er vanvittigt, at de organiserer det sådan, at de skal bruge to timers transport på at nå hjem og spise. Sarah blev kørt helt ned både fysisk og psykisk. De fik ikke ordentlig søvn og Sarah blev helt tåget at snakke med over Messenger. Vi prøvede virkelig at tage ja-hatten på. Men det blev først lidt bedre, da hun fik lov at bo sammen med Caroline, siger Heidi Martinez. 

- Vi fik en pige hjem, der er enormt skuffet, og som ikke fik det ud af det, som hun gerne ville Og vi føler os snydt. 

Oplevede ingen tryghed

Sarah Martinez vil gerne advare andre unge mod at bestille sprogrejser med EF, ihvertfald til London. 

- Forud for turen talte de så meget om tryghed og om, at der var styr på det. Men alt det med tryghed oplevede vi ikke. Det var rigtig uhyggeligt, siger hun.

- Jeg er ærgerlig over, at det var været sådan en dårlig oplevlese. Jeg glemmer, de andre ting, vi har oplevet. Det overskygger de gode ting. Det har virkelig ødelagt noget. Jeg havde sådan glædet mig, men blev forskrækket allerede den første dag. Og det blev bare værre dag for dag.

Pigerne er nu i gang med skrive klagebreve til EF i håb om at få deres penge igen.

- Jeg ønsker ikke for nogen, at de skal opleve det samme som mig. Det var ikke en tur, der var så mange penge værd, slutter Caroline Gottlieb.

EF Education vil ikke stille op til interview
TV 2 har talt med Niels Bo Daugaard, administrende direktør i EF Education A/S. Han ønsker ikke at lade sig interviewe, og skriver i stedet i en mail: 

- Desværre har Caroline og Sarahs sprogrejse ikke levet op til de høje forventninger, vores elever altid med rette har til en sprogrejse med EF og derfor er vi også gået i dialog med familierne og vores lokale afdeling i London for at undersøge klagen og forebygge at noget lignende sker igen – og i den proces vurdere om der er grundlag for eventuel økonomisk kompensation.

 

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik