Lastbil med kæmpe broelement skal hjælpes væk fra motorvej - imod køreretningen

En bro over Jyllingevej har i flere år været ramt af uheld, og lørdag var ingen undtagelse, da man troede, at projektet endelig kunne afsluttes.

Københavns Vestegns Politi er sent lørdag eftermiddag til stede ved Motorring 3 nord, afkørsel 23 Jyllingvej, hvor en lastbil med et enormt broelement er kørt forkert.

På grund af størrelsen af broelementet kan lastbilen ikke komme videre.

Politiet har iværksat en nødflytning af lastbilen baglæns i nødsporet mod færdselsretningen på Motorring 3 fra Jyllingevej tilbage til sammenfletningen mod Frederikssundsmotorvejen.

Politiet henviser til, at bilister skal være opmærksomme og vise hensyn til personalet.

Brofaget er til en 212 meter lang cykelbro over Jyllingevej i Rødovre, som i weekenden bliver løftet på plads.

Her bliver Jyllingevej spærret

  • Jyllingevej vil være spærret fra lørdag den 24. april klokken 13 til søndag den 25. april klokken 13.


  • Spærringen sker fra det sted, hvor Jyllingevej krydser Vestvolden, hvilket er cirka 100 meter øst for Motorring 3 og hen til Lørenskogvej. Der vil være skiltning, som viser mulig omkørsel.


  • Der vil efterfølgende blive arbejdet på broen i op til fire uger, hvor et af de to spor på Jyllingevej vil være spærret.


  • Der er taget højde for, at beboerne kan komme til og fra deres ejendomme.


Kilde: Rødovre Kommune

Episoden med lastbilen er noget paradoksal, da weekendens arbejde skulle være den foreløbige kulmination på et årelangt projekt, der har vist sig mere kompliceret og omfangsrigt end først antaget.

For det er ikke første gang, at parterne bag brobyggeriet har kunnet meddele, at passagen for cyklister og fodgængere over den trafikerede indfaldsvej var lige på trapperne.

Både i 2014, 2018 og 2020 har broen været annonceret på vej mod snart at kunne stå klar. Men alle gange er broen blevet ramt af forhindringer, som har udskudt projektet.

For cyklister og gående

På trods af den øjeblikkelig udfordring skulle det dog være sikkert og vist denne gang, at Broen kommer op.

Ved weekendens manøvre bliver brofagene, som elementerne hedder, hejst og monteret, så den lidt over 200 meter lange bro hæver sig over indfaldsvejen.

Broen kommer til at forbinde naturruten langs fortidsfæstningen Vestvolden for cyklister og gående.

Den nye cykelbro er en del af et større projekt, der skal revitalisere det grønne område Københavns Befæstning langs Vestvolden. Bag projektet består af Realdania, Naturstyrelsen og Kulturstyrelsen. Opførelsen af broen sker med økonomisk støtte fra Vejdirektoratets Cykelpulje og Rødovre Kommune.

Visualisering af den kommende cykelbro over Jyllingevej ved Vestvolden.
Visualisering af den kommende cykelbro over Jyllingevej ved Vestvolden.
Foto: Rødovre Kommune

Ekstra fem millioner kroner

Naturstyrelsen har stået for opførelsen af broen, som har været undervejs siden 2014, hvor den blev vedtaget. Men i takt med indkommende forhindringer er tidsplanen skredet flere gange.

Det viste sig blandt andet, at det ene af brofundamenterne lå oven på en større vandledning, som ikke umiddelbart var til at flytte. Vandledningen, der er en af Københavns hovedvandforsyninger, lå ganske enkelt ikke, hvor den skulle ifølge ledningsregisteret.

Derfor blev parterne simpelthen nødt til at placere broen et andet sted, en manøvre der krævede, at broen skulle tilpasses i forhold til dets oprindelige udseende.

Samtidig besluttede forsyningsselskabet Hofor sig for at udskifte den omtalte vandledningen, inden broen kom op. Så blev projektet forsinket igen.

Med forsinkelserne er regningen for cykelbroen også vokset. Til at starte med stod Rødovre Kommune til at skulle skyde 15 millioner kroner i broen. Det seneste estimat lyder nu på, at prisen kommer til at blive omkring 20 millioner kroner.

Lastbil med brofag

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik