I efteråret 2018 rejste 85-årige Johannes Pedersen fra Roskilde til Pelepones i Grækenland.
Ligesom så mange udenlandske turister havde han forelsket sig i de rejsekatalogernes idylliske glansbilleder af den græske halvø og dens smukke natur. Men virkeligheden skulle vise sig at være en helt anden, da han nåede frem.
Jeg var dybt chokeret. Der lå tonsvis af plastikaffald og flød overalt.
Til Johannes Pedersen store forfærdelse flød det nemlig med plastik og andet affald, overalt hvor han kom frem.
- Jeg var dybt chokeret. Der lå tonsvis af plastikaffald og flød overalt. Både langs vejene, ude på landet og inde i byerne, siger han til TV 2 Lorry.
Johannes Pedersen har i flere år været aktiv for miljøorganisationen Plastic Change i projekt Plastfri Roskilde Fjord, og på den baggrund, besluttede han efter sin hjemkomst at kontakte alle 123 rejsebureauer i Danmark og opfordre dem til at gå ind i kampen mod det omsiggribende affald i de lande, hvor de opererer i.
- Når man sender så mange danske turister afsted, og samtidig ved, at turisme er en medvirkende årsag til, at der ligger affald og flyder, så har rejsebureauerne i høj grad også et ansvar, siger Johannes Pedersen til TV 2 Lorry.
Vi har alle sammen et ansvar, og det har rejsebureauerne også. De skal generelt være mere bevidste om de tiltag, de selv kan gøre
Flere rejsebureauer har allerede reageret med positive tilbagemeldinger på brevet fra Johannes Pedersen, og i foreningen Plastic Change glæder man sig over den 85-åriges engagement.
- Vi synes, det er rigtigt godt, at private som Johannes tager initiativ for de ting, de ser ude i naturen. Vi bør alle tage ansvar, når vi ser plastik ligge og flyde, siger Hans Henrik Heming, head of corporate funding i Plastic Change, til TV 2 Lorry.
Hans Henrik Heming mener, at Johannes Pedersens opråb kan være det første skridt i retningen af, at de danske rejseselskaber begynder at kigge mere på, hvad de selv kan gøre for, at der ikke flyder med plastik ude på feriedestinationerne.
- Vi har alle sammen et ansvar, og det har rejsebureauerne også. De skal generelt være mere bevidste om de tiltag, de selv kan gøre. Det kan være lige fra, når deres passagerer sætter sig ind i flyet til de destinationer, de vælger, vi kan rejse til. Dér kan de også stille krav til, at der er rent, og at de i øvrigt også selv bruger mindre plastik, hvor de kan komme til det, siger Hans Henrik Heming.
Hjemme i stuen i Roskilde glæder Johannes Pedersen sig over, at flere af rejsebureauerne har reageret på hans henvendelse.
Han håber samtidig, at flere andre danske turister vil deltage i kampen mod de store mængder plastikaffald, som skæmmer naturen – både i udlandet og herhjemme.
- Jeg ved, at mange danske turister er kede af, at se den negative påvirkning af naturen og byerne på diverse rejsedestinationer, som man på forhånd havde store forventninger til. Og jeg er bestemt ikke den eneste, som af den grund fravælger sådanne rejsemål i fremtiden, siger han.